احتمال رایگان شدن 3خط ناوگان اتوبوسرانی کرج به صورت پایلوت

سعید فیروزگاه از چهره های فعال کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج محسوب می شود. باتوجه به ادغام این کمیسیون با کمیسیون های ورزشی و سلامت باید گفت که بار سنگین فعالیت های این بخش جدید بر دوش فیروزگاه و همکارانش در کمیسیون فرهنگی افتاده که باعث شده تا کم توجهی به مقوله مباحث فرهنگی شهر به اوج خود برسد و همین مسئله باعث گله مندی مسئولان مربوطه در این حوزه گردیده است. در خصوص تحولات اخیر سوالاتی را با سعید فیروزگاه در میان گذاشتیم تا این عضو فعال و رئیس کمیسیون فرهنگ- ورزش و سلامت شورای شهر کرج پاسخگوی آنها باشد.

نیوشا فتحی زاده خبرآنلاین-البرز:
علت تاسیس سازمان فرهنگی ورزشی چه بوده است؟
برای اجرایی کردن مصوبات شورای شهر نیاز است شهرداری این کار را انجام دهد. معاونت فرهنگی چون به صورت کلان شهرداری کار می کند برای اجرای سیاست های جزئی و خرد موضوعات فرهنگی- ورزشی لازم بود که سازمانی تشکیل شود که بتواند سیاست های کلی را در سطح منطقه اجرا و عملی کند که لازمه پیاده کردن سیاست های کلی شورا و معاونت فرهنگی، لازمه آن احداث سازمان فرهنگی - ورزشی بود.
آیا سازمان فرهنگی-ورزشی شهرداری کرج بودجه ای مستقل دارد؟
بله، سازمان فرهنگی - ورزشی، بودجه ی مستقل دارد، امسال بودجه سازمان به طور کامل مصوب شده که مدیرعامل سازمان می تواند توضیحات کاملی در این خصوص ارایه دهد. لازم به توضیح است که برای سازمان فرهنگی-ورزشی، یک میلیارد نیز از درخواست آن، جهت ترمیم و بهسازی سالن های ورزشی بودجه اختصاص داده شد.
چرا با اینکه کمترین بودجه به سازمان فرهنگی-ورزشی داده شده، بیشترین توقعات از این سازمان مطالبه می شود؟
گله ما نیز هم همین است، زیرا وقتی برای کارهای عمرانی شهر حدود 700-600 میلیارد بودجه درخواست می شود ،به قید فوریت به تصویب شورا می رسد. اما در مورد بودجه فرهنگی - ورزشی، که در کل چیزی حدود 24 میلیارد تومان است متاسفانه خیلی بحث و جدل می شود .در این مورد پرسش این است که شورا در حوزه مسائل فرهنگی شهر تا این حد ریزبین می شود ولی در حوزه دیگر متاسفانه به این صورت نیست، .لذا درخواست کمیسیون فرهنگی این است که این پرسش از سوی رسانه و در مصاحبه با دیگر اعضای شورا نیز مطرح شود.
چندی پیش درمورد طرح رایگان شدن تردد در ناوگان اتوبوسرانی کرج صحبت کردید، با اجرایی شدن این طرح تکلیف البرز کارت چه می شود؟
طرح رایگان شدن ناوگان اتوبوسرانی درحد یک پیشنهاد می باشد و هنوز اجرایی نشده است.لذا جهت مشخص شدن خروجی طرح،بهتر است تا تکمیل اولین جلسه کارشناسی تامل شود. زیرا این طرح هنوز یک پیشنهاد خام است و ممکن است مصوب و اجرایی نشود. جلسات کارشناسی طرح نیز به صورت دو هفته یکباربا اتوبوسرانی برگزار می شود و نتیجه مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که به طور قطع یکی از مباحثی که در این جلسات مطرح می شود، طرح البرز کارت است. در این تصمیم چون مجری اتوبوسرانی خواهد بود نیاز است که ابتدا این طرح توسط سازمان مربوطه پذیرفته شود و بحث البرز کارت نیز یک بحث مجزا است که دغدغه هایی در این خصوص از سوی سازمان نیز مطرح است،زیرا طبق گفته وی انتظارها بر این اصل بود که البرز کارت ، 250 هزار تراکنش روزانه داشته باشد که این امر محقق نشده است.
آیا طرح رایگان شدن سفر با اتوبوس های شهری،در کوتاه مدت انجام خواهد شد یا بلند مدت؟
در این خصوص طی جلسات کارشناسی تصمیم گرفته می شود که طرح درکوتاه مدت اجرا شود یا بلند مدت، زیرا ابتدا باید بازتاب های اجرایی طرح طی دو دوره مشخص شده و به یک نتیجه کلی رسید،کمااینکه ممکن است مبنای کار بر این اصل قرار گیرد که تنها دو یا سه خط رایگان شود.
چه اقداماتی در رابطه با ساماندهی بافت های شهری و قرارگیری آنها در زمره طرح های گردشگری انجام شده است؟
در کرج عمده بافت فرسوده ما مرکز شهر است،به عنوان مثال سهرابیه یک بافت فرسوده نیست، بلکه یک سکونتگاه غیر رسمی است،لذا نمی توان آنجا را یک بافت مسکونی با قابلیت گردشگریی تلقی کرد. اما مکان اصلی شهر که بطور کلی در فهرست طرح های گردشگری قرار گرفته است.،خط 4 حصار می باشد.
آیا ادغام دو کمیسیون وررش و سلامت با فرهنگ در تامین بودجه و اقدامات اجرایی در این سه مقوله تاثیر منفی نداشته است؟
با نگاهی به روند یکسال گذشته کمیسیون ورزش و سلامت به طورجداگانه عمل میکرد و همچنین تعمیم آن با سه ماه قبل ،مشاهده می شود که راندمان کاری در این حوزها، دویست برابر جلسات قبلی شده است.در این خصوص مشکل اصلی مملکت این است که ورزش یک موضوع فرهنگی تلقی می شود و حتی بر سر در ورزشگا ه ها نوشته شده مجمعه فرهنگی- ورزش،اما هیچ کار فرهنگی در این مجموعه ها رخ نمی دهد. اکنون نیز با پیگیری های کمیسیون فرهنگی- ورزشی،بودجه ای برای ورزش در نظر گرفته شده که در هیچ دوره ای از شوراهای شهر چنین بودجه ای بدین منظور مصوب نشده است.همچنین در کنار رشد بودج ورزش، مقوله فرهنگ نیز در کنار ورزش پیشرفت داشته و به رشد 70 درصدی رسیده است.
سال گذشته نمایشگاهی در پارک چمران جهت ترغیب کودکان به استفاده از بازی های فکری از سوی سازمان فرهنگی-ورزشی شهرداری تشکیل شد، آیا بازدید خوبی از نمایشگاه مربوطه نشد؟
اعتقاد قلبی من این است که هر لایحه ای که به شورا می آید و شهرداری اجرا می کند،بازخورد خوبی در شهر خواهد داشت.در روز افتتاحیه نمایشگاه بازدید خوبی از آن نشد و از سوی شورا نیز رسما در این خصوص انتقاد شد، لیکن چون مجری این نمایشگاه شهرداری بود و لایحه ای بابت آن به کمیسیون فرهنگی آورده نشده بود که نظرات و پیشنهادات در مورد چگونگی برگزاری آن در کمیسیون مطرح شده باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    شما هم بوی انتخابات رو حس می کنید؟