ایسنا نوشت:

110موافقت اصولی برای تأسیسات گردشگری استان تهران در سه سال گذشته صادر شده که مغایر با شرایط اولیه صدور بوده، برای همین بسیاری از آن تأسیسات هیچ وقت به مرحله ساخت نرسیدند. صدور آسان موافقت‌نامه‌های اصولی در بخش‌ گردشگری حتا در مقطعی باعث شد بساز و بفروش‌ها هم وارد این حوزه شوند.»

مهدی خسروآبادی، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ‌ با بیان این مطلب گفت: در برهه‌ای از فعالیت دولت قبل، هدف این بود که متقاضی ایجاد تأسیسات گردشگری بویژه هتل وقتی برای دریافت موافقت‌نامه اصولی مراجعه کرد، با آن موافقت شود.

او گفت: صدور موافقت‌نامه اصولی برای تأسیسات گردشگری چارچوب و ضوابط تعریف شده‌ای دارد؛ اما موافقت‌نامه‌های اصولی‌ که در پنج شش سال اخیر صادر شد با شرایط اولیه مغایر بود؛ اما با این حال در آن مقطع زمانی طبق اهداف تعریف شده و به انگیزه اشتغالزایی این موافقت‌نامه‌ها صادر شد. بعدها متوجه شدیم عده‌ای که این موافقت‌نامه‌های اصولی را گرفته بودند پروژه‌هایشان را اصلا پیگیری نکردند، برای همین بازنگری موافقت‌نامه‌های اصولی را آغاز کردیم و بزودی می‌توان مشخص کرد چند پروژه در دست احداث است، چه نوع تأسیساتی این موافقت‌نامه‌ها را گرفته‌اند، چه تعداد موافقت‌نامه اصولی صادر شده و تاکنون پی‌گیری نشده و چه پرونده‌هایی مختومه شده است.

او درباره نتیجه بازنگری موافقت‌نامه‌های اصولی تأسیسات گردشگری تا این مرحله از کار گفت: بر اساس آمار موجود از سال 90 تا 1393، 110 موافقت‌نامه اصولی برای تأسیسات گردشگری از هر نوع صادر شد که در حال بازنگری آن‌ها هستیم و تا به حال از میان موافقت‌نامه‌های بازنگری شده، حدود 20 تا 30 پروژه لغو مجوز شده‌اند.

او گفت: موافقت‌نامه‌های اصولی به طور کل شش ماه اعتبار دارند و بعد از آن قابلیت پیگیری ندارند، بر همین اساس مجوز آن‌ها لغو و پرونده‌شان مختومه می‌شود.

خسروآبادی در پاسخ به این سوال که آیا دارندگان موافقت‌نامه‌های اصولی شرایط دریافت تسهیلات اعتباری را دارند؟ گفت: روند گرفتن تسهیلات اعتباری، طولانی است و به طور کل روی موافقت‌نامه اصولی نمی‌توانند تسهیلات بگیرند، چرا که دریافت تسهیلات به دریافت استعلام‌های مورد نیاز و 20 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه منوط است.

او در عین حال گفت: شاید زمین‌های خارج از شهر که کاربری زراعی داشتند پس از گرفتن موافقت‌نامه اصولی دارای ارزش افزوده شدند و مالک از بی‌اطلاعی دیگران برای فروش آن زمین سوءاستفاده کرده باشد، هرچند هنوز مستنداتی به این شکل پیدا نکرده‌اند، اما زمزمه‌هایی در این‌باره شده بود.

او همچنین به ورود بساز و بفروش‌ها به ساخت و ساز هتل در تهران اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر با توجه به موقعیت شهر تهران و رکود ساخت‌و ساز، بسیاری از بساز و بفروش‌ها که می‌خواستند به نحوی کارشان را ادامه دهند، وارد حوزه گردشگری شدند و به این بهانه موافقت‌نامه‌ی اصولی گرفتند؛ اما چون علاقه‌ای به این کار نداشتند کاری هم نکردند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درباره این‌که آیا همزمان با بازنگری موافقت‌نامه‌های اصولی قدیمی صدور موافقت‌نامه‌ی اصولی برای پروژه‌های جدید متوقف می‌شود؟ گفت: اگر درخواست‌ها مشکلی از نظر قانونی نداشته باشند پس از بررسی و در نظر گرفتن شرایط موافقت‌نامه اصولی صادر می‌شود.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =