اقتصادنیوز نوشت:بازدید پرحاشیه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از ایران خودرو را می توان مهمترین خبر هفته گذشته خودروسازی کشور دانست، بازدیدی که روایت های مختلفی از آن مطرح شد و با تایید و تکذیب هایی همراه بود.

صنعت خودرو کشور این روزها آنقدر حالش بد است که هفته گذشته دولت نماینده اش را راهی خودروساز اول «جاده مخصوص» کرد تا چاره ای برای بیرون کشیده دومین صنعت بزرگ کشور از باتلاق رکود بیاندیشد.

این در حالی بود که تنها برخی رسانه های دولتی و دوربین های تلویزیونی مجوز همراهی نوبخت را در ایران خودرو پیدا کردند. یکی از حواشی اصلی این بازدید اما اظهارات سخنگوی دولت در مورد پرداخت تسهیلات به خودروسازان بود، چه آنکه ابتدا گفته شد وی قول پرداخت 200 میلیارد تومان کمک مالی را در قالب یارانه تولید، به خودروسازان داده است، اما به فاصله کوتاهی این خبر تکذیب شد.
در متن تکذیبیه ارسالی برای رسانه ها، این طور عنوان شده که سخنگوی دولت از پرداخت 200 میلیارد تومان یارانه تولید به کل صنعت کشور خبر داده نه فقط خودروسازی.

این در حالی است که برخی منابع آگاه می گویند سخنگوی دولت ابتدا صحبت از پرداخت هزار میلیارد تومان به خودروسازان کرده است. برخی کارشناسان معتقدند، چون این روزها افکار عمومی نسبت به خودروسازی حس مثبتی ندارند، دولت نخواسته با اعلام خبر پرداخت پول به صنعت خودرو، سبب نارضایتی هرچه بیشتر مردم شود.

اما دیگر حاشیه بازدید سخنگوی دولت از ایران خودرو، هشدار اعضای انجمن قطعه سازان ایران مبنی بر اخراج هزار نفر از کارگران صنعت قطعه است. آن طور که خبر می رسد، اعضای انجمن قطعه سازان خطاب به نوبخت عنوان کرده اند 40 هزار کارگر صنعت قطعه به دلیل مشکلات نقدینگی واحدهای قطعه ساز، در آستانه اخراج قرار دارند.

این در حالی است که به گفته رییس انجمن قطعه سازان، 9 ماه است شرکت های قطعه ساز پولی از خودروسازان دریافت نکرده اند. شنیده می شود به دلیل بالا رفتن حجم مطالبات، قطعه سازان دیگر توانایی تامین قطعات موردنیاز خودروسازان را ندارند.

خبرهای جدید در ایران خودرو
هرچند ایرانی ها عادت دارند ترکیدن بمب های خبری را بیشتر در حوزه ورزش بشنوند، اما این بار گویا قرار است این بمب در ایران خودرو منفجر شود.

آن طور که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرده که بین 10 تا 20 روز دیگر، صنعت خودرو ایران شاهد ترکیدن یک بمب خبری خواهد بود. هرچند وی به صراحت نگفت که این بمب در چه حوزه ای (تولید، کیفیت، قیمت، شراکت با خودروسازان خارجی،...) منفجر خواهد شد، اما به اعتقاد برخی کارشناسان، احتمال مرتبط بودن آن به «قیمت جدید خودروهای داخلی» و «آمدن خودروسازان بزرگ به ایران»، بیش از سایر گزینه ها است.

به گفته آنها، این احتمال وجود دارد که به زودی قیمت خودروهای داخلی دستخوش تغییر شود و یا اینکه خودروسازان کشور قراردادی جدید با بزرگان دنیا امضا کنند. گفته می شود، شرکت هایی مانند فولکس واگن آلمان و فیات ایتالیا قصد حضور در خودروسازی ایران را دارند و مذاکراتی نیز در این مورد میان آنها و شرکت های خودروساز ایرانی شکل گرفته است.

از آن سو اما احتمال تغییر قیمت خودروهای داخلی نیز وجود دارد، به نحوی که شاید قیمت ها افزایش یافته و یا کاهش پیدا کنند.

برنامه دولت برای قیمت خودرو
دیگر خبر پرحاشیه هفته گذشته خودروسازی کور، احتمال تغییر مکانیزیم قیمتگذاری خودروهای داخلی بود.

بر این اساس، کمیته‌ای به‌منظور بررسی روش‌های قیمت‌گذاری خودرو در دولت تشکیل شده و قرار است انواع مکانیزم‌های تعیین قیمت مورد بررسی قرار گیرد. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، خروجی تصمیمات کمیته موردنظر می‌تواند به معنای حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری باشد و درنتیجه زمینه آزادسازی بازار خودرو فراهم شود.

هرچند با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، دست خودروسازان برای افزایش قیمت باز خواهد شد، اما با توجه به رکود سنگین بازار خودرو و قهر مشتریان، بعید به نظر می رسد خودروسازان قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

اصلاح دستورالعمل واردات
هفته گذشته اما متن کامل دستورالعمل جدید ضوابط واردات خودروهای سواری که به تایید وزارت صنعت رسیده، منتشر شد تا واردکنندگان رسمی و غیر رسمی پس از مدت ها انتظار، تکلیف خود را بدانند.

آن طور که رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد، براساس دستورالعمل ابلاغی، به منظور اخذ نمایندگی رسمی شرکت های خارجی، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت، درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس ازفروش را رسیدگی و در صورت احراز شرایط نسبت به ارایه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می کند.

به گفته نوابی، در صورت عدم وجود امکانات و تاسیسات خدمات پس ازفروش، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفاً پس ازعقد توافقنامه ارایه خدمات گارانتی و وارانتی فی مابین نماینده رسمی و واردکننده و ارایه توافقنامه مذکور به سازمان توسعه تجارت ایران میسر است.

وی تاکید کرده بود که نمایندگان رسمی و عاملین فروش موظفند در صورت درخواست واردکنندگان فاقد نمایندگی برابر شرایط توافقنامه عمل کنند، ضمن اینکه ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۳ توسط افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره های آن بلامانع است.

نوابی این را هم گفت که همچنین ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده پس از ابلاغ دستورالعمل به گمرک، منوط به ارایه گواهی انطباق کالا (certificate Of Conformity-COC) به گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

فولکس- ایران خودرو منتفی شد؟
احتمال منتفی شدن حضور فولکس واگن آلمان در صنعت خودرو ایران، دیگر خبر مهم هفته گذشته در صنعت خودرو کشور بود. رسوایی بزرگی که فولکس واگن آلمان بر سر آلایندگی خودروهای دیزلی اش به بار آورد، جریمه ای سنگین را نصیب این غول خودروسازی جهان کرده و از همین رو برخی کارشناسان معتقدند این شرکت آلمانی شاید حضور در ایران را از لیست برنامه های خود خارج کند. ظاهرا این شرکت باید به دولت آمریکا رقمی معادل 18 میلیارد دلار بپردازد و این تنها یکی از جریمه هایش به شمار می رود و از همین رو شاید فعلا نتواند به سرمایه گذاری در ایران فکر کند.

دو هفته پیش بود که اعلام شد فولکس با به کار بردن نرم افزاری خاص، سبب شده میزان آلایندگی محصولات دیزلی اش در آزمایش ها و تست ها، کمتر از حد واقعی نشان داده شود و این تقلبی بزرگ از سوی رسانه های جهان لقب گرفت.

از فاین خودروساز آلمانی به عنوان یکی از شرکای احتمالی خودروسازی ایران نام برده می شود، چه آنکه مسوولان ایران خودرو و فولکس نیز تلویحا این موضوع را تایید کرده اند که البته مربوط به قبل از رسوایی این شرکت است. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • nima A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    147 3
    نمیخریم.
    • بی نام RO ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      122 4
      کمپین نخریدن خودرو ادامه دارد حتی اگر شب وروز برما خودروی چینی بارد
    • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      52 0
      مردم پیروزاند
    • علی A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      7 18
      خدا خیرتون بده نخریدین ما تونستیم ماشین قسطی بدون بهره بخریم دستتون درد نکنه
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    81 1
    یک پراید سال 92خریدم 15700الان میخرن 16500به این میگن افتضاح چون تنوع وآپشن جدیدی در کارنیست یا به طورکلی تولید 30سال پیش با کیفیت پایینتر به بازار بصورت انحصاری وارد می شود
  • میثم A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    62 12
    یعنی ال 90 من میشه 25 تومان.وای 35 خریدم
  • روحيه IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    91 3
    كمپين هم همچنان و با قدرت به كار خود ادامه ميدهد
  • محمد IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    98 3
    خودرو با قیمت غیر متعارف وبی کیفیت نمی خریم . نخریدن خودرو تا پایان یافتن انحصار ادامه دارد .
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    111 1
    ایشان لطف کنند این بمبشان را در چند مرحله منفجر فرمایند تا خدائی نکرده خسارت و تلفاتی ببار نیاید .
  • عماد RO ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    97 2
    همه ی قیمت ها باید یک سوم بشه تا بشه اسمش رو بمب خبری و قیمت منطقی گذاشت. ضمن اینکه کیفیت هم باید تغییر محسوسی داشته باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    81 1
    ایکاش یا آلمانیا یا امریکایایی بیان اینا با خودشون تکنولوژی میارن، ولی بقیه نمیارن هیچ موقع، ای کاش یه آدم دلسوز پیدا میشد تو این زمینه.
    • علی IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      3 0
      درسته اینها شیر هستند وازشکارشان چیزی باقی می ماند ولی چین وفرانسه از کفتار بدتر هستند حتی یک تار مو از شکار باقی نمی گذارد
  • محمد A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    74 1
    بمب خبرری یعنی اینکه پژو و سمند بشه 15 میلیون که محاله همچین چیزی پس بمبی هم در کار نیست اینا ترقه هم نیستن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    78 4
    همینه توجه نکردن به خواست ملت،پیروزی نزدیک است
  • بی زبان A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    98 5
    تا حالا همه ملت به شرکت نفت بدهکار بودن که باعث شده بود یه مشت کارگرو کارمند که غالبا دست چپ و راستشون بلد نیستن حقوقای چندین میلیونی بگیرین حالا ظاهرا مدیون خودروسازان هم هستیم و بنا به حقی که برگردن ما دارن ما باید از جیبمون خرج کنیم تا اقایون خودروسازی کننبابا به چه زبونی بگیم ما اصلا ماشین نمیخواهیم اقای نوبخت لطفکن به خودت زحمت نده
    • کامران A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      دوست عزیز صنعت خودرو یک صنعت مادر است اگر تعطیل شود یعنی کلا صنعت نداریم تعطیلی خودروسازی مصادف خواهد بود با تعطیلی هزاران قطعه ساز
    • مهیار IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      40 18
      زمانیکه آلمان شرقی و غربی متحد شدند بسیاری از اینجور صنایع که از الآن ما جلوتر بودن تعطیل شدن.ولی حالا آلمان صنعتی ترین و قوی ترین اقتصاد اروپا رو داره. یکجایی باید جلوی ضرر و گرفت.
    • رضا IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      2 62
      اقای بی ادب طرز حرف زدنت رو اصلاح کن.کارگران و کارمندان شرکت نفت پول تو رو نمیگیرن و حق تو رو نمیخون.هر وقت تونستی 2 روز بیای خارک و عسلوبه کار کنی و فرار نکنی اونوقت بیا حرف مفت یزن.
  • سهیل نوابی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    100 3
    بدهی خودروسازا به قطعه سازا رو گردن مردم و تحریم مردم نندازید. کمپین حداکثر سه ماهه که شروع شده، ولی خودروسازا از 9 ماه پیش پولی به قطعه سازا ندادن. اینو یادتون باشه که اخراج اون 1000 نفر کارگر بیچاره ربطی به کمپین تحریم خودرو نداره.
    • ناشناس A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      5 76
      كاملا ربط داره چون كاهش فروش : كاهش نقدينگي : كاهش حقوق اوليه كارگر : نارضايتي كاري :خداحافظي كارگر از صنعت :خداحافظي كل صنعت از ايران :...
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    56 1
    إإإإإ چرا کسی به فکر فولکس نیست چرا؟؟؟ خب تمام خودروهایی که فولکس باید پس بگیرده یا بابت آن باید خسارت بده بیارن ایران خودرو بفروشن هم به اقتصاد جهانی کمک کردن هم ......
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    57 3
    من قول می دم که میگن کاهش بی سابقه قیمیت خودرو: پراید 25000 تومان کاهش 206: 10000 تومان 405: 1700 تومان و .....
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    68 2
    بمبشان احتمالن تولید سمند وانت است
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    46 1
    بمب خبری نه کاهش قیمته و نه قرارداد همکاری. کاهش قیمت برای خودروسازهای فاقد کارایی و بهره‌وری غیرممکنه و اعلام همکاری با شرکتهای خارجی هم رفع کننده مشکل رکود جاری نخواهد بود. چون مردم تا اجرایی شدن این سماله بیش از پیش از خرید خودرو خودداری خواهند کرد و این بیشتر به ضرر خودروسازهاست.
  • سعید FI ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    29 2
    افرین به غیرت مردم . نخرید نخرید نخرید.
  • بی نام DE ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    32 1
    ن م ی خ ر ی م نمیخریم تمام
  • بی نام RO ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    34 3
    کاهش قیمت یعنی نصف شدن قیمت ها. نمی خریییییییییییییم تا قیمت ها نفس شود
  • حمید RO ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    27 0
    با سلام خدمت تمام دوستان و هم وطنان عزیزم .امید است که همه به نتیجه مطلوب خود دست یابیم .هم خودرو سازان وهم هموطنان عزیز.ولی واقعیت چیز دیگری هستش من در نقطه مرزی مینشینم نه کیلومتر با عراق فاصله دارم راستشو بخواهید اخرین سیستم پرادو ژاپنی 70 ملیون تومان ما خریداری میشه البته سفرشو عرض کردمحالا اگر حساب کنیم بخواهیم از ان کارخانه تویوتا مستقیم ماشین بگیریم احتمالا 60 ملیون تومان تمام شود ولی نمیدونم چرا در ایران ما ماشین را خودمان تولید میکنم 6ملیون تمام میشود و 45ملیون تومان به ما میفروشن واقعان نباید اینجوری باشه از مدیران خواهش دارم با مردم مدارا کنن و هر چیزی را در حد خودش بفروشن باتشکر.در کشور المان وقتی ماشین المانی را میخری وشهروند المانی باشی نصف قیمت ماشین را دولت المان میپردازد
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    26 0
    نمی خریم همین چون می دانیم به هیچ عنوان قصد خدمت به مردم ندارند فقط می چابند
  • رضا IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    25 0
    احتمال زیاد همین ماشین ها رو میخوان با همون قیمت ها دم قسط بدن مردم ذوق زده شن بابا اينا چرا نمیگیرن گروووونه بی کیفیتههههه. الان من واقعا فارسی حرف نمیزنم آیا؟؟؟؟ کره همزمان با ما شروع به تولید خودرو کرده ببین چی داره تولید میکنه و ما هنوز داریم ماشین بیست سال پیش رو مونتاژ میکنیم یادتون نره که هنوز داریم پراید تولید میکنیم
  • مهدی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    33 0
    کمپین نخریدن خودرو ادامه دارد
  • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    نمی خریم تا ارزان شود اگه ارزون شد من یه سمند می خرم با ایران خودرو قول مردونه می دم
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    4 0
    خدا کنه بمبش واقعی باشه همه باهم برن فضا
  • نا شناس A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    2 7
    رقم اخراج کارگران قطعه سازی بیش از این اعداد هستش شاید در حد چند ده هزار نفر . امیدوارم خودروساز ها سر عقل بیان وکیفت و تنوع محصولاتشون رو بالا ببرن. مردم هم ان شاا... سرعقل بیان دیگه. آخه چی تو مملکت ما ارزون شده، یا ارزون تر از قیمت جهانی، هر روز شیر و ماست و ..... تمام اقلام ضروری گرون میشه هیچ کس اعتراض نمیکنه. همه زورشون رسیده به خودرو سازی ؟؟؟؟
  • متنفذ IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    4 1
    هموطن ایرانی باید تابوی خودروی تولید ملی شکسته بشه ارابه های مرگ ملی باید عنوان این دست تولیدات باشد شعار پوسیده و کهنه نخ نمای رانت صنایع داخلی بنام تولید ملی و اشتغال رسوا شده و خدا رو شکر ملت فهمیدن که لیاقت بیشتری دارن وقتی مردم بفهمند لیاقتشان بالاتر این ارابه های مسخره هست با تغییراتی مسوولین هم میفهمند و چاره ای نخواهند داشت افرین بر ملت فهیم ایرانی مقاومت شما بمب که سهل است کن فیکون خواهد کرد هیچ چیز نمیتواند اراده شما را شکست دهد همچنان مقاومت کنید تا این صنایع رانت زده پوسیده فرو بریزند و جای انها صنایعی نوین و مدرن انشاالله بدست همین ایرانی های فهیم رشد کنند و جای انها را بگیرند این صنایع مثالشان ان درخت خشکیده پوسیده ای هست که همه فکر میکنند محکم است ولی با بادی فرو میرزد
  • محمود A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    8 0
    تا کیفیت و قیمت اصولی نشه نمیخریم,
  • وحيد A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    13 1
    نميخريم تا صفر شدن تعرفه واردات خودرو مردم ايران از حق خودشون كوتاه نميان زنده باد مردم زنده باد كمپين
  • فريد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    7 0
    فولكس گل كه در كرمان خودرو توليد ميشد موتورش٨ سوپاپ مال ٢٥ سال پيش بود اونا تكنولوژي روزو به ايران نميارن
  • زخم خورده IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    2 1
    بنده در سال 92 یک دستگاه رانا خریدم زمان تحویل جعبه دنده ماشین شدیدا روغن ریزی داشت که همونجا ماشین موند و قرار شد جعبه دنده تعویض بشه. مسئول اون قسمت می گفت شانس آوردی که جعبه دنده خراب بوده چون حالا شرکت باید ی دونه نو بندازه روش یعنی جعبه دنده ای که روش بود دست دوم بوده. کیفیت قطعات داخل ماشین هم که نگو اولا بوی بد قطعات بکاررفته و جنس نامرغوبدسته پنجم و خدا نکنه از کنارداشبورد یا تودری ها چیزی رد میشد بلافاصله خط ضایعی روی اون می افتاد. بعد از 300 کیلومتر متوجه سروصدایی در اتاق شدم به نمایندگی رفتم گفت عادیه. بعد از کلی بررسی و چک خودم متوجه شدم تمام پیچهای بکار رفته در اتاق شل هست و یکی یکی سفت کردم و صدای اصل کاری مربوط به محل اتصال لوله کولر با بدنه اتاق بود که کاملا آویزان بود.
  • مریم IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 0
    نمیخریم.پژو باید حداکثر 20 تومن بشه تا من بخرم.
  • ممد IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    2 0
    خودرو های داخلی بهتر از چیییینیییی ها ولی با تحریم ملت ایران نسبت به تمام ساخت داخلی ها یعنی همان صدای معروفنخرید تا بگندد خودرو های مطرح تر و با مصرف سوخت کمتر و با کیفیت تری می آیند چون که ما به آشغال راضی نمیشیم پس حالا حالا ها نخرید.والاسلام