اقتصادنیوز از قول دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نوشت: در ماه‌های اخیر، دو علت کاهش میزان اعتبار کارت‌های اعتباری خرید لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید از سوی مردم در کود بازار لوازم خانگی و نبود استقبال کافی از کارت اعتباری خرید موثر بوده است.

حبیب‌الله انصاری با اشاره به گذشت نزدیک به سه هفته از آغاز اعطای کارت اعتباری خرید لوازم خانگی اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل استقبال کم از این طرح، کاهش میزان اعتبار این کارت‌ها بود که در کنار سایر محدودیت‌ها همچون تقسیم‌بندی مشمولان کارت در عدم استقبال کافی موثر بود.

وی افزود: در طول دو ماه و نیم گذشته که این طرح از سوی وزارت صنعت اعلام شد، وجود تغییرات در اجرای طرح خرید لوازم خانگی توسط کارت اعتباری از دلایل استقبال کم متقاضیان شمره می‌شود.

به گفته انصاری، با اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح که معادل 4هزار و 200میلیارد تومان است، تنها 700هزار متقاضی تا سقف 6میلیون تومان، توان دریافت این اعتبار را دارند، از این رو گفته شده است در این مدت تنها 25 هزار کارت به زوج‌های جوان تعلق گرفته است.

  وی با اشاره به مدت زمان کم بازپرداخت اقساط که حدود 18 ماه است، تصریح کرد: ممکن است به دلیل مدت زمان کمی که برای بازپرداخت در نظر گرفته شده‌است،  برخی از متقاضیان از خیر دریافت اعتبار بگذرند.

دبیر کل صنایع لوازم خانگی ایران اظهار کرد:یکی دیگر از دلایل استقبال کم از کارت‌های اعتباری خرید لوازم خانگی، موضوع برجام است. چرا که مردم بر این باورند که شاید پس از برجام قیمت‌ها رو به کاهش رود و تغییراتی در بازار ایجاد شود. از طرفی دیگر، برخی فروشگاه‌های لوازم خانگی که با رکود همراه شده‌اند، شرایط فروش اقساطی لوازم خانگی را از ماه‌های گذشته آغاز کرده‌اند.

بنا بر این  سه ماه از اعلام طرح کارت اعتباری خرید لوازم خانگی تا سقف 10میلیون تومانی و سه هفته نیز از آغاز اعطای این کارت‌ها می‌گذرد، اما همچنان بازار لوازم خانگی به انتظار مشتری نشسته است و جشنواره‌های فروش یکی پس از دیگری رقابت را آغاز کرده‌اند.

پس از اعلام طرح‌های خرید اعتباری لوازم خانگی و خودرو با کمک وزارت صنعت، به نظر می‌رسید فروش لوازم خانگی از خودرو آسان‌تر باشد؛ اما این ایده در اجرا اینگونه نبود.

طی سه ماه گذشته، طرح اعطای اعتبار خرید خودرو تا سقف 25 میلیون تومان اجرایی شد و این روزها حتی آخرین متقاضیان نیز در حال تحویل خودروی خود هستند، اما هنوز بازار لوازم خانگی در گیر و دار اعطای این کارت‌ها است.

درمدت زمان اعلام، اعطا و اجرای کارت‌های اعتباری خرید لوازم خانگی بارها تغییراتی در نحوه اجرای طرح، مشمولان و میزان اعتبار کارت ایجاد شد، اما در نهایت حدود سه هفته گذشته این طرح کلید خورد.

حال با گذشت مدتی از اعطای این کارت‌ها، گفته می‌شود تنها هفت درصد از مشمولان از این طرح استقبال کرده‌اند.

طبق اعلام مسؤولان بانک مرکزی، چند هفته بعد از اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا فقط حدود 7 درصد در آن ثبت‌نام کردند. معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه طرح کارت‌های اعتباری کاری نو بود که فرآیند آن در حال اجرایی شدن است، از ثبت‌نام حدود 26 هزار زوج برای دریافت این کارت‌ها خبر داد. در حالی که حدود 3 ماه از اجرای بسته تسریع رونق اقتصادی و سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی می‌گذرد، صدور کارت‌های اعتباری برای خرید کالاهای داخلی هنوز اجرایی نشده است. این در حالی است که بارها زمان اجرایی شدن و توزیع این کارت‌ها به تاخیر افتاده است.

22339

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =