عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در یادداشت تلگرامی امروز خود نوشت: محدودیتهای انتقال بانکی مبالغ بالا و همچنین تبدیل آن مبالغ از ارزهایی مانند روپیه به یورو از میان برداشته شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این یادداشت تلگرامی تاکید کرده است: خوشبختانه در اين چند روز در مسير اجراي حذف محدوديتها اتفاقات خوبي بوقوع پيوست.

١- انتقال مبلغ معادل هفتصد و پنجاه ميليون دلار به يورو از قسط اول از پرداخت بدهي شركتهاي هندي به حساب بانك مركزي ايران در تركيه، نشان داد كه محدوديتهاي انتقال بانكي مبالغ بالا و همچنين تبديل آن مبالغ از ارزهايي مانند روپيه به يورو از ميان برداشته شده است.

٢- بدنبال لغو محدوديتهاي ورود كشتيهاي باري براي حمل نفت و مواد پتروشيمي و ديگر كالاها به بنادر ايران و يا عزيمت آنها از ايران براي صادرات به بنادر خارجي از جمله به اروپا كه تبادلات كشتيراني از ايران و به ايران را باعث گرديده اند اولين كشتي فله اي نيز ( كه به حمل كالاهاي فله اي مانند گندم ميپردازند) همين روزها براي اولين بار به بندر هامبورگ وارد شد و مورد استقبال مقامات شهر قرار گرفت.

لغو اين محدوديتها در دلِ خود لغو چندين نوع تحريم و محدوديت مانند اين تحريمها را در بردارد: 

الف- تحريم ورود كشتيهاي خارجي به بنادر ايران به دليل آنكه شركتهاي كارگزار و فعال در بنادر تحت تحريم بوده اند،

ب- تحريم ورود و دريافت خدمات براي كشتيهاي ايراني به بنادر كشورهاي ديگر، چون شركتهاي كشتيراني تجاري و كشتيراني نفتكش ايران جزو شركتهاي تحت تحريم بوده اند،

ج- تحريم بيمه كشتيهاي نفتي و تجاري ايران، چون جزو شركتهاي تحت تحريم بوده اند، 

د- تحريم بيمه شركتهاي خارجي كه مبادرت به حمل نفت و مواد پتروشيمي و ديگر كالاهاي تحت تحريم ايراني بنمايند.

ه - تحريم بيمه معروف به پي اند آي كه به سوانح خاص دريايي مربوط ميباشد،

و- تحريم پرداختهاي پولي و بانكي بيمه شركتهاي بيمه گر.

٣- برقراري چندين رابطه كارگزاري مهم بانكي ميان بانكهاي ايراني و بانكهاي متوسط اروپايي براي اولين بار امكان انتقال ارز از بانكهاي ايراني به موسسات خارج از كشور را در هفته اخير تسهيل نمودند.

در مجموع ديپلماسي بدون وقفه ادامه دارد و هدف كشور لغو تمامي محدوديتهاي بانكي و مالي و تجاري عليه موسسات و اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني ميباشد و كشورمان تا زماني كه تمامي مشكلات اجرايي لغو اين محدوديتها همگي در اجرا رفع نشوند از پاي نمي نشيند.

البته اين به يك عزم ملي و تلاش همگاني نياز دارد كه امروز تمامي سازمانهاي ذيربط براي تحقق اين هدف در تلاش هستند.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =