برای اولین بار در کشور: احداث بزرگترین پروژه گلخانه ای متمرکز در استان البرز

سازمان جهاد کشاورزی یکی از ارگانهای مهمی است که از اهمیت و نقش مهمی در استان برخوردار است که شامل بخش هایی همچون معاونت امور بهبود تولیدات گیاهی, معاونت امور بهبود تولیدات دامی, شرکت خدمات حمایتی کشاورزی, مدیریت حفظ نباتات و ... می باشد. در همین راستا فرصت کوتاهی دست داد تا با سید مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفتگویی داشته باشیم که خدمات ارزنده ای در استان های خوزستان و سمنان داشته است و در حال حاضر طی 2 الی 3 ماه خدمت خود در استان شاهد خدمات ارزنده ای مانند افتتاح شرکت شهرک های کشاورزی از سوی ایشان بوده ایم. این گفتگو را بخوانید:

مریم پور ابراهیم خبر آنلاین - البرز:
در ارتباط با مزارع صیفی جاتی که با فاضلاب شهری آبیاری میشوند اقداماتی انجام داده اید؟
متاسفانه چنین مسایلی وجود دارد که از نظر بهداشتی خیلی مضر است و اقداماتی هم در این راستا صورت گرفته و در کل نسبت به پیگیری موضوعاتی که عنوان می شود فوق العاده حساس هستیم و به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها ابلاغ گردید در صورت مشاهده سریعا نسبت به جلوگیری از این امر اقدام نمایند.
بعد از مصاحبه رئیس شورای شهر در ارتباط با ساختمان گنبدی شکل ابتدای شهر اقداماتی برای ساماندهی این مکان صورت نگرفت؟
این ساختمان قرار بود به پایانه گل و گیاه تبدیل شود که نزدیک به 24 سال است به حال خود رها شده و ظاهر بدی را برای شهر ایجاد کرده است که موجب حساسیت مسئولین به موضوع شد. به همین علت طی جلسه ای با آقای دادگو رئیس شورای شهر کرج و برنامه ریزی هایی که از طرف شهرداری صورت گرفت قرار شد با همکاری وزارت خانه و شورا این مسئله را ساماندهی کنیم.
مسئله اختلاف سازمان جهاد کشاورزی و شهرداری بر سر احداث پل حصارک به کجا کشیده شد؟
در واقع ما به مسایل شهری و آبادانی شهر توجه ویژه داریم و علاقمند به حل این مسایل هستیم و مسئله پل حصارک به دلیل اختلاف بر سر مکانی که قرار بود تقاطع غیر همسطح باشد به مدت 3 سال در این کار وقفه بوجود آمد ولی با پیگیری هایی که صورت گرفت ظرف کمتر از 2 هفته این اختلاف حل شد که در این ارتباط بیشتر مباحثی همچون کاهش اتلاف وقت مردم, کاهش ترافیک و صرفه جویی در مصرف بنزین را مد نظر گرفتیم و با شهرداری کرج همکاری لازم را در سایر پروژه ها خواهیم داشت.
اقدامات مثبت سازمان در زمان حضور شما در مقایسه با سالیان گذشته چشمگیر می باشد، دلیل آن چیست؟
متاسفانه در سال های گذشته وزارت خانه اختیارات زیادی به رئیس سازمان جهاد کشاورزی نمی دادند و بیشتر موضوعات را خودشان دنبال می کردند که طی جلسه ای با وزارتخانه عنوان کردم که این اراضی و امکانات در استان البرز قرار دارد و باید در این مسایل نقش داشته باشیم نه اینکه در حاشیه قرار بگیریم که خوشبختانه مسایلی که در حال حاضر دنبال کرده ایم با حمایت این سازمان می باشد که به واسطه این موضوعات توانستیم ارتباط خوبی را با شهرداری و شورای شهر برقرار کنیم و طی جلسه ای که با اعضای شورا در صحن شورای شهر برگزار شد، برنامه هایی که در دستور کار داریم را در شورا مطرح کردیم تا بتوانیم همکاری های متقابلی را با هم داشته باشیم و به نظر من باید به این گونه باشد که همه ارگان ها هماهنگ و همسو باهم عمل کنند تا مشکلات راحت تر حل و فصل شود و کارها بهتر پیش رود.
خودتان از کارها و اقداماتی که این مدت انجام شده است راضی هستید؟
سرعتی که دلم میخواست کارها انجام شود را نداشت ولی بر اساس مباحثی که معاونین و مدیران این بخش عنوان می کنند، در سال های گذشته موضوعات این چنینی مانند بحث تشکل های مردم نهاد اصلا مطرح نبوده اند و به این موضوعات اهمیتی داده نمی شد ولی در حال حاضر حداقل یکبار در ماه با این تشکل ها جلسه داریم و از تجربه ها و نظراتشان استفاده می کنیم و خوشبختانه از این جلسات و مباحثی که عنوان می شود برای پیشبرد کارها راضی هستیم.
در بحث اراضی تغییر کاربری شده که ظاهرا در حال حاضر به اوج خود رسیده این اقدامات به چه صورت می باشد؟
حقیقت امر این است که رسیدگی موضوع به این قضایا هزینه زیادی برای سازمان دارد و بسیار وقت گیر است اما پیرو سخنان مقام معظم رهبری که به مبحث زمین خواری پرداخته بودند به صورت جدی این مساله را پیگیری میکنیم و در حال حاضر وظیفه ی ما خیلی سنگین تر شده است و نمی توانیم بی تفاوت باشیم و طبق احکامی که دادگاه صادر می کند لازم و الاجراست.
در خصوص تخریب ویلا سازی های غیر مجاز که شدتش در کردان بیشتر از جاهای دیگر به چشم می خورد، هیچ راه حل قانونی ای وجود ندارد؟
ویلا سازی ها باید با اجازه و مشورت سازمان جهاد کشاورزی صورت گیرد چون قانون گذار تحت شرایطی خاص با پرداختن عوارض دولتی و تعیین متراژ مشخص اجازه تغییر کاربری به مالکین را می دهد و اگر از ابتدای امر به صورت قانونی عمل کنند در این خصوص مشکلی پیش نمی آید ولی متاسفانه مالکین تن به قانون نمی دهند و این امر را تا زمانی که با امر تخریب مواجه نشوند جدی نمی گیرند و زمان صدور حکم و اجرایی شدن به جهاد کشاورزی مراجعه می کنند.
چه برنامه هایی برای فارغ التحصیلان کشاورزی که بیکار هستند در نظر دارید؟
شرکت شهرک های کشاورزی که برای اولین بار در استان البرز راه اندازی شده است در همین راستا فعالیت می کند و کارش این است که زمین هایی که جهت احداث گلخانه مناسب است را شناسایی و امکانات زیربنایی را در انجا راه اندازی کند تا زمینه ی واگزاری مکان های مناسب و تخصصی به فارغ التحصیلان و علاقه مند به کشاورزی برای اجرای طرح های پیشنهادیشان ایجاد شود. که در حال حاضر در منطقه ماهدشت زمینی به وسعت 180 هکتار برای عملی کردن این طرح شناسایی شده و در مراحل ابتدایی اجرا می باشد که به عنوان بزرگترین پروژه گلخانه ای متمرکز محسوب می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =