فارس نوشت:

یک کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه حراج‌های شبانه دلالان در مقابل یک پاساژ قدیمی واقع در خیابان فردوسی نقش موثری در افزایش نرخ هر روز ارز دارد، سفته‌بازی و جهت‌دهی عده‌ای خاص به بازار را دلیل اصلی افزایش نرخ ارز در هفته‌‌های اخیر عنوان کرد.

در چند روز اخیر قیمت ارز سیر صعودی به خود گرفته و حدود ۱۱۰ تومان رشد کرده است.

برای بررسی علل این افزایش قیمت‌ها با یکی از فعالان بازار که سال‌های سال در بازار ارز فعالیت می‌کند، گفت‌وگو کردیم. وی در این باره گفت: علت اصلی افزایش قیمت‌ ارز در هفته‌های اخیر دلالانی هستند که معاملات صوری انجام می‌دهند.

وی افزود: این افراد در خیابان فردوسی جمع می‌شوند و به شکل صوری قیمت‌ها را بالا و پایین می‌برند. در این تجمع خرید و فروش ارز برای تحویل در روز آینده انجام می‌شود و در صورتی که نرخ ارز بیش از رقم توافق شده باشد، موجب سودآوری برای خریدار خواهد شد.

این صراف تصریح کرد: به همین دلیل، دلال به دنبال تغییر قیمت ارز برای روز آینده است، این روند موجب می‌شود همواره بازار ارز با نوسان نرخ‌ها روبرو باشد.

وی با اشاره به کاهش ورود حواله‌ها از دوبی، گفت: کاهش حواله از دوبی موجب عرضه آن توسط بانک مرکزی شده است.

وی تاکید کرد: کاهش عرضه درهم تاثیر چندانی در بازار نداشته و عامل اصلی دلال‌بازی برخی افراد است؛ چند ماه پیش نیروی انتظامی بر بازار نظارت داشت و به همین دلیل آرامش در بازار حاکم بود.

این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه میزان مسافرت‌های خارجی برای تفریح به شدت کاهش یافته است، گفت: در چند ماه اخیر مسافران اغلب ارز به صورت حواله‌ای خریداری کرده و کمتر برای دریافت ارز فیزیکی اقدام می‌کنند.

به گفته وی این دلال‌ها از خبرهای مرتبط و غیرمرتبط از جمله بحران کریمه برای ایجاد التهاب و افزایش قیمت در بازار استفاده می‌کنند.

وی افزود: از طرف دیگر خرید حواله‌های ارزی برای واردات کالا به یک سوم کاهش یافته و با توجه به کاهش تقاضای واقعی ارز تنها علت افزایش قیمت‌ها در این مدت سفته‌‌بازی در بازار ارز توسط عده‌ای خاص است.

این صراف اظهارداشت: چندین بار به مسئولان دولتی گزارش نوشته‌ و این مساله را متذکر شده‌ایم اما تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است.

به گزارش فارس، امروز رئیس کل بانک مرکزی در مورد افزایش قیمت ارز گفت: نوسانات ارزی روزهای اخیر با علائم مثبت ناشی از عملکرد اقتصاد سازگار نیست و می‌تواند ناشی از عوامل غیر اقتصادی باشد؛ برخی اظهارنظرها که مبتنی بر اطلاعات صحیح و واقعی نیست، می‌تواند نوساناتی در بازار ارز ایجاد کند اما تاثیر بلند مدت نخواهد داشت.

نرخ دلار تا یک ماه پیش حدود ۳۰۰۰ تومان، یورو ۴۱۸۵ تومان و درهم ۸۲۱ تومان بود اما هم‌اکنون ۳۱۹۰ تا ۳۲۰۰ تومان، یورو ۴۳۹۰ تومان و درهم ۸۶۷ تومان است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    46 1
    شکی نیست که خود دولت در بالا رفتن نرخ ارز دخالت داشته و خواست ایشان میباشد . چرا زمانی که دلار سیر نزولی طی میکرد جناب اقای سیف نطق فرموده و از پایین امدن ان جلو گیری فرمودند ولی حالا سکوت اختیار فرمودند؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    33 0
    نکنه بازهم کار جمشید بسم اللهِ :
    • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      11 0
      حتما کار خودشه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    3 0
    خدا لعنتشون کنه