ایسنا نوشت:

عضو کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (نصر) علت عدم استقبال از موتورهای جست‌وجوی ایرانی را نبود نگاه جامع در طراحی این موتورها دانست و گفت: این تصور وجود دارد که موتورهای ایرانی مطالب را به‌صورت فیلتر‌شده ارائه می‌دهند که نتیجه به دست آمده مورد خواست کاربر نیست و همین امر از دلایلی است که باعث می‌شود جست‌وجوگر‌های ایرانی مورد استقبال قرار نگیرند.

فرهاد الیاشی با اشاره به این‌که دولت‌ها باید هزینه‌های بیشتری را صرف حمایت از شرکت‌های نرم‌افزاری کنند، گفت: با این حال دولت‌ها بیشتر هزینه‌ها را به پروژه‌هایی اختصاص می‌دهند که در آنها نگاه امنیتی است.
او با اشاره به هزینه‌بر بودن طراحی و به کارگیری جست‌وجوگرها گفت: در کشور ما سال‌ها هزینه‌هایی صرف پروژه‌هایی شده است که نتیجه اندک داده و از جمله نمونه‌های آن طراحی موبایل ایرانی بود که میلیارد‌ها هزینه صرف آن شد.
عضو کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به این‌که موتورهای جست‌وجو باید با شرکت‌های زیادی رقابت کندد، گفت: موتور جست‌وجویی که بخشی از نتیجه‌ها را نشان ندهد مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.
الیاشی در پاسخ به این سوال که آیا کشور‌های دیگر نیز پروژه‌هایی را برای ایجاد موتور جست‌وجو در نظر می‌گیرند؟ گفت: ممکن است جست‌وجوگر‌های زیادی وجود داشته باشد، اما بازار آنها تابع عرضه و تقاضاست و هر روز قرار نیست یک موتور جست‌وجوگر جدید به این بازار اضافه شود.
او با اشاره به این‌که معمولا هدف از طراحی موتورهای جست‌وجو یا هدف‌های درآمدی است یا دولتی گفت: برای مثال گوگل یک جست‌وجوگر درآمدی است که دارنده آن از این طریق پول به دست می‌آورد، اما باید مشخص شود که هدف از طراحی موتورهایی ایرانی چه بوده است.
این عضو کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: به نظر می‌رسد که هدف از طراحی جست‌وجوگر‌های ایرانی مقاصد دولتی بوده است زیرا منافع مالی ندارند و اگر نگاه دولتی در طراحی این برنامه‌ها به کار رفته است باز هم باید توجیه کاربری داشته باشد.
الیاشی با اشاره به این‌که اگر برای استفاده از موتورهای جست‌وجوی داخلی جلوی موتورهای جست‌وجوی جهانی در کشور گرفته شود، مردم به سراغ فیلتر‌شکن‌ها خواهند رفت، گفت: با ایجاد محدودیت نمی‌توان جلوی استفاده از چنین سرویس‌هایی را گرفت.
این عضو کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: هزینه‌هایی که صرف برخی پروژه‌های دولتی می‌شود باید به عنوان سرمایه در دیگر بخش‌ها به کار گرفته شوند.
او همچنین گفت: طرح‌هایی که با سرمایه‌گذاری‌های بالای دولتی انجام می‌شود باید بررسی شوند که چه نگاه کارشناسانه‌ای پشت آنها بوده است و آیا اصلا نظر کارشناسان خبره این حوزه برای چنین طرح‌هایی پرسیده می‌شود؟

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    43 1
    به این میگن اختراع چرخ از نو
  • نعیم A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    43 3
    سلام من از یوز استفاده کردم.اصلا خوب نیست.نتیجه سرچ با نتیجه سرچ در گوگل خیلی متفاوته چیزای بالا میاد که به درد بخور نیستن.دیگه هم استفاده نمیکنم. امتحان کنید.
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    25 2
    استفاده از جستجو گر ایرانی مثل این می مونه که شما از یک منبعی درخواست می کنید مثلا: بهترین ماشین پیشنهادی شما : اونوقت جواب گوگل : بنز ب ام و شورلت تویوتا و.... ستجو گر ایرانی : پراید وانت پراید پیکان وانت..... فکر کنم بشه یک مقایسه کوچیک از این مثال در کل انجام داد
  • رضا IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    6 0
    نتایج یوزر قدیمی هست من با گوگل مقایسه اش کردم سایتی که چند ماه پیش توی رتبه اول گوگل تغییر دادم توی یوز سایت قدیمی نشون می ده و لی گوگل سایت بروز نشون می ده