۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶

تسنیم نوشت:

در حالی که اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس از پایان اختلافات با قطر خبر دادند، اما به نظر می‌رسد آنها توافق کرده‌اند این اختلافات را به تعویق بیندازند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات، با وجود تاکیدات منابع موثق خلیج فارس و اظهارات یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در مورد حل مسایل فیمابین اعضای شورای همکاری خلیج فارس با قطر، اما نشست وزرای خارجه این شورا که دیروز در جده انجام شد، اعلامیه قاطعی در مورد بازگشت سفرای عربستان، امارات و بحرین به دوحه صادر نکردند. این دولت‌ها به جای این اعلامیه بعد از برگزاری نشست در کنفرانس مطبوعاتی بر کنار گذاشتن شائبه‌ها و اختلافات میان اعضا و حضور آنها در یک صف واحد تاکید کردند و گفتند که سفرا در نزدیکترین زمان ممکن به محل کار خود باز خواهند گشت.

این روزنامه می‌افزاید که مذاکرات در زمینه بحران دیپلماتیک بین این کشورها منجر به این شد که قطر متعهد شود که به بندهای معاهده امنیتی بین دولت های شورای همکاری خلیج فارس پایبند باشد و اعطای تابعیت و امان دادن به خرابکاران بر ضد دولت‌های خلیج فارس را کنار بگذارد.
تحلیلگران مسایل منطقه‌ای روی این نکته اجماع دارند که با وجود مواضع وزرای خارجه در مذاکرات دیروز صحبت در مورد حل بحران دیپلماتیک بین قطر و دولت‌های خلیج فارس همچنان مبهم است. توافقنامه موجود نیز هنوز درمورد بازگشت سفرا صحبت نکرده و تنها بر پیگیری اجرای توافقنامه‌های قبلی برای ورود به مرحله جدید تاکید کرده است.
شبکه خبری المیادین نیز در تحلیلی در مورد نشست شورای همکاری‌های خلیج فارس نوشت که با وجود اظهار نظرهای رسمی در مورد حل نهایی مشکلات موجود به نظر نمی‌رسد که این آخرین دیدار شورای همکاری‌های خلیج فارس برای حل اختلافات داخلی باشد.
بر اساس این گزارش، راه حل نهایی زمانی برای بازگشت سفرای این کشورها به قطر تعیین نکرده است، از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد قطر نسبت به سیاست‌های خود تجدیدنظر کرده باشد، حمایت این کشور از اخوان المسلمین هنوز ادامه دارد و این کشور به سیاست‌های خود در اعطای تابعیت به معارضان مشهور رژیم‌های عربی ادامه می‌دهد.
بر اساس این گزارش، این نشست که نتایج آن بیشتر شبیه به تعویق افتادن بحران بین این کشورهاست، چند روز بعد از سفر دوره‌ای وزیر خارجه عربستان به دوحه و منامه و ابوظبی صورت گرفت.

بحران قطر و عربستان حل نشده است/ سفرا به دوحه باز نمی‌گردند
روزنامه سعودی الشرق الاوسط نیز در این رابطه نوشت: باوجود اظهارات مثبت مطرح شده بعد از نشست روز گذشته وزیران خارجه شورای همکاری درباره حل اختلافات عربستان و امارات و بحرین با قطر، برخی منابع در کشورهای عرب خلیج فارس به روزنامه الشرق الاوسط گفتند که بازگشت سفرای کشورهای امارات و عربستان و بحرین به دوحه همچنان در حالت تعلیق قرار دارد.
این منابع افزودند: کمیته فنی شورای همکاری خلیج فارس نشات گرفته از "توافقنامه ریاض" چراغ سبز را برای ادامه کار درباره پیگیری اجرای تعهدات این توافقنامه از سوی قطر را داده است و این امر به معنای اعطای زمان بیشتری برای کار جهت حل اختلاف است.
برخی منابع دیپلماتیک به روزنامه الشرق الاوسط گفتند: اختلاف سایر اعضای شورای همکاری با قطر تا کنون حل و فصل نشده است بویژه که قطر صورتجلسه کمیته فنی پیگیری اجرای توافقنامه ریاض را امضا نکرده است و این امر بدان معناست که اختلافات اساسی که مانع از رسیدن به حل و فصل نهایی می شود، همچنان ادامه دارد.
به نوشته الشرق الاوسط، درحالی که وزیران خارجه کویت و عمان روز گذشته از امکان بازگشت سفرای عربستان و امارات و بحرین به دوحه خبر داد، منابع یاد شده تاکید کردند که تصمیمی برای بازگشت سفرا نیست زیرا اختلاف اصلا حل نشده است.
وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته نشست خود در شهر جده را بدون دستیابی به راه حل محسوسی درباره اختلافات داخلی در این شورا به پایان بردند.
برخی از منابع دیپلماتیک کویتی در گفت وگو با الشرق الاوسط گفتند: مهمترین چیزی که در این نشست به آن دست یافته شد همان گشودن کانال های صریح برای دستیابی به آشتی نهایی از طریق گفت وگوی مستقیم بود.
شیخ صباح خالد الحمد الصباح وزیر خارجه کویت به این سخن بسنده کرد که "ما درباره تدوین پایه ها و معیارها برای گذر از برخی ناخالصی ها در روابط درون شورای همکاری در نزدیکترین زمان ممکن توافق کردیم".
وی افزود: کشورهای شورای همماری از وضعیت پیش آمده ناراحت هستند و باید در پیگیری اجرای توافق ها شتاب کنیم.
این وزیر کویتی زمانی را برای دستیابی به توافق نهایی ارایه نکرد.
سه کشور عربستان و امارات و بحرین، قطر را متهم به اجرا نکردن توافقنامه ریاض کرده اند که در نوامبر گذشته به امضا رسید و "بر لزوم پایبندی به اصول عدم دخالت مستقیم یا غیر مستقیم در امور داخلی هریک از کشورهای شورای همکاری و عدم حمایت از سازمان ها و کسانی که در تلاش برای تهدید امنیت یا ثبات این کشورها از طریق کارهای امنیتی مستقیم یا تلاش برای تاثیر گذاری سیاسی و عدم حمایت از رسانه های دشمن هستند، تاکید دارد".
میانجیگری کویت برای حل اختلافات بین دوطرف در 17 آوریل سال جاری منجر به دستیابی به توافق بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درباره سازوار اجرایی توافقنامه ریاض شد.
اختلاف اساسی عربستان و امارات و بحرین با قطر بر سر حمایت دوحه از گروه اخوان المسلمین است. این درحالی است که عربستان و امارات و بحرین با این گروه مخالف هستند.
شبکه الجزیره قطر به عنوان بازوی رسانه‌ای این کشور نیز در این میان از گروه اخوان المسلمین در مصر حمایت می کند.
بحرین و امارات و عربستان همچنین قطر را به عدول از منشور شورای همکاری و دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای عرب خلیج فارس متهم می کنند.
بحران بین بحرین و امارات و عربستان و قطر چند ماه پیش به حدی رسید که آنها سفرای خود را از دوحه فراخوانده و مجازات هایی را علیه قطر اعمال کردند.
تلاش هایی از سوی کشورهای عربی از جمله کویت برای نزدیکی روابط دو کشور و نیز رفع اختلاف صورت گرفته ولی این تلاش ها تاکنون راه به جایی نبرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =