ماجرای سخنرانی جنجالی آقای نتانیاهو در کنگره آمریکا بی‌اختیار مرا به یاد داستانی در مثنوی انداخت که فردی با دمبه گربه‌ای سبیلش را چرب می‌کرد و با شکم خالی به نزد دوستانش می‌رفت و با تاب دادن سبیل، مدعی خوردن غذاهای چرب و رنگین بود تا اینکه روزی پسرش به نزد او و دوستانش آمد و گفت که گربه دمبه را خورده.

نگارنده اگر چه سیاسی‌نویس نیست،اما تحولات سیاسی ایران،‌ به خصوص مسئله هسته‌ای و مذاکرات ایران با 5+1 را به شکل جدی و با حساسيت خاصي دنبال ‌ می‌کند.امروز هم مستقیم سخنان ناتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره را شنید.سخنرانی که هیچ نکته تازه‌ای نداشت و حتی به نظر می‌رسید که برای آنکه رابطه دولت آمریکا با اسرائیل خرابتر ازاینی که هست نشود، نکته خبری تازه از برخی اسرار و جزييات گفت‌ وگوهای هسته‌ای که گفته می‌شد امکان داشت در سخنرانی‌اش بروز دهد را نیز بیان نکرد. همان حکایت کوه و موش که البته به نظر می‌رسد آقای نتانیاهو حتی آن موشه را هم نزایید؟

تمامی سخنان او بیش از آنکه درباره مذاکرات هسته‌ای باشد، به توجه دادن به قوی‌شدن ایران بازمی‌گشت. در این سخنرانی دستان آقای نخست وزیر به قدری تهی بود که حتی نانسي پلوسي، رهبر دمكرات هاي كنگره كه گرايش هاي او به اسراييل بر كسي پوشيده نيست گفت " به حال خودمان گریه‌آم می‌گیرد که آقای نتانیاهو چنین ما و کل گروه 5 + یک را دست کم  گرفته و کودن و خرفت فرض کرده است که چنین ترهاتی را تحویل ما می‌دهد."

اگر چه فضاي عمومي كنگره با كف زدن هاي مرتب نمايندگان همراه بود ، اما بيش از ٥٠ نماينده دموكرات در اين سخنراني حاضر نشدند و اين مجموعه افرادي را كه درصدد مشابه سازي اين سخنراني با سخنراني وينستون چرچيل بودند را ناكام گذاشت تا مصداق آن ضرب المثل معروف شود كه تاريخ دوبار تكرار مي شود اما در نوبت دوم قائدتا به طنز و تضحكه.

آقای اوباما هم بلافاصله بعد از سخنرانی واکنش نشان داد. ابتدا به طعنه گفت که وقت نداشت این سخنان را مستقیم گوش کند و تنها متنش را دید و دریافت که او هیچ راه عملی جایگزینی ارائه نداد.


به گمان نگارنده از این سخنان بیش از همه گروهی نگران و ناراحت شدند که در داخل ایران تقریبا همانند نتانیاهو آرزو دارند توافق هسته‌ای به سرا و سرانجامی نرسد و از نمد سخنراني نتانياهو هم كلاهي نصيبشان نشد

فضاي افكار عمومي در آمريكا در مجموع به نفع توافق هسته اي است و بيش از ٦٠ درصد مردم در نظرسنجي ها به تيم اوباما و مسيري كه برايش در پيش گرفتند اعتماد دارند.

ماجرای سخنرانی نتانیاهو بی‌اختیار مرا به یاد داستانی در مثنوی انداخت که فردی با دمبه گربه‌ای سبیلش را چرب می‌کرد و با شکم خالی به نزد دوستانش می‌رفت و با تاب دادن سبیل، مدعی خوردن غذاهای چرب و رنگین بود تا اینکه روزی پسرش به نزد او و دوستانش آمد و گفت که گربه دمبه را خورده. اینجا بود که مولانا نتیجه‌گیری می‌کند:

اشکمش گفتی جواب بی‌طنین
که ابادالله کیدالکاذبین

لاف تو ما را بر آتش بر نهاد
کان سبال چرب تو  برکنده باد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    1 1
    دمبه گربه رو خوب اومدی الان چند ساعته بیرون یکی یکی گربه هارو نگاه می کنم هیچکدوم دنبه ندارن
  • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    1 0
    یه سگی یه واق واقی کرده حالا .
  • میثم A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    1 0
    لطفا بخاطر عصبانیت و ناراحتی از نتانیاهو ، یک مطلب رو عجولانه ونادرست ننویسید. دنبه ی گربه کجا بود؟ در اصل داستان همچین چیزی نیست.
  • عبدالرضا US ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    2 0
    من هم به مانند شما این مراسم را مستقیم دیدم اما به گمانم تشویق‌های بی‌امان نمایندگان نشان می داد که پشت اسرائیل خیلی محکمه و ایران کار سختی در پیش دارد
  • مختاباد A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    8 0
    با پوزش از تمامي مخاطبان و تشكر از دو بزرگواري كه به حق اشتباه موجود را تذكر دادند مورد درست خوردن دمبه توسط گربه است كه متاسفانه در شتاب نوشتن مطلب اتفاق افتاد كه در همين جا تصحيح مي شود
    • یک روزنامه‌نگار عرصه فرهنگ US ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
      3 0
      درود بر تو آقای مختاباد که متواضعانه اشتباه خودتان را پذیرفتید. من از خوانندگان پر و پا قرص نوشته‌های شما هستم و می‌دانم که تا چه اندازه با ادبیات کهن و به خصوص مثنوی مولوی دمخورید و مولوی و مثنوی همه گاه در نوشته‌های شما اانعکاس دارد و لذا بر شما خرده ای نیست که اشتباهی لفظی کرده‌اید. اما پذیرش این اشتباه پیام بهتری دارد تا اینکه نظرات را حذف کنید و سپس مطلب را تصحیح کنید.