انتشار یک عاشقانه اجتماعی بعد از 6سال توقیف/گفتند سیگار کشیدن را حذف کن!

«بدون تو غیرممکن بود»، عاشقانه ای اجتماعی است که سال 1386 جهت دریافت مجوز به وزارت ارشاد ارائه شد و در نهایت دولت یازدهم اجازه انتشار آن را صادر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «بدون تو غیرممکن بود» دومین رمان «رضا استادی» است که بعد از 13 سال منتشر می شود. او که بیشتر به عنوان روزنامه نگار سینمایی و تلویزیونی شناخته می‌شود، مدیریت روابط عمومی سریال ها و فیلم های مختلف نیز بخشی از فعالیت وی در سال های اخیر بوده است.

«بدون تو غیرممکن بود» دومین کتاب استادی پس از رمان «هیچ وقت نامزد نبودیم» است که در دوجلد از سوی نشر البرز در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد.

این رمان در 22 فصل داستانی پُر افت و خیز را روایت می کند که در فاصله سال 1382 تا 1390 اتفاق می افتد و به گفته مولف آن، «عاشقانه ای اجتماعی» است که برای ارتباط بهتر مخاطب عام از کتاب، با زبانی ساده و نثری روان و به دور از پیچیدگی های تکنیکی نوشته شده است.

استادی درباره علت تاخیر در انتشار این کتاب می گوید: «کتاب دو شخصیت اصلی و محوری دارد. مردِ داستان، فردی 35 ساله به نام یحیی حاذق که همراه همسر و فرزندانش در شهر تورنتوی کانادا زندگی می کند. او سال ها قبل به طور غیرقانونی از ایران خارج شده و حالا چهره ای موفق و شناخته شده در دنیای ویدئو کلیپ است. یحیی به دعوت یک خواننده مشهور عرب به دبی می رود تا کلیپ جدید او را بسازد. شخصیت محوری زن کتاب نیز دختری زیبا، مغرور و زیاده خواه است که در خانواده ای نابهنجار رشد کرده و در آستانه ازدواج با مردی متاهل و میانسال، ماموریت می یابد تا از طرف یکی از دوستان خودش، از پسری خواستگاری کند».

وی در ادامه افزود: «کتاب ضمن روایت داستان این شخصیت ها و دیگر آدم های قصه تلاش کرده تا به بازنمایی شرایط اجتماعی این دوره از تاریخ بپردازد. با وجود پیگیری های مختلف در طول شش سال گذشته و ملاقات با تمامی مدیرکل های اداره نظارت، هیچ گاه نتوانستم متوجه شوم مشکل آنها با کتاب چیست تا این مشکلات را رفع نمایم. جالب است که حدود یک سال زمان صرف نگارش این کتاب شد و شش سال زمان صرف پیگیری دریافت مجوز نشر کتاب شد. در این سال ها مراجعه های متعددی به وزارت ارشاد داشتم و حتی چندین بار به صورت حضوری و مکتوب با وزیر وقت اشارد صحبت کردم اما حتی با وجود دستور وزیر ارشاد، اتفاقی رخ نداد تا اینکه در آذر امسال و با درخواست مجدد از مسوولان اداره کتاب، این اثر مجددا بررسی شده و مجوز انتشار دریافت کرد».


وی درباره فضای رمان نیز گفت: «این رمان، داستانی سرشار از جزئیات است که در پنج کشور ایران، امارات متحده عربی، کانادا، کنیا و عربستان سعودی روایت می شود. شیراز، ورامین، آبادان، جزیره کیش، مهران در استان ایلام، ، مهاباد در استان آذربایجان غربی، بانه در استان کردستان و شهری فرضی به نام «نازدشت» در حاشیه تهران مکان هایی است که این قصه هشت ساله در آن اتفاق می افتد. البته برای سهولت در مطالعه کتاب، هر یک از فصل های 22 گانه در یک شهر آغاز و در همان شهر تمام می شود و از این نظر داستان انسجام دارد».

استادی درباره حضور «داوود میرباقری» و «محمود فلاح» کارگردان و تهیه کننده مختارنامه در این رمان نیز که پیشتر خبرش اعلام شده بود گفت: « بخشی از قصه بدون تو غیر ممکن بود در پشت صحنه مختارنامه اتفاق می افتد و داستان در این بخش شامل چیزهایی است که در این سال ها و در پشت صحنه مختار شاهد آن بوده ام. حضور کارگردان و تهیه کننده مختارنامه هم یک جور ادای دین به آنهاست که در طول 9 سال حضور در مختارنامه به عنوان مدیر روابط عمومی، نکات زیادی از آنها آموختم که برخی نیز در همین کتاب مورد استفاده واقع شد. آنچه هم که در کتاب روایت می شود، طبق واقعیتی است که در مختارنامه اتفاق افتاده که با چاشنی تخیلی اندک به تصویر کشیده شده است.»

وی همچنین اضافه کرد: «در این سال ها رمان «هیچ وقت نامزد نبودیم» اولین رمان من هم از بی مهری مسوولان ارشاد بی نصیب نماند و در سال 1384 پس از چاپ سوم آن، با وجود تقاضای موجود در بازار دیگر اجازه انتشار پیدا نکرد تا اینکه در سال 1391 و با حذفیات عجیب مجوز انتشار گرفت. مثلا یکی از درخواست های اداره کتاب این بود که هرجا شخصیت اصلی کتاب سیگار می کشید، آن را حذف کنیم و من هم سیگار را تبدیل به نوشابه کردم و حالا در این کتاب شخصیت اصلی بارها و بارها در مواقع عصبانیت نوشابه می خورد!»

رمان «بدون تو غیرممکن بود» از سوی نشرالبرز در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    49 0
    ای بابا این چه وضعیه، بریم رو بالکن یه نوشابه‌ای بخوریم.
  • شانلی A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    26 0
    حالا چه جور نوشابه ای میخورد؟؟
  • قاسمی بجد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    29 1
    واقعا متاسفم ... یعنی این خبرها رو که میخونم دوست دارم ..... سیگار بکشم
    • vahid royan IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      16 1
      ااا سیگار چیه..؟؟ نوشابه بخور
  • الهام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    16 1
    نوشابه به طعم سيگار
  • امیرعلی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    17 1
    احتمالان می خواستن در تاریخ ثبت بشه که اصلا هیچ ایرانی ای سیگار نمی کشیده. نه اینکه الان مواد مخدر نیست.
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      2 0
      مگه هست؟ خخخخ