قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به خرداد سال قبل 3.5 درصد افزایش داشته اما موضوع نگران کننده شتاب بیشتر افزایش نرخ اجاره بها است که پیش بینی می شود با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، در ماه های آینده شتاب فزاینده تری هم بگیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آمار بانک مرکزی نشان می دهد در خرداد ماه سال 1395، تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران به 15562 واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 6/0 درصد کاهش نشان مي دهد.

متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران در خرداد ماه 2/42 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب به ميزان 2/1 و 5/3 درصد افزايش نشان می دهد. بيشترين رشد متوسط قيمت در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 16 معادل 9.6 درصد و بیشترین کاهش قیمت هم به منطقه 7 معادل 3.9 درصد تعلق دارد.

در خردادماه سال 1395 از ميان مناطق 22 گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي مسکوني معامله شده معادل 6/88 ميليون ريال به منطقه 1 و کمترين آن با 2/21 ميليون ريال به منطقه 18 تعلق داشته است.

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده به تفکيک عمر بنا در خرداد ماه سال 1395 حاکي از آن است که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سهم 8/51 درصد بيشترين سهم از واحدهاي مسکوني معامله شده را به خود اختصاص داده اند. در اين ماه معاملات واحدهاي مسکوني با عمربناي بيش از 10 سال ساخت از رشد مثبت نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده اند.

توزيع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در خرداد ماه سال 1395 حاکي از آن است که از ميان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 15 درصدي از کل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنين مناطق 4،2 و 14به ترتيب با سهم 10.5، 9.2 و6 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

71.2 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران صرفاً مربوط به 10 منطقه  بوده است و 12 منطقه دیگر مجموعا 28 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

در سه ماهه نخست سال 95 نیز تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 36.9 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.9 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 41.6 میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 2.7 درصد افزایش نشان می دهد.

افزایش نرخ اجاره بها

در خرداد ماه سال 1395 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.7 و 10.5 درصد رشد نشان می دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یک ساله تنظیم می شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.

کاهش اندک معاملات در این ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل عمدتاً متاثر از همزمانی نیمه دوم خردادماه سال جاری با ماه مبارک رمضان بوده است. در مجموع سطح مناسب معاملات انجام شده در بهار سال جاری نشانگر استقبال متقاضیان از خرید مسکن در ماه های اخیر می باشد. با توجه به چشم انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و رویکرد سیاستگذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و همچنین برنامه کاهش نرخ های سود بانکی متناسب با روند نزولی نرخ تورم، انتظار می رود حجم معاملات در ماه های پیش رو از روند افزایشی برخوردار شود.

بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در خرداد ماه سال 1395 نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم است، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.7 و 10.5 درصد رشد نشان می دهد.

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    77 2
    به ظاهر افزایش اجاره نداریم ولی صاحبخونه من میگه امثال جای30میلیون پیش ماهی 100 ده میلیون پیش میخوام ماهی700 به نظر املاکی ها هیچ افزایش قیمتی هم نداده فقط تبدیل کرده.بانکها سود رو کم کردن عوضش صاحبخونه ها سود36درصد میخوان....لطفا یکی بگه این قاعده صدی سه برای تبدیل رهن به اجاره از کجا اومده؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    45 12
    نمیدونم چرا نظرم چاپ نمیشه؟یکی بگه این قاعده تبدیل صدی سه پول رهن به اجاره از کجا اومده؟لاقل این تبدیل نه بهداندازه سود بانک باشه یکم بیشتر،نه دو برابر و نیمش،حتی کرایه رو زیاد نکنن و همین پول پیش رو بخوان اجاره بگیرن نابود میشن خیلی از کارگر کارمندا
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    10 15
    فقط کمپین نخریدن مسکن
  • محمدی A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    7 17
    طبق نظر کارشناسان خبره قیمت ملک ظرف پنج سال آینده روند کاهشی را ادامه خواهد داد و با توجه به سطح درآمدهای مردم و عدم استقبال از تسهیلات سنگین به دلیل ناتوانی مردم در باز پرداخت و عرضه مازاد املاک در دست واسطه ها حداقل تا چهل درصد افت قیمت را شاهد خواهیم بود
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    4 4
    مسکن گرون شد. اجاره بها گرون شد. خرما و برنج و مرغ تلفن ثابت گرون شد.. و.... این تورم چطور شده9دصد؟؟؟؟؟؟
  • سقراط فیلسوف A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    2 6
    قیمت علمی و منطقی مسکن در ایران متری دو ملیون تومان است. نباید با این اخبار مردم را در مقابل هم قرار داد.
  • کیانوش A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    3 0
    70 درصد املاک دست این واسطه ها راکد مونده و به مرور زمان با توجه به هزینه خواب سرمایه مجبور میشن بزارن برا فروش چون هر روز قیمت ها داره میاد پایین پس نگرانی بی مورده من تو اقوام و آشنایان خودم خیلی ها رو دارم که چند تا زمین و آپارتمان خریدن و الان پول لازم شدن دارن یکی یکی زیر قیمت خرید خودشون تبدیل می کنن به پول چون جلوی ضرر رو از هرجا بگیری منفعته