آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که حوزه باید مجتهد پرور باشد گفت: امروز چشم ها به حوزه علمیه قم دوخته شده است، باید با تربیت مجتهدان، خلاء عالمان دینی را شهرستان ها پر شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، به نقل از خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به حضور علمای بزرگ در شهرها و با بیان این که حوزه علمیه باید مجتهد پرور باشد اظهار داشت: امروز چشم ایران اسلامی بلکه جهان به حوزه علمیه قم دوخته شده، چرا که امروز بسیاری از شهرها از علما و مجتهدان خالی شده است.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید این خلاء را در حوزه پر کنیم و حوزه همیشه باید عده ای مجتهد به اندازه کافی بپروراند تصریح کرد: این هدف زمانی محقق می شود که تحقیقات از این رساله ها شروع شود تا فکرها به حرکت بیافتد و بتوانند احکام را از مدارک شرعی استنباط کنند و مراحل اجتهاد یکی پس از دیگری طی شده و به اجتهاد مطلق برسند.
این مرجع تقلید با تاکید بر این که نباید حوزه از مجتهدین مطلق خالی باشد ادامه داد: اگر این حرکت صورت گیرد، حوزه یا شهرستان ها دیگر از مجتهد مطلق خالی نخواهد شد؛ امروز شهرستان ها به مجتهد نیاز فوری دارند، چرا که مسائلی پیش می آید که نیاز است فورا پاسخ آنها داده شود.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با ارائه پیشنهاد خود مبنی بر تحقیق فضلا و شاگردان از کتاب مضاربه گفت: قصد داریم امسال بحث مضاربه و بانکداری اسلامی را ارائه دهیم، بیشتر فضلا این پیشنهاد را دادند و نظر من هم همین است که می شود مشکلات اقتصادی را از این راه حل کرد.
این مرجع تقلید با بیان این که پیشنهاد می دهم فضلا در سه ماه آینده از کتاب مضاربه تحقیقات انجام دهند ادامه داد: ما موضوع بحث را از کتاب تحریرالوسیله انتخاب کردیم که 20 مسئله از جلد اول تحریرالوسیله برای نوشتن رساله های تحقیقی با 5شرط قرار دادیم که در سه ماه آینده یعنی تا پایان شهریور باید تحویل داده شود.
آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: این تحقیق نباید از 20صفحه و 3000کلمه کمتر باشد و اولویت با تحقیقاتی است که عربی و تایپ شده باشند.
وی بهره گیری از اقوال، احادیث، استدلال ها، نتیجه گیری و عدم استفاده از کتاب دیگر، را از دیگر شرایط آن برشمردند و گفت: در سال جدید تحصیلی در مراسمی از صاحبان تحقیقات برتر با لوح تقدیر و جوایز ارزنده ای تجلیل به عمل خواهد آمد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424329

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =