این داستان ناگفته‌ای از ایران هسته‌ای است

کتاب «بحران ساختگی» حاصل بررسی بالغ بر یک هزار سند مرتبط با برنامه هسته ای ایران توسط «گرت پورتر» است که تاکنون هفت کتاب در حوزه سیاست خارجی آمریکا منتشر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «بحران ساختگی: داستان ناگفته هراس از ایران هسته‌ای»، نوشته گرت پورتر و حاصل هشت سال تحقیق و مطالعه درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

پورتر در این کتاب به صورت کاملا مستند و مستدل به بررسی مسائلی مختلف از جمله سیاست آمریکا برای محروم سازی ایران از انرژی هسته‌ای در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، علل پنهان‌کاری ایران درباره برنامه هسته ای خود، نیات و اهداف تهران از برنامه هسته‌ای، سیاست تغییر نظام سیاسی ایران توسط دولت آمریکا و ارتباط آن با برنامه هسته‌ای، نقش رژیم صهیونیستی در ایجاد بحران، مسئله اسناد لپ تاپ، مسئله اتاقک تست بمب در پارچین، مسئله پلوتونیوم و... می پردازد.

کتاب «بحران ساختگی»‌ حاصل بررسی بالغ بر یک هزار سند مرتبط با برنامه هسته ای ایران توسط نویسنده است و از سوی بسیاری از نخبگان سیاست بین‌الملل و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا از جمله سیمور هرش، گراهام فولر، اولیور استون، شیرین هانتر، هان چاس فریمن و دیگران مورد تجلیل قرار گرفته است.

این کتاب دو وجه بارز دیگر نیز دارد. نخست اینکه خواننده با مطالعه کتاب کاملا در جریان سیر برنامه هسته ای ایران و دیپلماسی پیرامون آن قرار می گیرد و می تواند به سهولت روندهای جاری مرتبط از مذاکرات گرفته تا گزارش های آژانس را تحلیل کند. و دوم اینکه، کتاب بحران ساختگی یک منبع کم نظیر در حوزه «روزنامه نگاری تحقیقی» برای خبرنگاران و دانشجویان رشته های مرتبط با رسانه است. مدلی را که پورتر برای کشف، تجزیه و تحلیل و سپس تبیین مسائل استفاده کرده، می توان یک مدل کاملا موفق دانست و در حوزه های تحقیقی به کار بست.

تجلیل نخبگان سیاست بین‌الملل از بحران ساختگی

گراهام فولر معاون سابق شورای اطلاعات ملی آمریکا در سازمان سیا و نویسنده کتاب «جهان بدون اسلام و سه حقیقت و یک دروغ»‌ درباره کتاب «بحران ساختگی»‌ گفته است:

«در دورانی که شاهد تبلیغات غیرمنطقی و اغلب غیرمسئولانه روزنامه‌نگاران غربی درباره مسئله «ایران هسته‌ای» هستیم -که از رویارویی فزاینده و حتی احتمال جنگ حمایت می‌کنند- این کتاب بینشی نگران‌کننده و مبسوط از وجود یک فرآیند تحریف -و حتی اختراع- «حقایق» به دست می‌دهد که هدف از آن، دستیابی به اهداف سیاسی مشکوک دولت‌های آمریکا و اسرائیل بوده است. گرت پورتر، که یکی از روزنامه‌نگاران تحقیقی و مورخان برجسته و مصمم ماست، یک اصلاحیه اساسی بر رفتار مخرب دهه‌های گذشته ما می زند؛ رفتاری که موجب شکل گیری یک رویارویی ساختگی با ایرانی شده که پیشتر، از ما آزرده بوده است».

هانس بلیکس، مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره کتاب «بحران ساختگی»‌ گفته است:

«در حالی‌که، دادن سرنخ‌هایی به بازرسان بین‌المللی آژانس انرژی اتمی درباره اینکه کجا را بازرسی کنند و یا چه چیزی را آزمایش کنند ارزشمند است، اما اطلاعات ملی در این زمینه‌ها معمولاً مشکل‌دار است. در قضیه عراق، اطلاعات ناقص باعث به راه انداختن جنگ علیه تسلیحات کشتار جمعی این کشور شد، تسلیحاتی که از اساس وجود نداشتند. آیا اطلاعات غیرقابل اعتماد و یا دستکاری‌شده روزی باعث حمله به ایران بر اساس دلایل بی‌پایه و اساس نیز خواهد شد؟ من از گرت پورتر سپاسگزارم که بررسی دقیق و نقادانه‌ای از اطلاعات ارائه شده به آژانس به عمل آورده است. وقتی که سازمان‌های امنیتی از ترور دانشمندان هسته‌ای احساس شرم نمی‌کنند باید مطمئن باشیم که لحظه‌ای هم برای ساختن شواهد جعلی درنگ نمی‌کنند.»

شایان ذکر است، پورتر یک شخصیت شناخته شده بین المللی در حوزه سیاست خارجی آمریکاست که سال هاست نوشته هایش در نشریاتی چون Foreign Affairs، Foreign Policy و پایگاه هایی چون Nation، Antiwar، Huffington post، CounterPunch و... منتشر می شود. پورتر که تاکنون هفت کتاب در حوزه سیاست خارجی آمریکا منتشر کرده، در سال 2012 نیز موفق به دریافت جایزه «مارتا گلهورن» شده است.

کتاب «بحران ساختگی: داستان ناگفته هراس از ایران هسته‌ای» در 430 صفحه و با قیمت 18500 تومان از سوی انتشارات خبرگزاری فارس راهی بازار نشر شد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    2 2
    واي از اين سياست بي پدر و مادر. به نظرم بايد با خريد و مطالعه اين كتاب ميتونيم از اين اثر و در واقع از انرژي هسته اي مون حمايت كنيم.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    3 2
    دولت باید از این کتاو و نویسنده اش حمایت کنه.