تسنیم نوشت:

یک روزنامه آلمانی به مناسبت امروز اول اکتبر که نخست وزیر سابق نروژ رسما دبیر کلی ناتو را از سلف خود راسموسن دریافت می‌کند وی را فردی متعادل و با مناسبات خوب با روسیه دانست که تکالیف بسیار دشوار و مسئولیتی سنگین در انتطارش است.

"ینس استولنبرگ"، نخست وزیر سابق نروژ از امروز (اول اکتبر) رسما سمت دبیر کلی ناتو را از "آندرس فوگ راسموسن" دریافت خواهد کرد.

روزنامه "دی ولت" در گزارشی با نام مخالف جنگی که دبیر کل ناتو می شود به این موضوع پرداخته و نوشت: ورودی بهتر از این برای استولنبرگ نمی توانست وجود داشته باشد. نخست وزیر سابق نروژ امروز رسما دبیر کل ناتو می شود و در بدو ورود می تواند برای دریافت یک هدیه خوب شاد باشد. دولت جدید افغانستان تنها یک روز بعد از سوگند ریاست جمهوری "اشرف غنی" قرارداد امنیتی با آمریکا و توافق نامه ای که وضعیت نیروهای ناتو در این کشور را مشخص می کند امضا کرد.

این پیمان امنیتی اساسی برای یک عملیات نظامی ناتو به منظور آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان را ایجاد می کند. ناتو و آمریکا ماه های طولانی به رئیس جمهوری سابق افغانستان برای امضای این پیمان امنیتی فشار وارد کردند تا شرایط برای تداوم عملیات ناتو در این کشور را فراهم کنند. حالا این اتفاق افتاده است.

به این ترتیب دبیر کل جدید ناتوی 55 ساله یک نگرانی کمتر دارد. البته بقیه مسائل و نگرانی هایی که باقی می مانند بسیار بزرگ هستند. وظایف بسیار دشوار و حساسی در انتظار وی است. "استولنبرگ" این مسئولیت سنگین را از "آندرس فوگ راسموسن" دانمارکی دریافت می کند که در بحران اوکراین دوستان جدید کمی برای خود درست کرده است. وی همواره حملات لفظی علیه مسکو در این بحران را در پیش گرفته که از نظر برخی از متحدان وی در ائتلاف ناتو نشانگر عدم مهارت در زمینه دیپلماسی بود. اما کسی که یک بار با "استولنبرگ" دیدار کرده باشد می داند که وی مرد لحن های آرام است.

نویسنده در ادامه نوشت: الحاق کریمه به روسیه و درگیری های مسلحانه در شرق اوکراین بود که استولنبرگ که درسطح بین المللی شهرت چندانی نداشت را به نامزدی برای عالی ترین سمت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تبدیل کرد. دیپلمات ها در پشت درهای بسته به این مسئله اذعان کردند که بدون بحران اوکراین وی هرگز در این انتخاب وارد نمی شد.

در بهار که شرایط در کریمه متشنج شد و همزمان غربی ها به دنبال انتخاب یک نامزد برای دبیر کلی ناتو بودند توجهات به سمت نخست وزیر سابق نروژ رفت. این سوسیال دموکرات، نامزدی خود را مدیون حمایت کشورهای بزرگ ناتو از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان است که آن ها به دنبال کسی بودند که بتواند تاثیر متعادلی گذاشته و بین غرب و روسیه میانجی گری کند. در ضمن آن ها به دنبال نامزدی بودند که از مناسبات خوبی با مسکو برخوردار باشد.

اختلافات با روسیه نیازمند یک تدبیر بالا است و دبیر کل جدید ناتو باید به دنبال مذاکره با روسیه بوده و همزمان به اعضای شرقی ناتو این سیگنال را بفرستد که  می توانند در این ائتلاف نظامی احساس امنیت کنند.

نویسنده در ادامه نوشت: "ینس استولنبرگ"، در دوران ده ساله نخست وزیری خود در نروژ همواره مناسبات مستقیمی با ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه داشت. وی در بحثهای کاملا ساده درباره مسائل مرزی با روسیه همواره خود را به عنوان فردی عملگرا نشان داد و مرزهای این کشور با روسیه به عنوان آرام ترین مرزها اعتبار دارد.

دبیر کل جدید ناتو که از طرفداران مشتاق فوتبال است فعالیت های سیاسی خود را در سال های هشتاد به عنوان رئیس سوسیالیست جوان نروژی آغاز کرد. بعد از آن وی به عنوان پسر وزیر امور خارجه سابق نروژ سریعا پله های پیشرفت در عرصه سیاسی را طی کرد. استولنبرگ بعد از طی ایستگاه معاون وزارت محیط زیست، مدتی در سمت های وزیر انرژی و اقتصاد و بعدها وزیر دارایی نروژ فعالیت کرد. وی از سال 2005 تا پاییز 2013 رهبری یک دولت قرمز-سبز در نروژ را بر عهده داشت.

دبیر کل جدید ناتو  بعد از کناره گیری از سمت نخست وزیری نروژ در سال گذشته، در کنار نقش خود به عنوان رئیس سوسیال دموکرات ها در این کشور همچنین در سازمان ملل متحد در زمینه حفاظت از محیط زیست فعالیت داشت.

استولنبرگ از امروز " اول اکتبر" سمت دبیر کلی ناتو را بر عهده خواهد گرفت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =