نگاهی به زندگی آیت الله غیوری: از تأسیس حوزه علمیه تا برپایی مدارس ویژه ایتام

آیت‌الله سیدعلی غیوری در کنار فعالیت سیاسی و انقلابی‌اش، به امر فرهنگ توجه ویژه داشت، تأسیس حوزه علمیه، رسیدگی به خانواده روحانیون و برپایی مدارس ویژه ایتام نمونه‌ای کوچک از فعالیت‌های فرهنگی وی است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از فارس، آیت الله سید علی غیوری، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر صبح روز پنج‌شنبه 27 آذر ماه بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت و پیکرش امروز، 29 آذرماه در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آرام گرفت.

آیت الله غیوری از روحانیونی به شمار می‌رود که نقش بسزایی در همراهی با نهضت حضرت امام و تحمل زندان و سال‌ها تبعید داشت. ایشان در سال 1309 هجری شمسی در خانواده ای متدین در شهر نجف آباد متولد شد. پدر ایشان، کاسب و به زهد و تقوا مشهور بود.به همین مناسبت زندگی و فعالیت های وی را در ادامه مرور می کنیم.

مبارزات سیاسی آیت‌الله غیوری در کنار آیات مهدوی‌کنی و شاه‌آبادی

با اینکه آیت‌الله غیوری نمایندگی ولی‌فقیه در هلال احمر را بر عهده داشت، اما سابقه فعالیت‌هایش به قبل از انقلاب باز می‌گردد، در عنفوان جوانی با سیدعبدالحسین واحدی مرد شماره دو فدائیان اسلام در ارتباط بود و در جلسات این جمعیت شرکت می‌کرد، در عید غدیر سال 40 که برای سفر تبلیغی وارد شهرری شده بود، با کمک مردم مقدمات مسجدی را فراهم آورد و در کمتر از 40 روز شبستان مسجد ساخته و به نام مسجد امام حسن عسگری(ع) نامیده شد، با اجازه امام(ره) در آنجا ساکن شد و مسجد مرکزی برای فعالیت‌های انقلابی قرار گرفت، به گونه‌ای که در شب 12 محرم که مصادف با 15 خرداد سال 42 بود بعد از دستگیری واعظ مسجد توسط شهربانی شهرری، مردم را برای راهپیمایی اعتراض‌آمیز به سمت تهران دعوت کرد و این گونه بود که شعله مبارزات انقلاب در این مسجد روشن ماند.

در همین اثنا آیت‌الله غیوری با دعوت از آیات ابوالقاسم‌ خزعلی‌، محمد امامی‌ کاشانی‌، علی‌ اصغر مروارید و شهید محلاتی‌ برای‌ سخنرانی‌ در مسجد امام حسن عسگری کوشید تا شهرری یکی از مکان های مطرح برای مبارزه با رژیم طاغوت باشد، هم چنین در کنار آیات مهدوی‌ کنی‌، امامی‌ کاشانی‌، علی‌ اصغر مروارید، فضل‌الله محلاتی‌ و شاه‌آبادی‌ برای کمک به نهضت و یاری رساندن‌ به خانواده زندانیان و تبعیدشدگان کمک می‌کرد و حتی وجوهی را در اختیار شهید اندرزگو برای فعالیت مسلحانه قرار می‌داد.

در سال 1350 به دلیل انتشار اعلامیه امام در تقبیح تاجگذاری شاه دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل شد، همچنین در سال 1353 با‌ افشای‌ گروه‌ نظامی‌ ابوذر بار دیگر دستگیر و به سیرجان تبعید شد که مدت سه سال طول کشید، در همین‌ دوران‌ بود که‌ آیت‌الله خامنه‌ای‌ با او در تبعیدگاهش‌ دیدار کرد.

در نهایت در سال 1356 به شهرری بازگشت و فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را پی‌گرفت‌، پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی به‌ امامت‌ جمعه‌ این شهر برگزیده‌ شد، با این وجود در کارنامه فعالیت‌هایش نمایندگی مردم تهران در دوره‌ چهارم‌‌ مجلس‌ شورای اسلامی نیز دیده می‌شود، در زمینه فعالیت‌های دینی هم تفسیر 13 جزء قرآن کریم را نیز انجام داد که به علت شباهت با شیوه تفسیر نمونه از انتشار کتاب تفسیر خود منصرف شد.

از تأسیس حوزه علمیه و رسیدگی به خانواده روحانیون تا برپایی مدارس ویژه ایتام

جدا از فعالیت‌های سیاسی، آنچه که آیت‌الله غیوری را میان مردم شهرری متمایز ساخته است، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ایشان بود، به گونه‌ای که توجه آیت‌الله به دو موضوع خانواده روحانیت و ایتام او را بر آن داشت که در راستای کمک به روحانیون از کارافتاده، معلول و خانواده‌های متوفّی از این قشر و کودکان یتیم، مؤسسه باقیات الصالحات را در چهارده اردیبهشت سال 1370 راه‌اندازی کند که در همان تاریخ، طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری، خواستار معرفی نماینده ویژه معظم‌له در مؤسسه شد که رهبر انقلاب، وی را به عنوان نماینده خود در مؤسسه تعیین کردند.

رسیدگی به 1200 پرونده مربوط به روحانیون معمّر، از کارافتاده و خانواده‌های بی‌سرپرست و روحانیون متوفی و تأسیس حوزه علمیه عترت آل‌محمد(ص) ویژه برادران، حوزه علمیه نجمه خاتون ویژه خواهران، مجتمع آموزشی شهید سیدحسن غیوری و مجتمع آموزشی چهارده معصوم از جمله اقدامات آموزشی امام جمعه سابق شهرری می‌توان نام برد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =