کشف آثار تاریخی در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان

عملیات کاوش و باستان شناسی به کشف آثار تاریخی از استقرار جوامع انسانی پیش از تاریخ در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان منجر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دکتر محمد بهرام زاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان پس از مشخص شدن وجود دو تپه باستانی در میان حصار محوطه آموزشی دانشگاه ،طرح پژوهشی کاوش باستان شناختی این تپه ها را چند ماه پیش ارایه داد که عملیات کاوش با مجوز پژوهشکده باستان شناسی و حمایت های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

بهرام زاده که سرپرستی عملیات باستان شناسی را نیز به عهده دارد درباره این عملیات به خبرنگار پایگاه خبری پژوهشگاه میراث فرهنگی(richt.ir) گفت: با کاوش های باستان شناختی بر روی دو تپه به نام های " تات 1" و " تات2" آثار قابل توجهی از استقرار جوامع انسانی پیش از تاریخ و همچنین آثاری از فعالیت های صنعتی احتمالا از دوره تاریخی به دست آمد.

او گفت: تپه تات1 معرف فرهنگ هزاره اول و دوم پیش از میلاد بوده و آثاری از دیواره های خشتی و چینه ای و فضاهای مسکونی از این دوره به دست آمده از این تپه ها عمدتا تکه های شکسته ظروف سفالین مربوط به عصر آهن، معروف به سفال خاکستری هستند که از استقراری کوتاه مدت از جوامع انسانی در این مکان بر جای مانده است. علاوه برآثاری از عصر آهن، تکه های سفالی شکسته مربوط به عصر مفرغ جدید نیز در این محوطه به دست آمده است.ازجمله این سفال ها ظروف مفرغی معروف به پلی کروم بوده که بر روی خاک بکر محوطه به دست آمده و احتمالا سابقه سکونت انسان در این محوطه را به اوایل هزاره دوم پیش از میلاد می رساند.

به گفته بهرام زاده در تپه تات 2 آثاری از سازه های خشتی با اندود گچ بدست آمدکه حاکی از کاربرد صنعتی این محوطه است.از جمله حوضچه ها کوچک و کم عمق که با آبراهه هایی به حوضی بزرگ تر و عمیق تر منتهی می شوند.

این باستان شناس تاکید کرد: بر اساس مطالعات مقدماتی می توان این سازه تقریبا سالم را مشابه فضای صنعتی امروزی با نام چرش، مخفف چرخشت و مربوط به فرآوری محصولات باغی ازجمله انگور دانست که نمونه های خانگی این سازه نادر امروزه در برخی خانه های روستایی در اندازه کوچک تر مشاهده شده است.

بهرام زاده گفت: تاریخ گذاری این سازه بر اساس داده های فرهنگی ازجمله تکه های شکسته ظروف سفالین با نمونه ای از نقش مربوط به علائم کارگاهی یا تجاری و همچنین نمونه ای از یک عطردان شیشه ای، با احتمال مربوط به اواخر دوره تاریخی (ساسانی) بوده و ذکر تاریخ دقیق نیازمند مراحل تکمیلی مطالعات و آزمایش های لازم است.

این باستان شناس خاطرنشان ساخت که با اتمام کاوش آثار شناسایی شده در هر دو محوطه حفظ و مرمت شده و بنای گچی به دست آمده در " تپه تات2 " نیز برای بازدید علاقه مندان ترمیم و ویترین گذاری شد.

اودر پایان ابراز امیدواری کرد که در فصول بعدی با ادامه کاوش و مطالعات بیشتر اهمیت و جایگاه این دو تپه در مطالعات باستان شناختی آشکار شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    6 0
    عجببببببببب این یکی دیگه اخرشه
  • بی نام A1 ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    6 3
    در ادامه کاوش های جدید در محوطه باستانی منجر به کشف کوز هایی شده است که اثار اندکی از مدرک های فسیل فارغ التحصیلی دوران پارینه سنگی که به زور و کلک به غارنشین های عصر حجر غالب شده بود دیده شد در ان کشف شد و فرضیه پیداش این بنگاه بی خاصیت و دوزاری در دوران ماقبل پیداش اتش را به خوبی تایید کرد و البته با تلاش های مداوم ازمایشگاه های پیشرفته تخصصی در زمینه شناسایی نوع مدرک ها به نتایج جالبی رسیدند که نشان می دهد در ان دوران هم این ضایعات فقط به درد ترشی انداخت می خورد و هیچ کارایی جز لخت کردن جیب انسان های ساده لوح اولیه نداشته که از فرط بیکاری و نبود ماموت برای شکار، خودشان طعمه شکارچیان شیاد مدرک چاپ کن شده اند و در پی سرابی تلخ به مانند نوادگان خود به دره ترکستان رسیده و حسابی رنگ شدند
  • بیکار US ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    23 2
    احتمالا آن «جوامع انسانی پیش از تاریخ» بر اثر شهریه های دانشگاه آزاد منقرض شده اند.