سیدعباس صالحی معاون فرهنگی می‌گوید وزارت ارشاد در حال رایزنی با کشورهای مسلمان است تا نسبت به حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعتراض کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دعوت از سلمان رشدی برای سخنرانی در افتتاحیه نمایشگاه فرانکفورت حالا مسئولان وزارت ارشاد را با چالشی جدید روبرو کرده است. چالشی که سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد میگوید برای برطرف کردن آن در حال رایزنی با کشورهای مسلمان است. 

امروز صبح ۱۳مهر، سیدعباس صالحی در جمع خبرنگاران حاضر شد تا درباره اقدامات ارشاد پیرامون حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و موضع دیروز ارشاد درباره عدم حضور ایران در این نمایشگاه سخن بگوید. او همچنین از نامهای خبر داد که موسسه نمایشگاهها به رییس نمایشگاه کتاب فرانکفورت نوشته است. نامهای که البته بیپاسخ مانده است. 

او همچنین گفت که در حال رایزنی با کشورهای مسلمان است تا آنها هم نگاه اعتراضی خود را منتقل کنند: «ما ابتدا تلاش داشتیم به این نقطه نرسیم اما وزارت ارشاد دیروز مجبور شد نخستین عکسالعمل خود را نشان دهد.»

صالحی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان یک نمایشگاه محترم یاد کرد که امسال شعار آزادی بیان را انتخاب کرده ولی: اتفاق امسال آدرس غلطی برای آزادی بیان است. آزادی بیان یعنی آزادی انسان اخلاقی و دینی. اگر بخواهیم آزادی بیان پایدار باشد و این آزادی مقدمه صلحستیزی، تعارض و خشونت نشود باید اقتضائاتی داشته باشد.»

معاون فرهنگی درباره این اقتضائات هم گفت: «یکی از یکی از اقتضائات آزادی بیان حرمت نهادن به مقدسات، ادیان و  مذاهب است. اگر بخواهیم آزادی بیان پایدار داشته باشیم، باید به مقدسات ادیان احترام بگذاریم. این مقدمه آزادی بیان پایدار است. اتفاقی که در خصوص سلمان رشدی با تدوین آیات شیطانی صورت گرفت، در قلمرو آزادی بیان تعریف نمیشود. این مقدمه مخدوش کردن و گسترش دادن خشونتهای اجتماعی و انسانی است. مقدمه ظهور داعشها و طالبانهاست. ما با این کار به دست جریانهای افراطی ادیان و مذاهب مثل طالبان و داعش بهانه میدهیم.

او با اشاره به فتوای امام(ره) گفت: برخورد با سلمان رشدی با این نگاه نبود که او رمانی را منتشر کرد، بلکه با این نگاه بود که مقدمه یک اتفاق بود. فرقی نمیکند محمد(ص)، عیسی(ع) یا بودا، وقتی به مقدسات ادیان حمله میکنید، تحریک احساسات و عواطفی را به دنبال دارد. با این نگاه تالیف و انتشار آیات شیطانی از نظر ما مخدوش بوده و با همین نگاه وقتی شعار یک نمایشگاه معتبر جهانی «آزادی بیان انتخاب میشود» و به سلمان رشدی آدرس پیدا میکند، میشود غلط اندر غلط، یعنی شما خود این شعار و فرهنگ را مخدوش میکنید.

او ادامه داد: با این مقدمه وقتی خبر منتشر شد، ما تلاش کردیم از طریق علنی و رسانهای اقدام کنیم. موسسه نمایشگاههای فرهنگی نامه اعتراضآمیزی به رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارسال کرد و با انتقاد از این اقدام درخواست حذف این برنامه از نشست خبری را داشت چون پاسخی نشنیدیم. روز گذشته اولین موضعگیری وزارت ارشاد را علنی کردیماحساس ما این است که برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت خطای مضاعفی با این اقدام خود کردهاند و این تفسیر را پدید آوردند که در شرایطی که ما نیاز به همگرایی داریم باز علامتهایی پدید آمده است که بر طبل خشونت میکوبند، در شرایطی که ایران در فضای گفتوگوهای جهانی قرار دارد، حضور سلمانرشدی سؤالبرانگیز است و این حدس را قوی میکند که لابیهای صهیونیستی که از توفیق مذاکرات هستهای ایران به جایی نرسیدهاند گام دومی را برای مقابله با ایران برداشتهاند.

 

صالحی تصریح کرد: امیدواریم تجدیدنظری صورت گیرد و با این تجدیدنظر مسیر طبیعی حضور ما در نمایشگاه فرانکفورت طی شود. برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت باید بدانند که این اقدام آنها علامت خوبی برای جهان اسلام نیست.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =