اظهارات اشتون کارتر یک ارزیابی گزنده از ارتشی است که آمریکا در حال آموزش آن بوده است و استدلال کسانی را تقویت می کند که می گویند تنها راه شکست داعش ورود مستقیم سربازان آمریکایی به عراق است.

به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته اظهارات وزیر دفاع آمریکا واکنش های بسیاری در پی داشت، اشتون کارتر ارتش عراق را رسما مقصر سقوط شهر رمادی دانست و خطاب به دولت عراق گفت ارتش تمایلی برای جنگ با داعش ندارد.

اظهارات کارتر موج رسانه های له و علیه دولت عراق را در پی گرفت و عبادی و ارتش این کشور به مورد انتقاد ها و حمایت های گوناگون قرار گرفت، خبرنگار بی بی سی در گزارشی می گوید اینکه وزیر دفاع آمریکا این اظهارنظر را نسبت به ارتش داشته است جای تفکر دارد آنهم ارتشی که دست آموز ایالات متحده است.

وب سایت شبکه خبری بی بی سی فارسی گزارشی از واکنش های مختلف به اظهارات اشتون کارتر را منتشر کرده است که بخشی از آن را از نظر می گذرانید:

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در انتقادی کم‌سابقه از نیروهای عراقی و شکست هفته گذشته آنها در شهر رمادی، گفته است به نظر می‌آید عراقی‌ها عزم جنگیدن ندارند.

در واکنش به سخنان آقای کارتر، حکیم الزمیلی رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی پارلمان عراق گفته است که آمریکا به دنبال آن است تا تقصیر شکست را به گردن دیگران بیندازد و نخست وزیر عراق هم گفته که از این سخنان متعجب شده است.

آقای جمیلی در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس سخنان آقای کارتر را "غیرواقع بینانه و بی پایه" خواند و گفت ایالات متحده در رمادی تجهیزات و اسلحه مناسب در اختیار ارتش عراق نگذاشته و از نیروهای این کشور حمایت هوایی نکرده است و "به دنبال آن است که تقصیر شکست را به گردن دیگران بیندازد."

آقای کارتر در مصاحبه‌اش به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته بود که شمار نیروهای عراقی در نبرد رمادی بسیار بیشتر از نیروهای داعش بوده، اما آنها نتوانسته‌اند دوام بیاورند و عقب‌نشینی کرده‌اند.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق به جان سیمپسون خبرنگار بی بی سی گفت که او از اظهارات آقای کارتر "شگفت زده" است.

او گفت:‌ "آقای کارتر خیلی از عراق حمایت کرده و من مطمئن هستم که اطلاعات غلط به او داده اند."

آقای عبادی همچنین تاکید کرد که می توان رمادی را ظرف "چند روز" پس گرفت.

شهر رمادی مرکز استان سنی‌نشین انبار، در حدود صد کیلومتری غرب بغداد، یک هفته پیش به اشغال کامل تکفیری های داعش در آمد.

صدها نفر در جریان درگیری‌های این شهر کشته و حدود ۵۰ هزار نفر مجبور به فرار شدند. سازمان ملل اوضاع رمادی را "بسیار نگران کننده" توصیف کرده است.

در جریان عقب‌نشینی نیروهای عراقی از این شهر مقدار زیادی از تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی از جمله چند تانک که آمریکا در اختیار عراقی‌ها گذاشته بود، به دست نیروهای داعش افتاد.

وزیر دفاع آمریکا با انتقاد شدید از ارتش عراق گفت: "به نظر می‌آید آنچه رخ داده این است که نیروهای عراقی هیچ تمایلی برای نبرد از خود نشان نداده‌اند. آنها نه‌تنها تعدادشان کمتر نبوده بلکه بسیار بیشتر از نیروهای مخالف بوده‌اند. این نشان می‌دهد که مشکل در اراده عراقی‌ها برای جنگ با داعش و دفاع از خودشان است."

دولت عراق که در ابتدا از اعزام شبه‌نظامیان شیعه به جنگ رمادی خودداری کرده بود، دیروز شنبه، ۲۳ مه حدود سه هزار نفر از این نیروها را به همراه سربازان عراقی برای پس گرفتن رمادی عازم انبار کرد.

بر اساس گزارش‌ها نبرد سنگینی در اطراف رمادی جریان دارد و مسئولان محلی از پیشروی شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای عراقی در حومه شرقی شهر خبر داده‌اند.

روز شنبه گفته شد که شبه نظامیان شیعه ناحیه حسیبه را از داعش پس گرفته اند.

بی بی سی در ادامه این گزارش به  عقبه حضور نیروهای آمریکایی در عراق و آموزش ارتش این کشور اشاره و نوشته است: 

آمریکا از زمان خارج کردن نیروهایش از عراق در سال ۲۰۱۱ در آموزش و تجهیز نیروهای عراقی سرمایه گذاری کرده است.

اما در یک سال گذشته نیروهای نظامی عراقی متحمل شکست های جدی در برابر داعش شده اند و در این روند تجهیزات آمریکایی به دست داعش افتاده است.

آقای کارتر این وضعیت را بسیار "نگران کننده" خواند و گفت: "می توانیم به آنها آموزش دهیم و می توانیم تجهیزات در اختیارشان بگذاریم - اما معلوم است که نمی تواند اراده جنگیدن را به آنها منتقل کنیم."

با این حال آقای کارتر گفت که ارسال تدارکات و آموزش نظامی همچنان ادامه خواهد یافت به این امید که اراده جنگیدن در آنها شکل گیرد.

راجینی وایدیاناتان خبرنگار بی بی سی می گویند که این اظهارات یک ارزیابی گزنده از ارتشی است که آمریکا در حال آموزش آن بوده است و استدلال کسانی را تقویت می کند که می گویند تنها راه شکست داعش ورود مستقیم سربازان آمریکایی به عراق است - گزینه ای که واشنگتن تاکنون مردود دانسته است.

آقای کارتر از سیاست آمریکا برای حمله هوایی علیه داعش در پشتیبانی از ارتش عراق دفاع کرد و گفت که شکست نهایی داعش به مردم عراق بستگی دارد.

او گفت: "ما می توانیم در شکست داعش سهم ایفا کنیم. اما ما نمی توانیم عراق را .... به جایی خوب برای زندگی برای مردم این کشور تبدیل کنیم. ما نمی توانیم این پیروزی را استمرار دهیم، این فقط کار عراقی هاست. و به خصوص در این مورد کار قبایل سنی در غرب عراق."

سقوط رمادی که فقط ۱۱۰ کیلومتر از بغداد فاصله دارد یک سرافکندگی جدی برای دولت این کشور تلقی می شود.

به علاوه استقرار شبه نظامیان شیعه در قلب منطقه سنی نشین عراق برای شکست داعش به طور بالقوه خطری برای تنش های فرقه ای است.

بعضی ناظران می گویند که داعش اکنون کنترل ۵۰ درصد خاک سوریه و یک سوم خاک عراق را در اختیار دارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    2 0
    جالبه . اگه واقعا مرد بودین میومدین با داعشی ها مبارزه می کردین . یادتون هست که تو سه هفته آمریکا بغداد رو تصرف کرد . بغدادی که این همه صدام به ارتشش می نازید .تا آمریکا وارد خاک عراق شد اول از همه تمام فرماندهانش فرار کردن . پس اینو باید بدونید که عرب هیچ وقت اهل جنگ نبوده . فق اهل عیش و نوش هست. ببخشیدا که اینو میگم ولی این عراقی ها همون اهل کوفه ای هستن که به امام حسین گفتن بیا کمکمون بعد اون بلا رو سر امام حسین درآوردن . اینا همه نفرین امام حسین هست که بعد 1000 سال دامنتون رو گرفته .
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    به نظرم احتمال وجود عناصر بعثی در ارتش و روحیه ضعیف سربازان خستگی در جنگ فرسایشی کمبود امکانات و عدم دریافت کامل کمکها و پشتیبانی اتلاف امریکا و متحدان ب نظر بدشون نمیاد دوباره بیان عراق نزدیک ایران جا خوش کنن برای روز مبادا عدم کمکهای تاثیر گذار اعراب عربستان و دارو دسته که روی هر چی نامردو سفید کردن بی غیرتا اونوقت رفتن یمن دنبال حوثیها