ایران از حضور در نمایشگاه کتاب «فرانکفورت» انصراف داد

ایران با صدور بیانیه‌ای از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت انصراف داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص خودداری از حضور در نمایشگاه بین­ المللی کتاب فرانکفورت بیانیه‌ای صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«نمایشگاه بین­ المللی کتاب فرانکفورت که یکی از بزرگترین نمایشگاه­ های کتاب در سطح جهان به­ شمار می­ آید متأسفانه در سال­جاری در تعارض آشکار با اهداف اعلام­ شده­ فرهنگی ، تحت پوشش آزادی بیان اقدام به دعوت از یکی از چهره­ های منفور در جهان ­اسلام نموده و برای سلمان رشدی نویسنده ملحد کتاب آیات شیطانی فرصتی برای ایراد سخنرانی در آن نمایشگاه و رونمایی از آخرین اثر وی نموده است که محتوای آن نیز خود نوعی مقابله مستقیم با اندیشه­ ها و باورهای دینی می­ باشد. جای تأسف است که برگزارکنندگان این رخداد خود را بازیچه دست عوامل صهیونیست و ضد­اسلام قرارداده و با مستمسک قرار دادن واژه آزادی بیان عواطف و احساسات مسلمانان سراسر جهان را خدشه­ دار ساخته­ اند.

تجلیل و تقدیس از چهره ­ای که احساسات صدها میلیون انسان را جریحه­ دار و به ارزش­ها و عناصر مورد احترام آنان بی­ حرمتی و توهین می­ کند نه ­تنها به نفع آزادی بیان نیست بلکه نوعی بازی سیاسی با ارزش­های انسانی و دینی است که به خشونت ­طلبان و گروه­های افراطی ضد اسلام بهانه خواهد داد تا از این بستر به اهداف نامشروع خود دست پیدا کنند.

آزادی­ بیان ازجمله ارزش­ های انسانی است که در فرهنگ ­دینی و ملی ما مورد احترام ویژه می­ باشد. احترام به آزادی­ بیان مسئله سیاسی نیست که با سیاست­ روزمره مورد خدشه قرار گیرد یقینا" این معنای بلند انسانی بدون توجه و نظرداشت به ارزش­ها و مقدسات جوامع انسانی محقق نخواهد شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از ملت بزرگی که همواره حرمت گذار ادیان و فرهنگ­ های مختلف بوده است ضمن اعتراض شدید نسبت به این اقدام ضد ­فرهنگی علیرغم آمادگی‌های قبلی و صرف هزینه‌های فراوان از حضور در نمایشگاه بین ­المللی کتاب فرانکفورت خودداری نموده و از سایر کشورهای اسلامی نیز می­ خواهد در برابر این اقدام تحریک آمیز اعلام موضع نمایند.

همچنین از مسئولان نمایشگاه بین­ المللی کتاب فرانکفورت انتظار می­ رود از برخورد گزینشی در مواجهه با مفهوم والا و ارزشمند آزادی­ بیان پرهیز نموده و با اتخاذ تدابیر صحیح، فرصت تعامل و همکاری با دولت­ها و ملل مسلمان را گسترش دهند.»

۵۷245

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوید A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    24 7
    حالا به خاطر یه نفر که یه چیزی نوشته بوده درست یا غلط، باید صنعت خراب نشر ایران که تنها روزنه شناخته شدن نویسنده هاش همین نمایشگاهای بزرگه نه فروشگاه بین المللی کتاب تهران تحریم بشه؟
  • عباسعلی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    8 24
    آفرین برمسئولین فرهنگی کشورمان به این دهن کجیها به هرنحوی که می توانیم بایدپاسخ دهیم.دین وزنده نگهداشتن فرهنگ بسیاربالاترازخیلی ازمسائل است.
  • عباس A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    14 1
    "علیرغم آمادگی‌های قبلی و صرف هزینه‌های فراوان از حضور در نمایشگاه بین ­المللی کتاب فرانکفورت خودداری نموده" هم ار بیت المال هزینه می کنیم،هم در خود توان فرهنگی لازم را نمی بینیم که با تدابیر فرهنگی در چنین نمایشگاهی حاضر شده و در مقابل کسی مثل سلمان رشدی از اسلام و اعتقاداتمان حراست کنیم.فکر می کنیم با غیبت در جلسه و فرار از مسئله ،قهرمان خواهیم شد.جای تاسف است.
  • بدون نام ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 2
    البته بايد دقت كرد نكنه عدم حضور ايران برخلاف اونچيزي كه ما فكر ميكنيم باعث خورسندي اونها باشه و ما در واقع بااين كار فقط خودمون رو محروم كرده باشيم. مومن بايد زيرك باشه
  • تنها RO ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 2
    بهتر که تحریم شد و یک عده با پول بیت المال سفر خارجی نرند
  • زهرا ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    4 0
    اصلا تصميم درستي نبود. همين كارهاست كه مانع پيشرفت فرهنگ و صنعت و علم ما در دنيا شده