تسنیم نوشت:

رئیس سابق بانک مرکزی گفت: دولت باید اولویت خود را خروج از رکود قرار دهد زیرا افزایش تورم به مرور زمان حل می‌شود اما رکود ممکن است کشور را فلج کند.

محمد علی بهمنی صبح امروز در همایش ملی آینده پژوهی و صنعت که در مشهد مقدس در حال برگزاری است با اشاره به اینکه بانکداری در کشور موفق است که علوم پژوهشگری و حقوقی و اقتصاد‌ی را فرا گرفته باشد اظهار کرد: باید تمامی این اطلاعات را داشته باشیم زیرا نمی‌توانیم پای میز یک مذاکره بنشینیم و کشورهای دیگر ما را دور بزنند.

رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به برخی از روش‌های بانک داری افزود: بیش از 70 درصد مبادلات بانکی امروز ما الکترونیکی شده است بر همین اساس باید سامانه حسابرسی امنیت بانکداری را در کشور تاسیس کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز ما رتبه نخست در عرصه بانکداری و عملیات بانکی را در بین کشورهای منطقه برعهده داریم خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های مناسبی در طول سال‌های گذشته در کشور ایجاد شده بود برای مثال از سال 87 تا سال 91 یک سری تغییرات عمده در سیستم بانکی کشور ایجاد شد.

بهمنی با اشاره به اینکه در سال 78 کارت‌های بانکی کشور از 60 میلیون به 225 میلیون کارت رسید خاطرنشان کرد: دستگاه‌های خود‌پرداز از 12 هزار به 30 هزار دستگاه رسید، در سال 91 پایانه‌های فروش از 763 هزار به بیش از 2 میلیون دستگاه رسید.

رئیس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی تصریح کرد: تعداد تراکنش‌ها از 937 تراکنش در سال به 6 میلیارد تراکنش در سال رسید. در کمتر از 6 سال سیستم بانکی کشور دچار یک دگرگونی بسیار اساسی شد، راه اندازی سامانه ملی پرداخت، تسویه اوراق بهادار الکترونیکی، تسریع شبکه شتاب از جمله اقداماتی بود که در این سال‌ها انجام شد.

وی با اشاره به اینکه این روند هم اکنون نیز ادامه دارد خاطر نشان کرد: آروزی ما این بود که بتوانیم هر فرد با هر چکی که در دست دارد بتواند از هر بانکی که می‌خواهد پول خود را برداشت کند، حتی بتواند آزادانه از کشورهای برجسته دنیا پول خود را برداشت کند.

بهمنی تصریح کرد: راه اندازی سامانه مبارزه با پول شویی از جمله دستاوردهای موجود در این زمینه است بسیاری از کشورهای دنیا معتقد بودند که سیستم ایران دچار پول شویی است در این سال‌ها ثابت کردیم که ما با این موضوعات مقابله می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم قاچاقی در کشور انجام شود.

رئیس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه سیستم مبارزه با پول شویی در کشور بسیار دقیق است خاطرنشان کرد: سامانه مدیریت امضای دیجیتال، سامانه نظارت بر سامانه ارزی کشور، سامانه نظارت بر عملکرد صرافی‌ها از جمله دیگر دستاوردهای موجود در این زمینه است.

بهمنی خاطرنشان کرد: زمانی در دنیا بحث عرضه و تقاضا بود اما در شرایط فعلی دنیا تغییر کرده است موضوع امروز دنیا بررسی نیاز مردم و ایجاد عرضه مناسب بر اساس آن است.

وی با اشاره به اینکه در صنعت بانکداری باید به دنبال فرصت‌های جدید در جامعه باشیم خاطرنشان کرد: یکی از علل رشد کاهش اقتصادی در سال 90 و کاهش رشد تولید ناخالص ملی و افزایش قیمت‌ها و تورم بدون شک تحریم‌های بانکی بود، فروش نفت خام کشور از 2 میلیون بشکه به زیر 1 میلیون رسید و این یعنی کشور با کمبود منابع مالی شدید روبه‌رو است.

بهمنی خاطرنشان کرد: کشور در آن دوران با شرایط سختی روبه رو بود و اگر نمی‌توانستیم آن شرایط را به‌درستی مدیریت کنیم نمی‌توانستیم بحران‌ها را پشت سر بگذاریم اگر مدیریت نمی‌کردیم تورم بسیار بالا می‌رفت، ما نمی‌خواستیم مردم را درگیر تحریم‌ها کنیم سعی کردیم ذخیره‌های ارزی خود را افزایش دهیم و با یک مدیریت صحیح شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.

رئیس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون مهم‌ترین نیاز همانطور که دولت آن را به‌درستی تشخصی داده عبور از رکود است تورم چندان مهم نیست چون به تدریح حل می‌شود اما رکود ممکن است اقتصاد کشور را فلج کند.

بهمنی گفت: به نظر من امروز دولت شرایط خوبی را در کشور به وجود آورده ‌همین نشاط مردم و از سرگیری برخی از فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز خروج بخش تولید از رکود شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    21 1
    تو رو خدا نگاه کنید: تورم خود به خود حل می شود
  • یک کاربر A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    32 0
    آقای رئیس بانک مرکزی سابق. قرارشد ساکت باشی تا شاید وضع خرابی که در دوره تو بوجود آمدودلاراز1000تومان شد3450تومان را دولت جدید یک طوری رفع ورجوع کند.ارزش پول ملی را به کمتراز یک سوم رساندی کافی نیست؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    19 0
    ميشه شما سكوت كني؟ آيا؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    14 0
    مگه ما تو این چند سال رکود داشتیم اقای بهمنی؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    10 1
    الویت دولت باید کاهش قیمت دلار و تک نرخی کردن ارز باشد تا هم رکود کم شود..ارزش ریال بالا رود...قدرت خرید بالا رود...فساد و رانت ارزی از بین برود....
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    12 0
    چشم ، من بهشون مى گم، دست شما درد نكنه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    13 0
    عجب کجا بودی تا حالا؟ نابغه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    15 0
    تو اگه بیل زن بوده مملکت رو اونجوری به فنا نمیدادی
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    9 0
    بهمني اظهار نظر ميكنه ؟؟ حافظه تاريخيمون ضعيفه ولي نه اينقدر كه يادمون نباشه چه بلايي سر پول مليمون اورد
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    10 0
    خجالت خوب چیزی است اقای بهمنی .خزانه مملکت در زمان شما خالی شد ملت تاوان انرا میدهد گرانی و تورم و مدیران نالایق بانک مرکزی و و موسسات غیر بانکی تحفه شما است .حال که باز نشسته شدی نمیشود شعر ندهی.
  • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    5 0
    تا وقتی چنین افرادی بر مصدر کار باشند و تازه بعد از خرابکاریهای فاجعه آمیزشون بازهم اظهار فضل کنند وضع مملکت همینه که هست . تازه باید انتظار بدتر شدن هم داشته باشیم.
  • iraj IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    4 0
    نه بابا؟؟؟؟