پشت پرده فریادهای دیروز در صحن مجلس/چه کسی صدایش بلندتر بود؟

جلسه دیروز مجلس غیر علنی بود اما همان قدرش که علنی شد تیتر یک خیلی از روزنامه های امروز شد.

همه تيتر زدند که چه کسي بر سر وزير امورخارجه فرياد زد. اما از شب گذشته يک فيلم در شبکه هاي اجتماعي دست به دست مي شود که مربوط به لحظه درگيري لفظي ظريف و نماينده مجلس است. وقتي آن نماينده مدعي مي شود که به نمايندگي از رهبري حرف مي زند، ديپلمات خندان بر مي آشوبد و خنده هميشگي اش بر لب تبديل مي شود به فرياد که:« شما بيجا مي کنيد که از جانب ايشان حرف مي زنيد ، ايشان صداي برّاي نظام هستند». اين فيلم چندثانيه اي نشاندهنده خيلي چيزها بود که در ادامه به برخي از آن ها مي پردازيم:
1.همه دعواهاي يک سال گذشته مجلس و مذاکره کنندگان در همين فيلم مشخص بود. وقتي نماينده مخالف ظريف مي گويد «آقاي ظريف وحدت را به هم زدي حالا بخند ...» به اين معناست که انتقادش نه به بيانيه لوزان است و نه به روند مذاکرات. او مخالف شخص وزير است. گويي او با چهره خندان ظريف هم مشکل دارد.
2.نماينده شاکي مدعي مي شود که از طرف رهبر انقلاب حرف مي زند. اين درحالي است که اولا رهبرانقلاب بارها از تيم مذاکره کننده حمايت کرده اند و مواضع شفافي درباره مسئله هسته اي زده اند. شايد به خاطر همين مسئله باشد که نماينده جرات نمي کند بگويد که مخالفتش با ظريف، مخالفت خود و جريانش است و سعي مي کند خود را پشت سر رهبري پنهان کند.
3. هرچند که نخستين فرياد را نماينده بر سر ظريف مي زند اما فرياد ظريف بلندتر به گوش مي رسد. همچنين سرعت تغيير چهره و لحن ظريف کاملا مشهود است. بارها از خبرنگاران همراه تيم مذاکره کننده و همراهان ظريف درباره لحن ظريف در مذاکرات و فريادهايي که بر سر کري مي زند اخبار مختلفي شنيده بوديم. شايد اين فيلمي که منتشر شد شبيه فريادهايي باشد که ظريف در مذاکرات بر سر آمريکايي ها مي زند.
4.به وضوح مشخص است که در ظريف از حرف هاي نماينده خشمگين شده است. نکته جالب اين بود که ظريف نه از تهمت خائن خوانده شدنش خشمگين شد، نه از متهم شدن به بر هم زدن وحدت. خشم او زماني نمايان شد که نماينده از رهبري مايه گذاشت. شايد اين مسئله يک نکته کليدي براي اعتماد نظام به ظريف باشد.
5. نکته آخر هم اينکه شايد به ظريف حق بدهيم که عصباني شود و فرياد بزند اما نبايد فراموش کنيم که بحث بر سر مسايل ملي کشور با عصبانيت و بحث و جدل هاي اينگونه باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حق گو IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    اقای ظریف اصلا ناراحت نشو بزودی این نماینده ودوستان به ظاهر دلواپسش به تاریخ خواهند پیوست وتاریخ نشان خواهد داد که چه کسانی به اسم دلسوزی چه بر سر مردم اوردند.خبر حذف نکنی
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    کاش زودتر این سال 94 تمام شه تا از دست این مجلس و نمایندگان احزابی راحت شیم که فقط به فکر جیبشون هستند نه ملت
  • ادبیات این نماینده مجلس 1 IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    23 2
    دوستان ارجمند.میتونید اسم این آقای کوچک زاده رو بزنید تو ویکی پدیا تا اطلاعات کاملی ازش بدونید بعد متوجه خواید شد که شخصیت واقعیش همینه یعنی چاله میدونی.امتحانش ضرر ندارهو واسه اون شهروندای تهرانی عزیزی خوبه که بهش رای دادن تا بیشتر اشنا بشن باهاش.وسلام. 1 وی در دوران نمایندگی در مجلس هفتم یک بار در صحن مجلس با خبرنگار روزنامه شرق درگیر شد و خبرنگار را "زنازاده" خطاب کرد که این موضوع انتقادات زیادی را برانگیخت. 2وی یک بار دیگر با خبرنگار هفته نامه آسمان در رستوران مجلس درگیر شد و با توهین به محمد قوچانی مسئول این نشریه به خبرنگار گفت "قوچانی از سگ مرتضوی هم کمتر است". 3همچنین وی در مورد عماد افروغ گفت که پوز سگ، دریای حقیقت را نجس نمی‌کند.
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    27 2
    خدایا میشه من زنده بمونم ویک سری اسمهارو تو مجلس نبینم؟کوثری زاکانی کوچکزاده رسایی.....
  • بی نام EE ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 14
    البته این که کسی به کس دیگر توهین کند ویا تهمت بزندکار درستی نیست وهم چنین کارهای غیر اخلاقی دیگر.. من هم فیلم رواز شبکه های اجتماعی دیدم .نماینده داشت به ارامی صحبت می کرد اگر دقت کنید ظریف هم به ارامی جواب می داد ولی یک لحظه ظریف دید شخصی مشغول فیلم گرفتن است ..فکر کنم البته این گمان منه احساس کرد این ظبط تصاویر می تواند به دردش بخورد و دراین لحظه صدایش را بقول معروف ولوم داد تا هم به مقصود برسد هم ان تعریف هایی کا از برخوردهاش در مذاکرات داشته اند به واقعیت بپیوند ..خسته نباشی اقای ظریف