۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۰
بزرگ‌ترین حلقه الماس جهان

سحابی سیاره‌نمای آبل33 در فاصله 2500 سال‌نوری از زمین واقع شده و کارشناسان رصدخانه بسیار بزرگ در شیلی توانسته‌اند این تصویر حیرت‌انگیز را از جزئیات آن ثبت کنند.

سحابی سیاره‌نما آخرین مرحله از زندگی ستارگان همانند خورشید است که بیش از چند ده‌هزار سال طول نمی‌کشد. در این مرحله، جو خارجی ستاره به بیرون فوران می‌کند و هسته ستاره که هم‌اندازه زمین است و بیشتر جرم ستاره را در خود جای داده، عیان می‌شود. دمای بالای هسته که حدود ده‌هزار کلوین است، باعث می‌شود این ستاره کوچک که کوتوله سفید نامیده می‌شود، پرتوهای قدرتمند فرابنفش از خود منتشر کند، گازهای اطراف را ملتهب کرده و آن را به نورافشانی وادار کند.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

در حالت کلی، سحابی سیاره‌نما شکل خاص و متقارنی ندارد، اما در برخی موارد شکل‌های هندسی منظمی مشاهده می‌شود، مانند سحابی سیاره‌نمای آبل33 که به‌وضوح کروی است. نکته جالب در مورد این سحابی، خط دید آن است که به طور تصادفی از کنار ستاره HD 83535 (که از سحابی به زمین نزدیک‌تر است) عبور می‌کند و باعث شده این شکل زیبا و مشابه حلقه الماس را تداعی کند.

شرح عکس: نمای سحابی سیاره‌نمای آبل33 در صورت فلکی مارآبی. ستاره سرخ‎‏رنگ و درخشان بالای تصویر، یوتا-مارآبی است. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    16 7
    چه ربطی به الماس داشت الان؟
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 4
    اگر شکل رو نگاه کنی یک حلقه می بینی که نگینش یک الماس هست. مثلا
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    1 2
    وای