«باشگاه اجتماعی ارامنه تهران به علت ساختمان‌سازی و گودبرداری غیراصولی پارکینگ طبقاتی مجتمع جدید علاءالدین فروریخت.»

شهرام شهریار در سایت «سفرنویس» در مطلبی با عنوان «کلوپ ارامنه مدفون شد و زیر خاک رفت»، درباره‌ این اتفاق نوشته است: ساختمان کلوپ ارامنه اثر رستم وسکانیان، به علت ساختمان‌سازی و گودبرداری غیراصولی پارکینگ طبقاتی مجتمع جدید علاءالدین فروریخت. در نشست زمین کلیه آرشیو، اسناد و کتابخانه کلوپ ارامنه زیر خاک مدفون شد.

کلوپ ارامنه با قدمتی نزدیک به صد سال که بسیاری از هنرمندان، اهالی موسیقی و هنر از آن به عنوان سالنی برای اجرا و عرضه آثارشان بهره می‌بردند، به علت ساختمان‌سازی در شرق آن ترک برداشت و دچار تخریب شد.

در سال‌های قبل از انقلاب، کلوپ ارامنه میزبان برخی خوانندگان بود و افرادی چون احمد شاملو، نادر نادرپور و ... در سالن وسکانیان نشست‌های فراوانی داشتند و بسیاری از نقاشان بنام نیز گالری‌های خود را در ساختمان این انجمن برپا کرده بودند که متاسفانه در فرونشست ساختمان چند تابلو نقاشی نفیس هم به زیر آوار رفت.


کلوپ ارامنه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به عنوان سالن ازدواج خیریه جامعه ارامنه ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت و بسیاری از مهمانی‌های سفارت‌های فرانسه، ایتالیا و ترکیه در آنجا برگزار می‌شد.

کلوپ ارامنه در تقاطع خیابان نوفل لوشاتو و خارک قرار داشت و لوکیشن بسیاری از فیلمها و سریالها مثل سرزمین کهن، شهریار و ... بود. به گفته یکی از اعضای هیئت امنای انجمن، تا یک روز قبل از این حادثه گروهی ۵۰ نفره در بخشی از ساختمان در حال برداشت تصاویری برای فیلمی مستند با عنوان تاریخ شهر تهران بودند، که اگر این حادثه در روز قبل اتفاق افتاده بود، احتمال فاجعه‌ای انسانی را به دنبال داشت.

رستم وسکانیان معمار، نقاش و ... ارمنی‌تبار در سال ۱۳۳۱ در شهر تبریز به دنیا آمد و از دانش‌آموختگان ممتاز دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فارغ التحصیل از دانشگاه هنرهای زیبای پاریس (بوزار) بود که از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۹ به عنوان دانشیار و مدیر گروه معماری دانشکده هنرهای زیبا تهران مشغول به فعالیت بود. از آثار بنام او می‌توان به بناهای کودکستان ارامنه تبریز سال ۱۳۵۰ ، ورزشگاه آرارات تهران بین سالهای ۱۳۴۹ ۱۳۵۴ و مرکز هنری شوشی در قره باغ در سال ۱۳۸۳ اشاره کرد. مرمت قره کلیسا در چالدران (۱۳۵۵ش) و کلیسای سرکیس مقدس در نزدیکی دیر استپانوس مقدس(۱۳۶۴ش) و بسیاری از آثار ملی دیگر کشور نیز به عهده وسکانیان بود.

عکس: ایسنا

232 42

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    246 2
    تا کی باید به خاطر سود جویی بساز بفروش ها که ایمنی را رعایت نمی کنند تلفات بدهیم
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    4 19
    ارمنی ها مثل کلیمی ها نیستند همیشه آنچنان نفوذ داشته اند که بهترش رو بسازند و در انقلاب هیچ یک از اموالشون مصادره نشد
    • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      1 0
      میتونی کاندیدای مسخره ترین استدلال جهان بشی
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    21 0
    اسم علاء الدین میاد کهیر می‌زنم به امید ورشکستگی این بازار کلاه بردارها
  • متین A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    9 0
    کدام میراث کدام فرهنگ که اسمش شده میراث فرهنگی؟ شهرداری فقط بدون کارشناسی صحیح مجوزهای پولی میده و فکر اینکه چه نخریبی با میراث فرهنگی ودر مجموع طبیعت کشورمون میکنیم را نمی کند متاسفم برای مسئولین شهرداری تا کی باید شاهد این موارد باشیم؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    4 1
    صد سالگی این بنا غلطه یا سن معمارش؟
  • همشهری A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    2 0
    با سلام از مسؤلین محترم شهرداری ومترو سؤال بفرمایید تجهیز کارگاه در انتهای آبشناسان ورودی به محله کن که باعث مزاحمت صوتی وبرهم زدن نظم وآرامش محله در مرکز متطقه مسکونی را موجب گرردیده بر اساس کدام معیار شرعی وشهروندی قابل توجیه است ما اهالی از وضع بوجود آمده راضی نیستیم زیرا کارگاه را می توانستند به جنب شهرداری منطقه 5 تاحیه 2 ویا اینهمه زمین اطراف نزدیک غرب بوستان محله منتقل نمایندنه در زمین مردم که بعنوان در طرح قرار دارد اجازه ساخت داده نشده تجهیزه کارگاه چه معنایی دارد
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 2
    امیدوارم سیاسی نباشه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    1 0
    ما که کلا آتش زدیم به میراث فرهنگی مون