دادستان کرج: پاکسازی جاده چالوس عزم ملی می خواهد/ با متخلفان صاحب قدرت شدیدا برخورد می کنیم

نشست خبری دادستان عمومی و انقلاب کرج در سالن اجتماعات دادگستری استان البرز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

اسماعيل حيدرپور خبرگزاري خبرآنلاين- البرز: در اين نشست خبري حاجي رضا شاه كرمي كه از حدود یکسال از ماموريتش به شهرستان كرج به عنوان دادستان عمومي وانقلاب اين شهرستان مي گذرد با روي گشاده حدود یک ساعت و نيم پاسخگوي سوالات خبرگاران حاضر در اين نشست خبري بود ماحصل پاسخ هاي دادستان به خبرنگاران را در حوزه هاي مختلف بخوانيد:

قوه قضائيه خودش مظلوم است
شاه كرمي در خصوص ارائه عملكرد به اصحاب رسانه ها مي گويد: وظايف بسيارسنگيني به دوش قوه قضائيه است و تمام مراجعاتي كه در خصوص احقاق حق عامه مردم به مامربوط مي شود را بايد رسيدگي كنيم. از قبيل رسيدگي به شكايات، حقوق حقه مردم اين برعهده قوه قضائيه است. از طرفي ما نمي توانيم عملكرد خود را به طور كامل و شفاف به اطلاع رسانه ها و مردم برسانيم. چرا كه يكسري اخبار بار منفي روي جامعه مي گذارد ما مي بايستي سه خبر مثبت به جامعه و يك خبر منفي را اعلام كنيم.
در مجموع من از شهريور سال گذشته كه در اين دادستاني مشغول شده ام درصدد هستيم تا ارتباط خوبي با رسانه ها داشته باشيم و به طور حتم رسانه ها مي توانند به عنوان چشم و گوش جامعه گزارشات و مسائلي را كه به عنوان تخلف در جامعه مي بينند را به ما منعكس كنند.

نيروگاه منتظران قائم زير ذره بين ماست
يكي از خبرنگاران در خصوص آلودگي اين نيروگاه از شاه كرمي سوال كرد كه وي در پاسخ گفت: چون اين نيروگاه در حوزه فرديس قرار دارد دادسراي ما در آنجا پيگير موضوع است البته خود بنده نيز مسائل را به طور جدي پيگيري مي كنم چرا كه دوست نداريم اي نيروگاه براي مردم آلودگي ايجاد كند. دو مشكل عمده در اين نيروگاه وجود دارد اولاً، آلودگي هوا كه برمي گردد به نوع مصرف سوختي كه دارد كه اين مصرف سوخت بايد عوض شد تا آلودگي ايجاد نكند دوماً، مقدار زياد آب مصرفي اين نيروگاه است كه بايد براي اين نيز فكري بشود تا مصرف آب آنها پايين برود. آلودگي اين نيروگاه نگران كننده است و ما به جد پيگير آن هستيم تا مشكلات اين نيروگاه برطرف شود تا در غير اينصورت درخواست هاي قضايي صورت خواهيم داد.

تمهيداتي براي مقابله با مواد مخدر در زندان ها داريم
شاه كرمي در خصوص اينكه چرا مواد مخدر در زندان ها يافت مي شود گفت: متاسفانه ورود مواد به زندان ها پروسه پيچيده اي است كه ما براي جلوگيري از توزيع مواد مخدر به داخل زندان ها برنامه هاي خاصي داريم يكي از شگردهاي بردن مواد به داخل زندان ها بدين گونه است كه قاچاقچيان با استفاده از يكسري از افراد ساده لوح و كم بضاعت از بدن آنها به عنوان انبار استفاده مي كنند و مقداري مواد نيز دست اين افراد مي دهند آنها با لو دادن اين شخص زمينه حضور اين فرد در زندان را فراهم مي كنند و زماني كه اين فرد در زندان به سر مي برد از طريق انباري كه در بدن خود جاسازي كرده، مواد مخدر را در زندان پخش مي كند. روشهاي ديگري نيز به كار گرفته مي شود كه يكي از آنها حضور خانواده هاي زندانيان با زندانيان است كه ما درصدد هستيم با برنامه هايي كه در پيش داريم اين مورد را به حداقلب رسانيم.

اسم مسئول يا مامور را به من بدهيد
خبرنگاري از شاه كرمي سوال كرد از زندانيان راي باز براي خروج از زندان پول هايي دريافت مي كنند. دادستان كرج گفت كسي حق ندارد براي خروج افرادي كه راي باز دارند پولي از آنها بگيرند شما اگر كسي را مي شناسيد مسئول يا مامور است كه اين كار را انجام داده به ما معرفي كنيد تا او را دستگير كنيم.

از محبت ارژه اي ممنونم
خبرنگاري پرسيد چرا آقاي ارژه اي در مراسم توديع و معارفه رئيس كل دادگستري البرز از شما به دليل اجراي حكم محكومان مواد مخدر تقدير كرد و از دادستان قبلي انتقاد؟ شاه كرمي در پاسخ به اين سوال گفت: سخنگوي محترم قوه قضائيه به بنده لطف داشتند و من از ايشان تشكر مي كنم اما اين مسئله باعث نشود كه زحمات و تلاش هاي دادستان قبل (فرهادي) به نيكي ياد نكنم، شايد اجراي احكامي كه در آن زمان عملي نشده مشكلاتي داشته كه حكم ها با تاخير اجرا شده اما بنده فقط تنها كاري كه انجام دادم روند پرونده را تسريع كردم.

صاحبان قدرت متخلف شديدا برخورد میکنیم
خبرنگار دیگری از دادستان پرسيد در بحث ساخت و ساز چند ارگان درگير هستند و مردم با شهرداري، راه و شهرسازي و نظام مهندسي سر و كار دارند در برخي از اين ارگان ها، بعضي از مسئولين كار مردم را به درستي انجام نمي دهند شما به عنوان مدعي العموم چه اقدام و راهكاري براي اين موضوعات داريد؟ همانطور كه گفتيد در امور ساخت و ساز يكسري اقدامات پيشگيرانه بايستي انجام شود كه تخلفات و جرايم كم شود، اگر دراين قانون تجديدنظر شود مطمئنا جرايم كم مي شود، ضمن آنكه اگر شما به عنوان يك رسانه كه در انعكاس مشكلات مردم نقش ويژه اي را ايفا مي كنيد مواردي مستند در اختيار ما قرار دهيد كه اداره شهرسازي (شهرداري) يا اداره كل راه و شهرسازي تخلفاتي را در خصوص تعيين تكليف پرونده هاي مردم انجام نمي دهند در اختيارمان قرار دهيد حتما پيگيري خواهيم كرد و اگر ثابت شود كه آن مسئول تعمدي در كارش بوده با او برخورد خواهد شد. به عنوان نمونه همانطور كه مي دانيد در بحث ساخت و سازها در چند نقطه شهر گزارشاتي دادند و ما نيز به شدت برخورد كرديم و دستور تخريب داديم مثل ساخت و ساز غيرمجازي كه در مهرشهر بود، يكي از برج هاي خيابان طالقاني، در گوهردشت نيز دستور براي تخريب يك واحد غيرمجاز را صادر كرديم. براي ما فرقي نمي كند كه صاحب آن ملك، داراي قدرت است يا نيست ما با افرادي كه صاحب قدرت هستند و مرتكب خلاف شده برخورد مي كنيم.

براي پاكسازي جاده چالوس عزم ملي لازم است
در سال 68 بازرسي كل كشور در خصوص آلودگي آب و تجاوز به حريم جاده چالوس گزارشي را تقديم رياست جمهور وقت كرد و اين موضوع در شوراي امنيت ملي مطرح و مصوباتي داشت البته برخي افراد كه ملكشان 30 ، 40 سال قبل ساخته شده ، بخشي از جاده چالوس به اين ساخت و سازها مربوط مي شود و آن ها توانسته بودند مجوزهاي قانوني را دريافت كنند اما بعد از آن هر كسي كه در اين منطقه ساخت و سازي را انجام دهد با برخورد شديد قانون روبرو است ضمن آنكه اگر قرار باشد يك پاكسازي بزرگ در آن منطقه صورت گيرد نيازمند عزم ملي مي باشد چرا كه رفع تجاوز تنها به عهده يك اداره يا سازمان در آن منطقه نيست و بايد دولت عزم ملي داشته باشد و براي رفع تجاوز با يك برنامه ريزي و سازماندهي مناسب به اين مسئله ورود كند. همين امروز حكم برخي از ساخت و سازهاي غيرمجاز در جاده چالوس در حال اجرا است.

نگران معضل ازدواج سفيد نيستم
خبرنگاري در خصوص معضلات اجتماعي مثل ازدواج سفيد از دادستان سوال پرسيد. دادستان كرج در اين مورد گفت من اين مسئله را يك معضل براي جامعه نمي دانم چرا كه خيلي از ماها در خانواده هاي اصيل ايراني با فرهنگ اسلامي بزرگ شده ايم و خانواده ها به فرزندان خود اجازه چنين ازدواج هايي را نمي دهند. البته اين موضوع بايد به صورت كارشناسي در مدارس فرهنگ سازي شود ولي چيزي كه مسلم است ما بايد برنامه ريزي كنيم كه بنياد خانواده دچار آسيب نشود. ازدواج سفيد به بنياد خانواده ضربه مي زند.

عملكرد قضات نيز بررسي مي شود
خبرنگاري در خصوص نظارت و ارزيابي قضات دادگستري از دادستان سوال پرسيد كه او در جواب گفت: وظيفه نظارت قضات در دادسراي انتظامي قضات صورت مي گيرد ضمن آنكه حفاظت اطلاعات قوه قضائيه نيز به عنوان بخش نظارتي عملكرد قضات را زيرنظر دارد. اگر قاضي تخلفي را مرتكب شود دادسراي انتظامي قضات به آن رسيدگي مي كند.

جای نظام مهندسی و راه و شهرسازی در کمیسیون ماده 100 خالی است
يكي از مشكلاتي كه مردم با آن روبرو هستند در بحث ساخت و سازهاي غيرمجاز مربوط به قانون است. به عنوان مثال كميسيون ماده 100 يك كميسيون اجتماعي مي باشد كه سه عضو دارد، نماينده وزارت كشور، نماينده قوه قضائيه و نماينده شورا عضو آن هستند. اين كميسيون براي مشخص كردن تخلف در بحث ساخت و ساز نقص دارد چرا كه بررسي فني ساختمان مي بايستي توسط افرادي صورت گيرد كه متخصص هستند. به عقيده من جاي سازمان نظام مهندسي و راه شهرسازي در اين كميسيون خالي است.
خبرنگاري از دادستان پرسيد امام جمعه كرج در هفته هاي اخير در خصوص ساخت و سازهاي غيرمجاز برخي مديران در خطبه ها صحبت كرده شما چه نظري داريد؟ در اين خصوص بايد از خود امام جمعه محترم بپرسيد شايد ايشان از باب تذكر ارشاد مطلبي را عنوان كرده اما براي سيستم قضايي هيچ فرقي نمي كند كه چه كسي از قانون تخطي و تخلف كرده ما با هيچ افراد شاخصي تعارف نداريم. بنده به يكي از معاونين خود حكم داده ام كه با افرادي كه ساخت و سازهاي غيرمجاز دارند برخورد قانوني صورت گيرد و هيچ فرقي نمي كند كه اين فرد عادي باشد يا فردي كه داراي قدرت نفوذ است.

از خود نماينده بپرسيد
خبرنگاري از دادستان سوال كرد آيا شما در جريان مطلبي كه يكي از نمايندگان در گفتگو با خبرنگاران اعلام كرد مبني بر خروج 19 هزار زنداني از كرج اطلاعي داريد، گفت در مورد اينكه اين خبر صحت دارد يا نه بهتر از خود نماينده بپرسيد زندان رجايي شهر ، زندان قزلحصار مربوط به زندانيان تهران و كل كشور است، ندامتگاه و زندان شهيد كچويي مربوط به زنداني هاي استان البرز است. من مطلع نيستم كه چه تعداد نفر از زنداني ها يي كه زيرنظر اداره كل تهران هستند از كرج خارج شده اند چون نظارت بر زندانيان تهران برعهده ما نيست، البته من مكاتبه اي را با دادستان كل كشور و معاون اول قوه قضائيه داشتم و از آنها خواسته ام زندانيان رجايي شهر، قزلحصار به تهران منتقل شوند. همچنين در آن نامه اعلام كرديم با اجراي احكام زنداني هاي ساير شهرهاي كشور در شهر كرج بازتاب هاي منفي، امنيتي، اقتصادي ، سياسي را در پي دارد و حضور خانواده هاي زندانيان ساير استان ها در كرج نيز نرخ رشد جمعيتي اين شهر را بالا برده و مشكلاتي را براي مردم كلانشهر كرج به وجود آورده است. به احتمال فراوان زندان جديد كشافويه مي تواند بخش عمده اي از زندانيان كرج را پذيرا باشد.

شهردار و معاون منطقه 6 مشكلي نداشتند
خبرنگاري از دادستان پرسيد چرا شهردار و معاون شهردار كه دستگير شده اند در جاي ديگر پست گرفته اند؟ شاه كرمي در اين خصوص گفت با بررسي هايي كه انجام داديم شهردار و معاون منطقه 6 مشكلي نداشتند اما چند تن از كارمندان درآمد و امور مالي تخلفاتي را انجام دادند كه تحت پيگرد قانوني هستند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =