آنها که اخبار مجلس را پیگیری می کنند برایشان دیدن نام محمد رضا باهنر در فهرست 100 نفره نمایندگانی که از عزت‌الله ضرغامی همان قدر عجیب بود که دفاع منتقدان دولت از سیاست های دولت.

محمود عزیزی: باهنر و110 نماینده دیگر از رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خواسته اند وقتی را برای منتقدین ژنو در رسانه‌های ملی فراهم آورد.

 از حمایت تا امضای نامه منتقدانه

او که در همه ماههای بعد از تشکیل دولت، به صورت ضمنی حامی دولت روحانی بود ، گفته بود:" اصلاح طلبان می خواهند از روحانی عبور کنند . دولتمردان باید میدان به چهره های رادیکال ندهند و اینکه ژن رئیس جمهور اعتدال است"این بار در زمره نمایندگانی قرار گرفته است که در نامه شان گفته اند که رسانه ملی  به مسئولین مذاکرات صدها ساعت و به صورت یکطرفه و مونولوگ فرصت داده  تا کار خود را در بسته زیبا ارائه و کمتر منتقدی اجازه حضور در رسانه ملی را داشته باشد.

 مواضع شخصی باهنر و اصولگرایان

اهمیت قرار گرفتن نام باهنر در لیست نمایندگان منتقد از آن جهت است که او این روزها دیگر مانند سابق تنها یک چهره سیاسی و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیست .انتخاب او به عنوان دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری بعد از درگذشت حبیب الله عسگر اولادی به او «شخصیت حقوقی» داده است که با سمتش به عنوان دبیرکل مهندسین متفاوت است؛ تفاوتش در این است که مواضع باهنر در شرایط حاضر می تواند تفسیر نگاه 14 تشکل اصولگرایی باشد که تحت مجموعه تشکل های سنتی اصولگرا فعالیت می کنند و بعید است باهنر متوجه عدم تفکیک شخصیت حقیقی اش به عنوان نماینده مجلس و مسئولیت حقوقی اش در فضای سیاسی باشد.

باهنر که آخرین موضع گیری اش درسال 93 توصیه به همکارانش برای سخت نگرفتن بر وزرا بود  و به  دولتمردان هم گفته بود که «خیلی دل نازک نباشند»، این بار خودش در مقام سخت گرفتن برآمده است.آیا اتفاقی در هفته های گذشته رخ داده که موجب شده باهنر مواضعش تغییر کند ؟

 از دولت احمدی نژاد تا روحانی

باهنر که به دلیل سابقه زیادش در مجلس در ابتدای دولت نهم متهم به سهم گرفتن از رئیس جمهور سابق بود، در ادامه در دولت دهم یکی از منتقدان پر و پا قرص دولت بود و مواضع سیاسی اش شفاف شد. باهنر البته در همه گفت وگو هایش سهم خواهی را رد کرده و گفته بود که در ابتدای دولت نهم به دلیل تعامل با دولت، سیاستش مدارا بوده است.

در شرایطی که نام او در کمتر  نامه تند و تیز سیاسی  دیده می شود، او این بار امضایش را پای نامه منتقدان توافق ژنو آورده است. آن هم در شرایطی که باهنر می داند ضرغامی 10 اسفند ماه سال قبل در پاسخ به نامه جمعی از نمایندگان مجلس درباره فرصت برای حضور منتقدان در تلویزیون پاسخی قاطع داده بود و علی رغم اختلافاتش با برخی از دولتمردان از ظریف و همکارانش دفاع کرده  و گفته بود:«در این مقطع زمانی، سیاست رسانه ملی در موضوع مذاکرات هسته‌ای کاملاً تبیینی و حمایتی است و تضغیف دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با به چالش کشیدن سیاست‌ها و اقدامات در حال انجام به‌صلاح کشور نمی‌باشد.»

 پیگیری سیاست حمایت مشروط

 مروری بر مواضع باهنر در چند ماه پس از شکل گیری دولت  روحانی بیانگر سیاست« حمایت مشروط» او بوده است. این شیوه سیاسی را به خوبی می توان در مصاحبه های متفاوت وی دید.

 باهنر با اینکه حامی روحانی است و ژن او را اعتدال می داند، اما نگاه حمایتی اش به اطرافیان رئیس جمهور نمی رسد و بعد از مطرح شدن مساله انتخابات مجلس یازدهم از سوی برخی از طرفداران دولت و اینکه مجلس بعدی را حامیان دولت تسخیر خواهند کرد، در گفت وگویی تاکید کرد:«آقای روحانی باید به اطرافیان خود تذکر دهد چرا که انتخابات باید به موقع باشد.»

12 بهمن ماه سال قبل هم از تریبون مجلس از دولت خواست که از اقدامات شتابزده، گرایشات تند سیاسی و میدان دادن به رادیکال‌های ساختارشکن و کسانی که مجددا خواب‌های آشفته، فتنه‌گری و هنجارشکنی را می‌بینند، بپرهیزد.

 چند نفر بدون بلیط سوار شده اند؟

 اشاره های باهنر به برخی اظهارات منتقدان دولت درباره تغییرات گسترده در دولت است. موضوعی که دولتمردان آن را تکذیب می کنند و می گویند وسعت تغییرات در این دولت در مقایسه با دولت نهم و دهم ناچیز است. اما باهنر در گفت وگویی گفت تا رده آبدارچی هم در این دولت تغییر رخ داده است.

تغییراتی که موجب شد او در ابتدای اسفند ماه در اجلاس جبهه پیروان از روحانی سوال کند که مگر چند نفر بدون بلیت سوار شدند، 200 نفر، 500 نفر، یک‌هزار یا 200 هزار نفر؟ بعد هم گفته بود:« تغییرات باید در حداقل ضرورت باشد نه حداکثر ممکن . این اقدامات با اعتدال‌گرایی منافات دارد.»

مروی بر مواضع باهنر در ماههای تشکل دولت یازدهم نشان از ادامه سیاست حمایت مشروط است. آیا قدم گذاشتن باهنر به جرگه منتقدان، ممکن است همانند مجلس پنجم -که او به یکی از چهره های اصلی استیضاح مهاجرانی بدل شد- او را به جرگه منتقدان بازگرداند؟

17212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349590

برچسب‌ها