ایرنا نوشت:

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) گفت: سهم صادرات ایران از بازار جهانی تجهیزات پزشکی چهار هزارم درصد است و برای رونق آن باید سرمایه گذاران و فعالان این بخش بیشتر تلاش کنند.

دکتر جعفر اصلانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس رویکردهای نوین مهندسی پزشکی در حوزه بیماری های قلب و عروق افزود: اگر ایران بخواهد حداقل به یک درصد بازار تجهیزات پزشکی دنیا دست پیدا کند باید صادرات خود را 250 برابر کند.

وی اظهار کرد با برگزاری این کنفرانس سعی داریم حلقه مفقوده فناوری میان دو حوزه مهندسی و پزشکی را پوشش دهیم از همین رو پزشکان و مهندسان عضو کمیته علمی کنفرانس طی ماه های گذشته به تعامل بسیار قوی خود ادامه دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با ارائه آماری دیگر از سازمان های بین المللی گفت: سهم کشور چین از بازار جهانی تجهیزات پزشکی دنیا در سال 2011 حدود 9 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود این آمار تا سال آینده (2016) به 22 میلیارد دلار افزایش یابد و کشور روسیه نیز با شش میلیارد دلار در سال 2011 تا سال آینده میلادی سهم خود را از این بازار به 12 میلیارد دلار خواهد رساند.

اصلانی ادامه داد: کشور برزیل نیز در سال 2011 حدود چهار میلیارد دلار از فروش بازار جهانی تجهیزات پزشکی دنیا را به خود اختصاص داده و تا سال آینده این رقم را به 10 میلیارد دلار افزایش خواهد داد و حتی درباره کشور هند که در سال 2011 رقم سه میلیارد دلاری این بازار را دراختیار داشته است پیش بینی می شود تا سال آینده به فروش شش میلیارد دلاری دست یابد.

وی درباره وضعیت صادرات و واردات تجهیزات پزشکی در ایران نیز گفت: آمار واردات اقلام پزشکی در سال های 1380 تا 1389 روند صعودی داشته و در این فاصله زمانی از 397 میلیون دلار به یک میلیارد دلار رسیده است و معتقدیم باید صادرات خود در این زمینه را بیش از پیش تقویت کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) یادآور شد: ارزش صادرات اقلام پزشکی ایران در سال 80 به 1.6 میلیون دلار رسید که این میزان تقریبا معادل نیم درصد ارزش واردات ما در این حوزه است و در سال 1387 نیز ارزش صادرات ما به 10 میلیون دلار رسید که باز هم نزدیک به یک درصد ارزش واردات کشور در تجهیزات پزشکی است و فاصله بسیار زیادی میان صادرات و واردات ما در این حوزه احساس می شود.

وی درباره راهکارهای برون رفت از مشکلات فعلی در زمینه تولید و صادرات تجهیزات پزشکی گفت: درک ضرورت و احساس مسوولیت، اولین گام است که همه افراد در هر جایگاهی که هستند به ویژه سیاستمداران و قانون گذاران، روسا و مسوولان مراکز دانشگاهی و بانکها و صاحبان سرمایه در این میان، مسوولیت سنگین تری برعهده دارند.

اصلانی این سوال را مطرح کرد که چرا بانکهای کشور به سرمایه گذاری در بورس یا ساخت و ساز علاقه مند هستند اما در زمینه تولید تجهیزات پزشکی که از نیازهای کشور است سرمایه گذاری نمی کنند و یا چرا صاحبان سرمایه برای واردات کالا و تجهیزات، آمادگی دارند اما در حوزه تولید این کالاها رغبت چندانی نشان نمی دهند.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ما نیز باید فناوری را به عنوان یکی از ماموریت های اصلی خود تعریف کنند نه اینکه به صورت تفننی به آن بپردازند.

اصلانی، تهیه بانک اطلاعات فناوران و امکانات موجود در کشور در تجهیزات پزشکی، ساماندهی فناوران در خوشه های علمی و واگذاری ماموریت براساس نیازهای حوزه سلامت به هر خوشه فناوری در قالب شرکت های دانش بنیان مشترک بین دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های صنعتی را از جمله الزامات این حوزه برشمرد.

رییس کنفرانس رویکردهای نوین مهندسی پزشکی در حوزه بیماری های قلب و عروق ابراز امیدواری کرد برگزاری این کنفرانس، مقدمه ای برای پیوند بیشتر متخصصان حوزه های علوم مهندسی و پزشکی به منظور ارتقای سلامت و رفع نیازهای کشور باشد.

این کنفرانس به همت مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) و مرکز آترواسکلروز این دانشگاه تدارک یافته و تا فردا سوم بهمن ماه در محل سالن همایش های صدرا ادامه خواهد داشت.

در این مدت، تعداد 12 مقاله برگزیده به صورت سخنرانی و 23 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود و هشت ایده برگزیده در حوزه کاربرد مهندسی پزشکی در بیماری های قلب و عروق نیز در حضور استادان دانشگاه، محققان و صاحبان سرمایه معرفی و تشریح خواهد شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    5 0
    توی ریاضیات برای سادگی محاسبات اینو برابر صفر میگیرن
  • مجيد ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    9 0
    اونم حتما دستمال كاغذيه