از جام جهانی 2022 تا طرح هایی که کیش را برای ورزش و تفریح ، رویایی می کند در گفت و گو با مونسان

علی اصغر مونسان ، رئیس منطقه آزاد کیش می گوید این جزیره برای جام جهانی 2022 برنامه های ویژه ای دارد.

فاطمه پاقلعه نژاد - خبرگزاری خبرآنلاین:استارت کیش برای تبدیل شدن به جزیره ای تفریحی با امکاناتی مدرن . این اتفاقی است که بعد از تقریبا یک دهه خمودگی ، در جزیره زیبای ایرانی خلیج فارس آغاز شده است. علی اصغر مونسان رئیس منطقه آزاد کیش ، در بازدیدش از موسسه خبر ، در کافه خبر نکاتی را مطرح کرده که خواندن شان آینده این جزیره زیبا را تبدیل به سرزمینی رویایی در ذهن ایرانی ها بدل می کند . او از سهمی می گوید که کیش می خواهد از بازی های جام جهانی 2022 داشته باشد و از برنامه هایی که توریست ها را به کیش می کشاند و جزیره زیبای مان را بدل به قطب گردشگری در خلیج فارس می کند.

*قطعا شما و دوستانتان به دنبال این هستید که با توجه به نزدیکی با قطر و مزایای دیگری که دارد و ارزانتر از جاهای دیگر است و تیم های قوی که ما داریم، آیا در اهداف بلند مدت کیش هست که برای استفاده از آن رخداد بزرگ برنامه ریزی کرده باشد؟

جزیره کیش در حوزه ورزش از امکانات خوبی برخوردار است و از سال های گذشته زمینه خوبی برای تمام رشته های ورزشی درکیش فراهم شده است.باتوجه به اینکه درخصوص حفظ ونگهداری از این امکانات غفلت صورت گرفته بود واز سویی در راستای اهداف عالی سازمان منطقه آزاد کیش که گردشگری وتجارت است توسعه گردشگری ورزشی نیز همانند شاخه های دیگری گردشگری مانند سلامت، فرهنگی، تفریحی همواره مد نظر ما بوده است و به صورت جدی به آن پرداختیم.

تاسیسات و امکانات و زمین هایمان را یک بازسازی کامل انجام دادیم و حوزه ورزش با برون رفت از خمودگی نشاط و رونقی دوباره را تجربه کرد. برگزاری اردوهای تیم های ملی وباشگاهی دررشته های مختلف٫ میزبانی از مسابقات مختلف داخلی وبین المللی و ترغیب شهروندان به حضور درفعالیت های ورزشی شاهدی براین ادعاست.

*بهره گیری از حضور مدیران ورزشی کارآزموده در راس و بدنه معاونت ورزش سازمان از عوامل موثر براین رشد و توسعه بود.

درحوزه جذب توریست ورزشی نیازمند یک فضای خوب بین المللی در نگاه کلان هستیم. لازمه این موضوع فراهم شدن زمینه های مناسب بین المللی است که از عهده جزیره کیش به تنهایی خارج بوده وبه سیاست های کلی کشور مربوط است. درحقیقت این امر دارای مولفه های متعددی است که باید کشوری بررسی شود. البته دراین زمینه اقداماتی انجام داده ایم که از آن جمله برگزاری تور جهانی والیبال ساحلی به میزبانی جزیره کیش بود.


*دو دوره بعدی هم انجام می شود؟

 

بله. جزیره کیش موفق به کسب سه دوره میزبانی این مسابقات شد . با همکاری خوبی که با فدراسیون والیبال داشتیم  وانعکاس خوب این رویداد جهانی درکشورهای مختلف جزیره کیش موفق شد نام خودرا دربحث ورزش دوباره دراذهان زنده کند.

میزبانی رقابت های والیبال ساحلی٫ تنیس فیوچرز ٫ مسابقات بین المللی اسکواش جام خلیج فارس ، جام جهانی پرورش اندام ، فوتبال ناشنوایان و ...باعث شد شور ونشاط به ورزش کیش بازگردد وتاحدودی امکانات این جزیره به دیگر کشورها معرفی شود هرچند که هنوز درزمینه ورزش جای کار بسیار است.اینها همه برای این است که در حوزه بین الملل کیش را بشناسانیم. توسعه امکانات زمانی ارزشمند است که بتوانیم از این امکانات وهزینه های صرف شده بهره برداری مفید کنیم واین امر محقق نمی شود جز با شناساندن پتانسیل های کیش به دیگر کشورها.

مسابقات 2022 هم بسیار برای ما حایز اهمیت است. در برنامه های امسالمان هست که بسیار دقیق تر در مورد آن فکر و برنامه ریزی کنیم. از سال گذشته در بودجه مان دیدیم که در رشته فوتبال امکاناتمان را توسعه دهیم. جزیره کیش می تواند یکی از بهترین انتخاب های تیم های ورزشی برای برگزاری اردو پیش از مسابقات جام جهانی باشد.درحاشیه بررسی شرایط برای میزبانی از رقابت های غرب آسیا بازدید مسئولان کنفدراسیون آسیا از امکانات کیش باعث شد از نواقص وکمبودهای امکاناتمان دررشته فوتبال براساس استانداردهای بین المللی آگاه شویم ودرپی آن همه امکانات زمین های فوتبالمان مانند رختکن ها ٫ سالن ها و زمین های چمن را بازسازی وبهسازی کردیم .

با این وجود تعداد زمین های فوتبال وامکانات جانبی  این زمین ها درجزیره کیش برای پشتیبانی از جام جهانی 2022  کم است برای آماده سازی کیش امسال در برنامه داریم که زمین فوتبال اضافه کنیم.

دربحث اقامت جزیره کیش دارای هتل های زیادی است که می تواند پاسخگوی گردشگران ورزشی باشد.البته تاکید کادر فنی بیشتر تیم ها براین است که هتلی ویژه ورزشکاران درنزدیکی محل تمرین وجود داشته باشد که با شرایط میزبانی از گردشگران وسرویس دهی به آنان آشنا باشد. دراین باره تصمیم داریم با حضور بخش خصوصی هتلی ویژه ورزشکاران و گردشگران ورزشی بسازیم.

همزمان با افزایش دو زمین فوتبال جدید به مجموعه المپیک کیش درسالجاری درپی تامین دیگر امکانات مورد نیاز تیم ها برای جام جهانی هستیم . خوشبختانه درحوزه زیرساخت مشکلی نداریم وباتوجه به اقدامات زیربنایی انجام شده دردوسال ونیم گذشته می توانیم به سرعت زمینه استفاده از این فرصت ارزشمند را فراهم کنیم.

ما تجربه این کار فشرده را درمسابقات والیبال ساحلی داشتیم  وموفق شدیم درمدت کوتاهی مجموعه ساحلی کیش را مطابق با شرایط استاندارد بین المللی آماده کنیم که این امر تعجب نماینده فدراسسیون جهانی والیبال ساحلی را درپی داشت. درخصوص فوتبال نیز با حمایت های وزارت ورش وهمکاری فدراسیون می توانیم با آماده سازی امکانات کیش از طریق ارتباطات فدراسیون فوتبال کشورمان با دیگر کشورها از این رویداد فرصتی بی بدیل برای معرفی توانمندیهای کشورمان وجزیره کیش بسازیم.

*یک مشکلی که آنجا در ورزش دارد این است که مجموعه المپیک کیش قدمت زیادی دارد. الان برای چنین اتفاقی شاید نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد برای این که کمپ های بین المللی داشته باشیم در جذب تیم های خارجی باید چنین کمپ هایی داشته باشیم. پارسال قرار بود زنیت کازان برای اردوی زمستانی بیاید و در بهمن ماه هم آلکمار هلند می آید. این پتانسیل وجود دارد اگر یک چمن مناسب داشته باشد. پارسال زحمت زیادی کشیده شد ولی کیش ظرفیت 14تیم لیگ برتری را نداشت.

سال گذشته تجربه خوبی برای ما بود. استقبال این تعداد ازتیم های لیگ برتری از برگزاری اردو در کیش ما را غافلگیر کرد. این امر نشان می دهد که جزیره کیش پتانسیل های خوبی دارد واقداماتی که برای فعال سازی ورزش کیش انجام دادیم نتیجه داده است . با ساماندهی نظام مدیریتی ورزش کیش که هیچ تقویمی برای برنامه های آن تدوین نشده بود کارمان را درحوزه ورزش آغاز کردیم وانتظار نداشتیم دراین مدت کم این تعداد از تیم های لیگ برتری برای برگزاری اردو درکیش درخواست بدهند به همین دلیل نتوانستیم بسیاری از تقاضاها را بپذیریم اما درحال حاضر به پشتوانه این حجم استقبال می توانیم امکانات لازم را ایجاد کنیم وتوسعه امکانات ورزشی وتامین بودجه آن کار دشواری برای ما نیست. دردو سال ونیم گذشته ما 38 پروژه سنگین عمرانی را اجرا کردیم که از آن جمله ساخت فرودگاه جزیره هندورابی درمدت زمانی کمتر از یکسال بود.

*جذب سرمایه گذاری خارجی ممکن است؟

به فضای عمومی کشور برمی گردد. در دوره ما یکی دو مورد داشتیم.

*آقای پرز مالک باشگاه رئال مادرید یک سری برنامه ها برای کیش داشت.

برای حضور باشگاههای خارجی باید فضای عمومی کشور مهیا شود واین موضوع نیازمند زمان است. تاکنون بسیاری از بانک ها وهیات های خارجی از کشورهای مختلف با سفر به کیش برای سرمایه گذاری وفعالیت دراین جزیره اعلام آمادگی کرده اند اما آنچه مسلم است وجود ثبات در فضای اقتصادی کشور است. سرمایه گذاران خارجی باید نسبت به بازگشت سرمایه وبازدهی فعالیت های خود احساس امنیت کنند. درحال حاضر درفضای پسابرجام هستیم  وبا رفع تحریم ها زمینه های خوبی درتبادلات بین المللی اقتصادی درحال شکل گیری است که باید شامل مرورزمان شود. موضوع سرمایه گذاری خارجی موضوع پیچیده و وابسته به عملکرد کل کشور است . جزیره کیش به کشور قطر نزدیک ودارای امکانات مناسبی است. ازنظر قانونی نیز مناطق آزاد مزیت های خوبی برای سرمایه گذاران دارند . ما تلاشمان را برای جذب سرمایه گذاران خارجی انجام می دهیم اما بدون معطلی کارهایمان را هم ادامه می دهیم. همیشه نقطه شروع سخت ترین قسمت است. چنانچه یکی دو هیات از سرمایه گذاران خارجی کار خودرا درکیش آغاز واحساس رضایتمندی کنند پای دیگر سرمایه گذاران هم درحوزه های مختلف به کیش باز می شود.

*تورنمنت های ورزش های آبی که ورزش لاکچری هم هستند، تنیس که الان هم شما برگزار می کنید ولی با تنیسی که در دهه 80 برگزار می کردید فرق می کند، یا مسابقات رالی و ... اینها در برنامه های شما است؟

این موارد را برای آینده نزدیک ورزش کیش هدف گرفته ایم و بزودی شاهد تحولات خوبی خواهیم بود. رقابت های والیبال ساحلی آزمون خیلی خوبی درعرصه بین المللی برای کیش بود. رئیس مسابقات جهانی فوتبال ساحلی هم برای برگزاری تورنمنت جهانی به کیش آمد واز امکانات این جزیره دیدن کرد. مسابقات موتور کراس درآینده درسطح بالایی درکیش برگزار می شود که بسیار پرطرفدار است. برگزاری باکیفیت هریک از این برنامه ها وقتی که منتج به کسب رضایتمندی بالا می شود بهترین تبلیغ برای جزیره کیش ومیزبانی  رویدادهای آینده است.

*سوارکاری چطور؟

ورزش سوارکاری در جزیره کیش با مشکلاتی مواجه است ازجمله شرایط آب و هوای جزیره٫ نقل وانتقال اسب ها ٫ نگهداری  و قرنطینه. شاید بهتر است ما درکیش به رشته هایی بپردازیم که ظرفیت های طبیعی مناسبی برای آنها مهیاست مانند ورزش های آبی.

*یکی از دلایل جابجایی بنده ازفوتبال به فدراسیون قایقرانی وجود زمینه های رشد وتوسعه این رشته درکیش است.

درحال حاضر با همکاری فدراسیون قایقرانی کارهای زیادی دردست انجام است. رشته های بادبانی با مشارکت یک گروه خوب سرمایه گذار و پشتیبان درکیش راه اندازی کردیم. اخیرا هم یک کمیته کایت بوردینگ تصویب شد که قرار شد از غرب جزیره دارای شرایط مناسب شامل موج وباد است به عنوان پایگاه این رشته  وورزش های آبی غیر موتوری استفاده کنیم و سواحل شرقی کیش دراختیار رشته های آبی موتوری باشد.

*ورزش های تفریحی برای توریست ها را چقدر گسترش می دهید؟ اگر اشتباه نکنم مجموعه ورزش های آبی شما با سرمایه گذاری خارجی خیلی پیشرفت داشته.

درحوزه دریا امکانات جزیره کیش نسبت به همه کشور خوب بود اما ما باید کیش را برای میزبانی از گردشگران خارجی مهیا کنیم ونیاز است برای این کار امکاناتمان درسطح بین المللی باشد.

درحوزه تفریحات دریایی تفرجگاههای ساحلی وپارکینگ قایق ها را ایجاد کردیم که درهمه شهرهای ساحلی جهان یکی از مهمترین امکانات فراهم شده است وزیبایی بصری هم دارد . اینکه صاحبان قایق مجبور بودند درسطح شهر با بستن قایق هایشان به خودرو نسبت به جابجایی اقدام کنند جلوه خوبی برای کیش نداشت به همین منظور با همکاری نماینده یکی از کمپانی های بزرگ اروپایی که درزمینه تولید قایق وامکانات ورزشی آبی صاحبنام است٫ پارکینگ دریایی ایجاد کردیم که ظرفیت پهلوگیری 250 قایق را دارد. همچنین با صدور مجوز پشتیبانی از امکانات دریایی شاهد تکمیل 50 درصد این طرح درنوروز بودیم و بخش باقیمانده نیز تا دوماه آینده به پایان می رسد.

یکی دیگر از اقداماتی که درزمینه توسعه تفریحات دریایی انجام دادیم جابجایی کلوپ ها از محلی نامناسب به شرایطی بهتر بود. سازه ای که درسال های گذشته با موضوعی غیر از کلوپ های دریایی ساخته شده بود به دلیل عدم استفاده به کلوپ های  دریایی اختصاص داده شده بود و به علت عدم تطابق فضای سازه با نیازهای کلوپ ها شرایط نا مساعدی ایجاد شده بود. با توجه به این مشکلات کلوپ های تفریحات دریایی به ساحل جنب این مجموعه  منتقل شدند . با انتقال کلوپ ها این سازه به برای اجرای یک پروه زیبای گردشگری به شرکت سازنده آبنمای معروف جزیره سنتوزای سنگاپور واکذار شد تا با اجرای طرح آبنمای نور وآب وآتش جاذبه ای نوین درکیش ایجاد کنیم. این پروژه حتی از آبنمای برج خلیفه دبی هم پیشرفته تر است وبا تم هایی مانند آرش کمانگیر به خلق نمایشی برروی آب می پردازد.

*نگاه سازمان منطقه آزاد کیش وتاکیدات انجام شده به سرمایه گذاران بر ایجاد جاذبه های جدید درکیش است.

دربررسی طرح های پیشنهادی تنها کسانی می توانند وارد مرحله اجرا شوند که ناب ترین ایده ها را مطرح کنند. مثلا درزمینه تفریحات دریایی امسال کلوپ ها با کریزی بوت ٫ فلای بورد و جت فلایر که از جدیدترین تفریحات دریایی دنیا است به گردشگران نوروزی خدمات دادند.این روند برای همه علاقمندان به فعالیت درزمینه گردشگری وجود دارد وسازمان منطقه آزاد کیش امسال با سخت گیری بیشتری طرح ها را بررسی می کند.

*آماری دارید که چه تعداد گردشگر برای ورزش های آبی می آیند؟

عید امسال درپی اقدامات وسیاست گذاری های انجام شده٫ سازمان منطقه آزاد کیش بازخورد خوبی را درنوروز تجربه کرد واین استقبال گسترده انرژی تیم بزرگ میزبانی را دوچندان کرد.

براساس ارزیابی های ما که هرساله توسط یکی از دانشگاهها انجام می شود عید امسال همه اذعان داشتند که کیش متحول شده و امکانات تفریحی اش بیشتر از گذشته شده بود. این امر نشان می دهد کارهایی انجام شده به نتیجه رسیده است.

درسال گذشته در مجموع یک میلیون و 800هزار نفر بازدید کننده داشتیم. در نوروز 95  سفرهای نوروزی از 20 اسفند آغاز شد وتا 20 فروردین این ترددها ادامه داشت وحدود 240 هزار نفرگردشگر داشتیم که بالای 70درصد آنها از امکانات تفریحات  استفاده کردند.

درپلاژ بانوان دردوسال گذشته کارهای زیادی انجام داده ایم . پلاژ بانوان درگذشته تنها یک ساحل محصور شده با حداقل امکانات بود هم اکنون این پلاژ به مجموعه ای کامل از امکانات ساحلی وتفریحی و خدماتی برای بانوان تبدیل شده است که حتی بانوانی که درهیات های ایتالیا وترکیه به کیش سفر کردند با استقبال از امکانات پلاژ٫ این مجموعه را فضایی امن وبی نظیر دربحث گردشگری برای بانوان از سراسر دنیا معرفی کردند.

ساخت سوییت های استراحت واقامتی برای بانوانی که با هدف استفاده از این پلاژ به کیش سفر می کنند٫ امکانات پذیرایی٫ فروشگاهها٫ استخر آفتاب٫ جایگزینی طراحی زیبای حنا به جای خالکوبی با حضور بانوان هنرمند و بخش های دیگری که بانوان می توانند براحتی روز خودرا با استفاده از این امکانات دراین مجموعه سپری کنند.

پلاژ بانوان کیش درایام تعطیل روزانه میزبان بیش از سه هزار نفر است که این آمار نشان دهنده اهمیت توجه به این مجموعه است.

پلاژ آقایان نیز ضمن آماده سازی برای رقابت های والیبال ساحلی توسعه یافت وتمامی امکانات این مجموعه علاوه برافزایش ٫ بازسازی وبهسازی شد. توسعه رختکن ها٫ افزایش امکانات بهداشتی٫ بهسازی  کافی شاپ٫ ساخت رستوران وفضای اداری مناسب ازجمله اقدامات انجام شده درپلاژ آقایان است.

*در این ورزش های همگانی به رویدادهای جذاب ورزشی که مردم را درگیر کند فکر می کنید؟

این موضوع تاکید دائمی بنده با مسئولان ورزش کیش است.

*مثلا مسابقه ملی ماهیگیری و ...

برگزاری رویدادهای ورزشی برای ساکنان جزیره کیش هم درحوزه گردشگری وهم درحوزه ورزش همواره از دغدغه های ما بوده و برنامه های خوبی هم دراین زمینه برگزار شده است. سال 94 درجزیره کیش 117 مسابقه وهمایش همگانی برگزار شد که بدون توضیح٫ این آمار خود نشان دهنده توجه ویژه به سلامتی ونشاط شهروندان است. مسابقات بادبادک ها٫ رالی خانواده ٫ پیاده روی ٫ دوچرخه سواری٫ اسکیت و اسکوتر٫ پرتاب دارت و ورزش های تفریحی خانوادگی از جمله این برنامه هاست.درحوزه گردشگری هم برگزاری مسابقاتی مانند رقابت های اتومبیلرانی دررشته های مختلف یکی از بخش های جذاب برای شهروندان وگردشگران است.

توسعه ورزش کیش از دیگاه ما هم باید به صورت ملی وبین المللی وهم به صورت داخلی با ترغیب خانواده ها به فعالیت های ورزشی وپرورش استعدادهای بومی انجام گیرد واین از موارد مورد تاکید بنده از ابتدای فعالیتم درجزیره کیش بوده است.افزایش نشاط عمومی ٫ باعث ارتقاء کمی وکیفی همه امور جامعه می شود. البته نه تنها در ورزش در هنر هم به دوستان به خصوص در شش ماه دوم سال سعی کردیم ضمن افزایش برنامه ها روندی جدید را طی کنیم. این گونه که با انتقال برنامه ها واستفاده از هنرنمایی هنرمندان درسطح شهر فضای شادی ونشاط را به خیابانها آوردیم.

*مشکل کنسرت که ندارید؟

نه.

*قبلا جشنواره فیلم کیش با هزینه های بالایی برگزار شد ولی این اتفاق دیگر رخ نداد.

امسال برنامه فیلم کوتاه موج را با شرکت 1300 اثر برگزار کردیم وبا توجه به رضایتمندی ایجاد شده  سال آینده این جشنواره فاخرتر برگزار می شود. این حجم استقبال فراتر از انتظارات ما بود که نشان می دهد درزمینه های هنری نیز هنرمندان توجه ویژه ای به برنامه های جزیره کیش دارند.

*جشنواره سینمایی بین المللی چطور؟ چون فضای شما برای فیلمسازهای خارجی بازتر است.

در حوزه سینما  درجزیره کیش زیرساختی مهیا نبود وتنها سینمای کیش هم  دردوسال گذشته بازسازی وراه اندازی شد . درابتدای راه اندازی مجدد این سینما بسیاری اذعان داشتند درکیش سینما مورد استقبال عموم نیست درحالیکه بعد از بازگشایی درسانس های مختلف دراین سینما با استقبال خوب شهروندان مواجه شدیم.

*این به این دلیل است که اکران فیلم های جهانی در آن اتفاق نمی افتد. مثلا اگر الان با توجه به رفع تحریم ها امکانی باشد که فیلم سوپرمن همزمان با همه جای دنیا در کیش اکران شود شاید خیلی از گردشگرهای داخلی برای دیدن این فیلم به کیش بیایند.

علاوه برمهیا نبودن زیرساخت ها ٫ عدم نمایش فیلم های روز کشور همزمان با نمایش سراسری هم از دیگر دلایل بی رغبتی شهروندان درحوزه سینما بود .. در سال 92 مسابقات بین المللی تئاتر فجر را در کیش برگزار کردیم. یعنی اولین انفجار هنری را در کیش انجام دادیم. حضور هنرمندان کشور درکیش انگیزه ای شد برای آغاز فعالیت هنرمندان جزیره. در همان سال همزمان با جشنواره فجر برای اولین بار در کیش فیلم های فجر را اکران کردیم و با این حرکت هنر سینما درکیش زنده شد. درسال های گذشته به فعالیت های هنری با رویکرد اقتصادی توجه نمی شد درحال حاضر نمایش فیلم های روز کشور درکیش برای سینما لبخند درآمد زایی هم به همراه دارد.

*شاید شما آنجا یک پردیس سینمایی کم دارید.

ساخت یک فرهنگسرای بزرگ با امکانات کامل دررشته های هنری نوید ما به شهروندان وهنرمندان کیش است که هم اکنون درمرحله اجراست وامیدواریم تا آبان ماه به اتمام برسد. خبر ویژه دیگر هم این است که ساخت بزرگترین پروژه فرهنگی کشور امسال درکیش آغاز می شود.

*شامل چه مجموعه هایی؟

پیش بینی فضا برای تمام رشته های فرهنگی در آن انجام شده است. سالن کنسرت استاندارد طراحی شده برای این مجموعه ظرفیت  2800 نفررا داراست درحالیکه بزرگترین سالن کنسرت ما درکشور سالن 1800نفره است. سالن 600نفره تئاتر ٫ دو یا سه بلک باکس، دو سالن سینما و سالن همایش های 700نفره از جمله امکانات این مجموعه  است که با زیربنای 44 هزار متر مربع بزرگترین پروژه فرهنگی کشور است که نمای سازه درغرب جزیره یک ستاره دریایی در یک دریاچه است.

*برای غرب کیش خیلی برنامه دارید؟

بله. توسعه متوازن کیش از ابتدا جزو سیاست های مابوده است.با اقدامات انجام شده درحال حاضر تعداد متقاضیان سرمایه گذاری در غرب جزیره بسیار بالا رفته و شاید مجوزهای بسیاری از هتل ها درغرب کیش بعد از دوران مدیریتی ما عملی شود.

* کیش آکوآ پارک و مجموعه تفریحی ندارد برای این برنامه ای دارید؟

جزیره کیش از نظر شهر سازی ٫ پاکیزگی وظرفیت ها شرایط بسیار بهتری از دبی دارد البته به دلیل مسائل فرهنگی نحوه میزبانی ما از گردشگران متفاوت است اما ما هنوز درجزیره کیش فضاهای تفریحی کم داریم . این جزیره نیاز دارد برای پایداری گردشگرانش هرساله تفریحات جدید به گردشگران معرفی کند.دردوسال گذشته رویکرد ما پذیرش پروژه هایی بوده که جاذبه ای جدید برای کیش محسوب شوند این امر باعث شد با افزایش جاذبه ها  وقطور شدن کتابچه های راهنمای گردشگران امسال شاهد افزایش رضایتمندی از تنوع امکانات تفریحی باشیم.

پارک آبی در حال ساخت کیش بزرگترین پارک آبی خاورمیانه است. از لحاظ متراژ و تعداد تم هایی که دارد. این مجموعه یک تم پارک با 15بازی آبی است که بدلیل مشکلاتی که برای سرمایه گذار آن پیش آمده افتتاح پروژه به تعویق افتاد درحالیکه پیشرفت فیزیکی آن روی 90درصد است. دو بانجی جامپینگ که یکی راه افتاده و یکی در حال راه اندازی است از دیگر تفریحات اضافه شده به کیش است. تنوع بازی های آبی هم درنوروز امسال افزایش یافت وهمچنان افزایش می یابد. برای اولین بار بعد از انقلاب توسعه یک جزیره دیگر اتفاق افتاد. الحاق هندورابی به پتانسیل های گردشگری کیش با اقدامات انجام شده کمک می کند کیش از حالت بسته بودن خارج شود و گردشگر می تواند سفرهای دریایی را هم تجربه کند. در هندورابی چند اکوپارک و یک تم پارک بزرگ داریم.  25درصد جزیره هندورابی را درگیر توسعه کردیم، در سه درصد آن ساخت و ساز می شود و بقیه جزیره کلا اکوپارک و تم پارک می شود .پیش بینی شده دراین جزیره گردشگری اجرایی شود. تفریحات دریایی نیز به صورت ویژه برای این جزیره طراحی شده است.

*فرودگاه آن ظرفیت دارد؟

فرودگاه هندورابی درنوروز امسال آماده بهره برداری وتردد هواپیما است. حدود 80 درصد عملیات ساخت اسکله آن به اتمام رسیده ٫ دو هتل دراین جزیره ساخته شده که هتل چادری یکی ازجذابیت های تفریحی این جزیره است. منطقه آزاد کیش دارای سه جزیره الحاقی است که پیش بینی شده تمامی پروازها به جزایر هندورابی٫ فارورکوچک وفارور بزرگ از طریق فرودگاه بین المللی کیش انجام شود. پروازهای هندورابی با هواپیماهای سبک ونیمه سبک با ظرفیت 40-تا 50 نفره است.

4141

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =