پاسخ دبیرکل یوفا به ادعای کشورهای عربی/  اینفانتینو: در ایران مشکل امنیتی ندیدم

تسنیم نوشت: دبیرکل یوفا و نامزد انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال تأکید کرد که حضور در ایران باعث افتخار اوست.

جیانی اینفانتینو در نشست خبری اش ابتدا با این سؤال مواجه شد که نظرش در مورد اقدام عربستانی‌ها برای سلب امتیاز میزبانی تیم‌های کشورمان در مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا چیست و اینکه اگر شما رئیس فیفا شد در این خصوص چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟ که وی در پاسخ گفت: خوشحالم که در ایران هستم. باعث افتخارم است که به ایران آمده‌ام و ضمن بازدید از فدراسیون و امکانات فوتبال ایران، دیداری با دوستانم در ایران خواهم داشت. مسئولان فدراسیون فوتبال و دوستانم در ایران همه مانند برادر و دوستان نزدیکم هستند.

مردم ایران عاشق فوتبال هستند و می‌خواهم فوتبال را به فیفا برگردانم
وی افزود: ایران کشوری است که در آسیا نه تنها بالاترین رتبه در فوتبال را دارد، بلکه در فوتسال، فوتبال بانوان و فوتبال ساحلی نیز اول است. در کنار این موضوع من به اینجا آمدم تا با رئیس فدراسیون فوتبال ایران و دست اندرکاران فوتبال ایران دیدار کنم و در این دیدار به این نتیجه رسیدم اینجا همه عاشق فوتبال هستند، فوتبال تنفس می‌کنند و عشق خاصی به این رشته دارند. این چیزی است که دنیای فوتبال به آن نیاز دارد و دلیلی هم که باعث شد من نامزد انتخابات فیفا شوم همین عشق به فوتبال است. می‌خواهم فوتبال را به فیفا برگردانم و باید همه از این موضوع حمایت کنیم تا بتوانیم این اطمینان را بدهیم که فقط باید به فوتبال فکر کرد.

به کفاشیان به خاطر تمام کارهایی که انجام داده تبریک می‌گویم
دبیرکل یوفا و نامزد انتخابات ریاست فیفا در ادامه پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم خاطرنشان کرد: این را باید اضافه کنم که ایران در فوتبال یک پیشرو و رهبری خاصی دارد و این موضوع را در جهان نیز نشان داده به خاطر تاریخی که فوتبال ایران دارد، به خاطر فوتبالیست‌هایی که در سطح جهان داشته به خاطر باشگاه‌ها و موفقیت‌هایی که از خود نشان داده است من به این نتیجه رسیدم که کلیه جمعیت ایران عاشق فوتبال هستند و وقتی آکادمی فوتبال ایران که شامل مدیاسنتر، زمین‌ها مختلف، امکانات پزشکی و دیگر امکانات بود را دیدم به این نتیجه رسیدم که ایران پیشرفت زیادی در فوتبال خواهد داشت، چرا که کشورهای زیادی نیستند که این امکانات را دارند و کشورهای کمی هم هستند که چنین امکاناتی را برای فوتبال‌شان فراهم می‌کنند. باید به رئیس فدراسیون فوتبال ایران به خاطر تمام کارهایی که انجام داده تبریک بگویم.

فوتبال باید از دخالت‌های سیاسی دور باشد
اینفانتینو پس از انجام این صحبت ها رو به خبرنگار تسنیم گفت: حالا فرصتی پیش آمده تا به سؤال شما پاسخ بدهم ایده‌های ما روشن است و باید بگویم دلیل اصلی من برای نامزد شدن در انتخابات فیفا این بود که ما بتوانیم در فیفا فوتبال ایجاد کنیم نه سیاست، سیاست چیز دیگری است و باید از دخالت‌های سیاسی دور باشد. فوتبال باید در کشوری مانند ایران ایجاد پل کند و باید دیوارها را تخریب کنیم. فوتبال باعث تخریب دیوارها می‌شود تا ارتباطات در جهان بیشتر شده پس باید همیشه کمک کرد تا از فوتبال استفاده شود و کسی از‌آن سوءاستفاده نکند.

فوتبال صلح آمیزترین دیدار ملت‌هاست
وی افزود: همه باید در کنار هم بایستیم تا در همه جای دنیا فوتبال بازی شود. فوتبال مطمئناً صلح آمیزترین دیدار ملت‌هاست و شرایطی که فوتبال دارد می‌تواند کمک کند تا ملت‌ها را به یکدیگر برساند. ما می‌خواهیم کار خوبی در فوتبال انجام دهیم و ملت‌ها را در همه شرایط به هم نزدیک کنیم.

من مشکل امنیتی در ایران ندیدم
دبیرکل یوفا در پاسخ به این سؤال که شما آیا از نظر امنیتی مشکلی در ایران دیدید، برخلاف ادعای کشور عربستان که اعلام کرده ایران شرایط برگزاری مسابقات بین المللی را ندارد، گفت: من اصلاً مشکلی در ایران ندیدم. به نظر من هیچ مشکل امنیتی در اینجا وجود ندارد و این وظیفه دولت‌هاست که بتوانند امنیت را در کشور برقرار کنند.

از آنهایی که فوتبال را دوست دارند، حمایت می‌کنم
اینفانتینو در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه اختلافاتی در کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد و به خاطر نفوذ بعضی از کشورهای عربی و تحت‌الشعاع قرار دادن بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا چگونه می‌تواند نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و باعث جلوگیری از نفوذ بعضی از کشورهای عربی شود، اظهار داشت: من نمی‌توانم توضیح کاملی بدهم، چون از جزئیات مطلع نیستم. تنها چیزی که از آن اطلاع دارم این است که من کاندیدای ریاست فیفا هستم و پیام من برای فوتبال، فوتبال و برنامه‌ریزی برای آن و از آنهایی که فوتبال را دوست دارند، حمایت کنم و نباید دخالت دولت و بحث سیاسی در فوتبال ورود پیدا کند. فلسفه کاری من هم در آسیا و هم در اروپا همین است و من اطمینان دارم که این موضوع شکل خواهد گرفت.

من برنده انتخابات فیفا می‌شوم
«با توجه به اینکه اکثر اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا از شیخ‌سلمان برای ریاست فیفا حمایت می‌کنند، چطور شد به ایران سفر کردید؟»، اینفانتینو در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: کاملاً اطمینان دارم که من برنده رقابت انتخاباتی فیفا خواهم شد و این را هم اطمینان دارم که از من حمایت ویژه‌ای خواهد شد. با توجه به اینکه برای همه کاندیداهای ریاست فیفا احترام قائلم، من در سفری که به کل جهان داشتم مطمئن شدم که تمام رؤسای فدراسیون‌ها به خاطر چشم‌اندازی که دارم از من حمایت خواهند کرد. مجدداً می‌گویم احترام زیادی برای تمام کاندیداها قائلم، ولی من برنده می‌شوم، به خاطر اینکه عاشق فوتبال هستم. کشورها اگر می‌خواهند تغییراتی در فوتبال حاصل شود به من رأی بدهند. مطمئنم همه اینها که به من می‌خواهند رأی بدهند عاشق فوتبال هستند و نه به دلیل دیگری می‌خواهند به من رأی بدهند. من تمام تلاشم را خواهم کرد که اتحاد خوبی در فوتبال جهان ایجاد کنم.باید درهای فیفا را به روی جهان باز کنم
دبیرکل یوفا در پاسخ به سؤالی که در خصوص برنامه‌ریزی‌هایی که برای فیفا دارد و اینکه چقدر محرومیت میشل پلاتینی، رئیس سابق اتحادیه فوتبال یوفا باعث شده که او کاندیدای ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال شود، خاطر نشان کرد: امروز دیدارهای خوبی با رئیس فدراسیون فوتبال ایران داشتم. من در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم این موضوع را مطلع شدم که فدراسیون‌های ملی اتصال خوبی با فیفا ندارند. باید این مشکل را برطرف کنیم. باید درهای فیفا را به روی جهان باز کنم. ما به کشورهای کوچک و بزرگ نیازمندیم و کشوری قدرتمند مانند ایران باید سمت‌هایی در فیفا داشته باشد. امروز در دیدارهایی که داشتم این اشتیاق در من ایجاد شد که ایران فعالیت‌های خوبی در آسیا و جهان انجام خواهد داد.

پلاتینی کاندیدا می‌شد، من وارد رقابت انتخاباتی فیفا نمی‌شدم
وی ادامه داد: در خصوص سؤال دوم‌تان در مورد پلاتینی باید بگویم شرایطی به وجود آمد که باعث شد او تعلیق شود که به همین خاطر نتوانست کاندیدای ریاست فیفا شود. مطمئناً اگر پلاتینی با این شرایط مواجه نمی‌شد، کاندیدای ریاست فیفا می‌شد و من هیچ وقت کاندیدا نمی‌شدم. آقای پلاتینی الان روی قضیه قضایی خود تمرکز کرده است و من هم روی ریاست فیفا تمرکز دارم.

فیفا به یک فرماندهی درست و شفافیت نیاز دارد
اینفانتینو در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص برنامه‌هایش برای اداره فیفا و اینکه گفت ایران باید در آسیا و جهان سمت داشته باشد و این سمت‌ها چیست، گفت: من مختصر می‌گویم. من یک برنامه جزئی برای چشم‌انداز فیفا دارم. در برنامه‌ریزی خود به سه نکته اشاره می‌کنم، نکته اول اینکه باید اصلاحات فیفا تغییر کند، فیفا به یک فرماندهی درست و شفافیت نیاز دارد، بخصوص در مورد مباحث انتقال مالی باید شرایط خوبی فراهم شود. به دلیل اینکه من خودم قبلاً در فیفا حضور داشتم این موضوع را مطرح کردم.

باید صدای تمام فدراسیون‌ها شنیده شود
وی خاطرنشان کرد: دموکراسی در فیفا موضوع بسیار مهمی است و به نظرم باید صدای تمام فدراسیون‌ها شنیده شود. بسیار مهم است که فدراسیون‌ها فقط سالی یکبار به فیفا نیایند و باید صدای آنها در سراسر سال شنیده شود. رئیس فدراسیون ایران بهتر می‌داند که فوتبال ایران باید چه جایگاهی داشته باشد و مطمئناً مواردی که در ایران وجود دارد با سوئیس و برزیل متفاوت است. ما باید درها را به روی همه باز کنیم و اگر از این مسئله بگذریم به سومین قسمت از برنامه من خواهید رسید.

ایران می‌تواند نقش اساسی در توسعه فوتبال داشته باشد
دبیرکل یوفا ادامه داد: هدف اصلی من توسعه فوتبال است و باید براساس نیازهای هر کشوری فوتبال را توسعه بدهیم. برای این کار نیاز به افراد متخصص و منابع مالی داریم و وقتی من درباره افراد و متخصصان صحبت می‌کنم یعنی اینکه باید برنامه تبادلی داشته باشیم و این تبادل باید در سراسر دنیا شکل بگیرد. امکانات و زیرساخت‌ها و متخصصان ایران را دیدم و این دیدار کاملاً نشان داد که ایران می‌تواند نقش اساسی در توسعه فوتبال داشته باشد و این موضوع را به تمام دنیا نشان دهد.

فوتبالی هستم و کاری به سیاست ندارم
اینفانتینو با اشاره به اهمیت ایران در فوتبال دنیا گفت: متخصصان باید ویروس فوتبال را به تمام دنیا تزریق کنند و باید بگویم ویروس فوتبال در ایران هم مانند فوتبال ایتالیا بسیار بزرگ است. برای همه مسائلی که گفتم در فیفا منابع مالی داریم و چیزی که می‌دانم این است که ورودی و خروجی مالی با توجه به درآمدها و هزینه‌های فیفا می‌تواند بهتر شده و منابع مالی بیشتری را به فوتبال برساند و سرمایه گذاری‌های مختلف داشته باشد. این حرف را از روی تجربه می‌زنم، چون ما در یوفا با سرمایه‌گذاری که در فوتبال انجام دادیم به نتیجه رسیدیم و کارهایی که انجام دادیم باعث شد کشورهایی که به یورو راه نیافته بودند به این مسابقات برسند، کشورهایی مانند آلبانی و ایسلند و اینها ثمره کاری است که ما برای توسعه فوتبال انجام دادیم. درست است که شما در فوتبال نیاز به شانس دارید، اما در کنار شانس باید تلاش کرد. من آدمی بسیار پرتلاش و فوتبالی هستم و کاری هم به سیاست ندارم. اگر در تاریخ 26 فوریه به عنوان رئیس فیفا انتخاب شوم آستین‌ها را بالا خواهم زد و کار را برای کسانی که برای فوتبال تلاش می‌کنند آغاز خواهم کرد.

وی در خصوص اینکه برنامه‌های فیفا با لیگ‌های اروپایی متفاوت است و این مسئله در تورنمنت‌های بین‌المللی مشکل ایجاد می‌کند و اگر او رئیس فیفا شود برنامه‌ای برای هماهنگ کردن بازی‌های لیگ‌های آسیایی خواهد داشت یا خیر گفت: یکی از پیچیده‌ترین مواردی که ما با آن سروکار داریم مسئله تداخل لیگ‌ها و مسابقات است. این کار روزانه من در یوفاست و خوشبختانه اکنون به ترکیب نسبتاً مناسبی رسیده‌ایم و برنامه منظمی برای لیگ‌های اروپایی و برگزاری مسابقات داریم، حتی برای تیم‌های ملی نیز به برنامه خوبی رسیده‌ایم و مطمئناً می‌توانیم این برنامه‌ها را به دیگر کشورها توصیه کنیم. امیدوارم این موارد برای فوتبال آسیا نیز اتفاق بیفتد. ما برای اینکه بتوانیم فوتبال حرفه‌ای داشته باشیم نیاز به برنامه‌ریزی منظم داریم و این مسئله به ما کمک زیادی می‌کند، هم به توسعه فوتبال و هم به جذب اسپانسر.

کی‌روش یک مربی بزرگ و دوست قدیمی من است
دبیرکل یوفا درباره اینکه چقدر از کارلوس کی‌روش شناخت دارد و به نظرش او چقدر توانسته به فوتبال ایران کمک کند، اظهار داشت: شما خودتان متخصصان فوتبال هستید و کی‌روش هم مربی تیم ملی شماست پس باید این موضوع را بهتر از من بدانید. کی‌روش هم یک مربی بزرگ و دوست قدیمی من است و به نظرم نتایج نشان‌دهنده کار افراد است.

باید دور از فساد حرکت کنیم
«در ماه‌های اخیر افراد زیادی از فیفا و یوفا مانند بلاتر و پلاتینی دستگیر شدند، اما ثابت شد که او مدیر سالمی است و به همین دلیل توانسته به انتخابات فیفا راه پیدا کند و اگر به عنوان رئیس فیفا انتخاب شود چگونه با این فسادها برخورد خواهد کرد؟»، اینفانتینو در پاسخ به این سؤال گفت: وقتی راجع فیفا صحبت می‌کنید باید شفافیت برای شما بسیار مهم باشد، به خصوص در مورد مبارزه با فساد که اهمیت ویژه‌ای دارد. مبارزه با فساد باید اولویت باشد و باید تلاش کنیم تا چهره فیفا را به خودش بازگردانیم. وقتی می‌توانیم این چهره را به فیفا برگردانیم که الگو باشیم و کاملاً دور از فساد حرکت کنیم.

برای من مسئله قدرت و یا اعداد وجود ندارند
وی درباره اینکه برخی کشورها در تصمیم‌گیری‌های فیفا نقش بسیار مهمی دارند و این درحالی است که برخی فدراسیون‌های کوچک چنین نقشی را ایفا نمی‌کنند، گفت: برای من مسئله قدرت و یا اعداد وجود ندارند. ما در فیفا 209 فدراسیون عضو داریم که برخی از آنها بزرگ و برخی بسیار کوچک هستند. نگاه من به همه این فدراسیون‌ها به صورت مساوی خواهد بود و برای همه احترام قائلم. برای من یک نکته کلیدی وجود دارد و آن این است که قدرت را باید خارج کرده و مباحثات فوتبالی را به فیفا برگردانیم. برای این کار ما به کشورهای بزرگ نگاه می‌کنیم تا آنها الگو باشند و کشورهای کوچک هم حائز اهمیت هستند. مطمئناً نگاه‌های ما دلیل سیاسی ندارد، بلکه نگاه‌های فوتبالی است. به نظر من همه باید در این زمینه کمک کنند.

اتحاد فوتبالی همیشه بهتر از اتحاد سیاسی است
دبیرکل یوفا درباره اینکه کنفدراسیون‌های فوتبال آسیا و آفریقا اعلام کردند در انتخابات فیفا به شیخ سلمان رأی خواهند داد و فکر می‌کند با این اتحاد سیاسی می‌تواند در انتخابات فیفا برنده باشد یا خیر، گفت: من نمی‌دانم که این ادغام سیاسی است یا خیر، اما دنبال ادغام فوتبالی هستیم. قرار است به خیلی از کشورها سفر کنم، از آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی تا آفریقا، آسیا و استرالیا. در دو هفته اخیر به پنج قاره رفته‌ام و تنها قاره‌ای که به آن سفر نکرده‌ام قاره اقیانوسیه بوده است. من می‌خواهم مستقیماً با افراد صحبت کنم و این صحبت‌ها راجع به اتحاد و ادغام نیست بلکه موضوع صحبت من با تک تک فدراسیون‌ها به دلیل احترامی است که برای آنها قائلم و می‌خواهم به درک متقابلی از هم برسیم و اینکه آنها چه مشکلاتی دارند و چطور می‌توان به آنها کمک کرد. با تمام مباحثی که خواهم داشت مطمئناً می‌توانم حمایت خوبی از تمام قاره‌ها داشته باشم و خیلی از کشورها و قاره‌ها هستند که در این مدت مسائلی را مطرح می‌کنند که شرایط را پیچیده تر می‌کند، اما من فضای خوبی را مدنظر قرار دادم و آن هم یک اتحاد فوتبالی است و یک اتحاد فوتبالی همیشه بهتر از اتحاد سیاسی خواهد بود.

اظهارنظر گزینه ریاست فیفا در مورد میزبانی قطر و روسیه از جام جهانی
وی درباره بحث میزبانی روسیه و قطر از جام‌های جهانی 2018 و 2022 گفت: راجع به این قضیه دیدگاه شفافی داریم. دو کشور روسیه و قطر سال 2010 و حدود شش سال پیش به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شدند و در این شش سال شایعات و نظرات مختلفی بوده و اتهامات زیادی به این کشورها زده‌اند، اما هنوز هیچ‌کس به یک نکته اثبات شده نرسیده و ما هم به این موضوع نرسیده‌ایم.

باید بهترین جام جهانی تاریخ را در قطر داشته باشیم
دبیرکل یوفا تأکید کرد: ما اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که باید واقع‌بین باشیم و به جای اینکه به شایعات اهمیت دهیم باید برای برنامه‌ریزی فوتبال اهمیت بیشتری قائل باشیم. با توجه به این نکته فیفا باید بهترین تلاش خود را برای برگزاری جام جهانی در روسیه به کار بگیرد و بهترین جام جهانی تاریخ را هم سال 2022 در قطر داشته باشیم.

 

43 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    135 1
    ببين ورزشت مطرح بشه، چقدر تو دنيا تبليغه براي كشور، بطوريكه ايشان فوتسال رو عنوان كرده.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    43 0
    جابه هنوز کفاشیان از شیخ سلمان حمیت می کنه که ۱د ایرانه، باید از این نامزد یوفا حمایت کنه
  • بی نام ES ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    26 5
    با این حال رای کفاشیان شیخ سلمان است
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    11 1
    والا رو که نیست
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    13 6
    یعنی خارجیا هم بلدن اول حرفای قشنگ بزنن بعد ...