ایسنا نوشت:

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با استناد به آمار اخیر سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تصادفات رانندگی کشور در هفت ماهه نخست سال جاری، در مجموع 205 هزار کشته و مجروح بر جای گذاشته است.

شهرام جباری زادگان افزود: به جای چشم‌پوشی از اعداد و ارقام تلفات ناشی از حوادث ترافیکی، باید این سوانح و آمار قربانیان آن را با صدای بلند در جامعه فریاد بزنیم و آن را آن قدر تکرار کنیم تا شاید مسئولان مربوطه و مردم آن را جدی بگیرند.

وی با اعلام این که طی هفت ماه اول سال جاری، 10 هزار و 914 نفر در کشور بر اثر تصادفات رانندگی کشته شده‌اند که به معنای کشته شدن متوسط روزانه ۵۰ نفر در این سوانح است، تأکید کرد: علاوه بر این، طی این مدت 193 هزار و 675 نفر نیز بر اثر حوادث ترافیکی در کشورمان آسیب دیده اند که به مفهوم مجروح و مصدوم شدن متوسط روزانه 1041 نفر در این سوانح است.

هر 29 دقیقه یک نفر براثر حوادث ترافیکی کشور کشته می‌شود

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که به این ترتیب به طور متوسط هر ساعت در کشور ما دو نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته و 43 نفر نیز بر اثر این سوانح مجروح می شوند، اظهار کرد: به عبارت دقیق تر یک نفر از هموطنان ما در کمتر از هر 29 دقیقه جان خود را بر اثر حوادث ترافیکی در شهرها و جاده ها از دست می دهد و سلامت یک نفر دیگر نیز در هر یک دقیقه و 22 ثانیه بر اثر سوانح ترافیکی به مخاطره افتاده و دچار آسیب می شود.

جباری زادگان با بیان این که با یک حساب سر انگشتی، کشورمان با حدود یک درصد از جمعیت کره زمین، یک و نیم درصد از تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: علاوه بر این، بسیاری از خسارت های ناشی از تصادفات رانندگی قابل ارزشگذاری و محاسبه مالی نبوده و با معیارها و ملاک های مادی قابل محاسبه نیست.

وی با تأکید بر این که سالانه حدود ۱۸هزار نفر در تصادفات رانندگی در ایران جان می‌سبارند، گفت: این رقم معادل سقوط 60 فروند هواپیمای مسافری با 300 سرنشین است و به عبارتی هر 6 روز برابر با مسافران یک هواپیما در حوادث ترافیکی کشورمان جان می بازند.

عامل انسانی در ترافیک حرف اول و آخر را می‌زند

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که این آمار، رتبه ایران را در جدول رده بندی کشورهای جهان از نظر ایمنی در تصادفات جاده‏ای در پایین ترین رتبه‌ها قرار داده، اظهار کرد: ارقام مذکور نشان می‌دهد وضع موجود در این حوزه نیاز به بازنگری اساسی و تغییر و تحول جدی دارد و به این منظور باید نسبت به اجرای برنامه‌های فرا بخشی اقدام نموده و برای آن چاره‌ای نرم افزاری بیندیشیم.

جباری زادگان با بیان این که افزایش روزافزون خودروهای تولیدی آن هم از نوع پر مصرف، آلاینده و غیر استاندارد، موجب شده معضل ترافیک وارد مرحله‌ای بحرانی شده و تهدیدهای آینده جدی تر شوند، تصریح کرد: در جامعه ای که هر روز، هزاران اتومبیل در آن تولید و شماره گذاری می شود، متأسفانه فرهنگ استفاده از این وسیله پس از گذشت بیش از یک قرن از ورود آن به کشورمان هنوز جا نیفتاده و وضعیت موجود از مصادیق بارز یک گسست تاریخی است.

وی با تأکید بر این که عامل انسانی، بالاترین نقش را در حوادث ترافیکی به خود اختصاص می دهد، اضافه کرد: اگر به موازات پیشرفت در مهندسی ترافیک، چه در حوزه احداث معابر و چه در زمینه تولید خودرو، عامل انسانی با دقت مورد توجه قرار نگیرد، نتیجه مورد انتظار حاصل نخواهد شد، اضافه کرد: این انسان است که چه به عنوان سواره و چه به عنوان پیاده، در لحظه می تواند تصمیم بگیرد، نه وسیله نقلیه، تابلوی ترافیکی و چراغ راهنمایی و در نتیجه عامل انسانی در موضوع ترافیک و سوانح ترافیکی حرف اول و حرف آخر را می زند.

آموزش ترافیک یک اقدام فرا بخشی و فرا جناحی است

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که تکیه گاه اصلی اقدامات مؤثر برای بسامان کردن ترافیک، آموزش و ارتقای فرهنگ است، اظهار کرد: علاوه بر استفاده از عالی‌ترین سطوح فنآوری در طراحی و تولید خودرو و وضع قوانین جامع و اعمال جدی و دقیق این مقررات، آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک به عنوان یک اقدام فرا بخشی و فرا جناحی باید در دستور کار متولیان مربوطه قرار گیرد.

جباری زادگان با بیان لزوم ارتقای فرهنگ ترافیک، ایجاد نظام صحیح در رانندگی و اجرای دقیق قوانین و مقررات، تصریح کرد: فرهنگ ترافیک به معنای کشش دائمی در راه بالا بردن، بهتر کردن و پیش راندن شرایط عبور و مرور وسایل نقلیه از یک سو و پرورش استعداد و توانایی کاربران ترافیک اعم از سواره و پیاده در جهت استفاده صحیح از این وسایل از سوی دیگر است.

وی با تأکید بر اهمیت ایجاد نظم و تلاش برای تقویت پایبندی افراد به رفتارهای ترافیکی، اضافه کرد: انضباط ترافیکی یک محرک و گرایش درونی است که در افراد، مسئولیت پذیری ایجاد کرده و باعث می شود که افراد رعایت هنجارهای ترافیکی را بدون اعمال نظارت و کنترل مستقیم از سوی دیگران، به عنوان یک وظیفه تلقی نموده و به آن عمل کنند.

عابران پیاده خود را در هاله‌ای از مصدومیت احساس می‌کنند

معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که در حال حاضر عابران پیاده، نیمی از متوفیان تصادفات رانندگی را در تهران تشکیل می دهند و پیاده‌هایی که در این حوادث کشته می‌شوند از مجموع سواره‌ها اعم از رانندگان خودرو‌ و راکبان موتورسیکلت بیشتر هستند، اظهار کرد: متأسفانه عابران پیاده خود را در هاله ای از مصونیت احساس کرده و با بی توجهی به تکالیف شهروندی خود به عنوان عابر پیاده، حوادث دردناکی را رقم می‏زنند و عموماً قربانی بی احتیاطی خودشان می شوند.

جباری‌زادگان با بیان این که متأسفانه هر روز شاهد صحنه‌های فراوانی از تخلفات عابران پیاده در سطح شهر هستیم، تصریح کرد: در موارد بسیاری دیده می شود که عابران از هر نقطه ای از عرض خیابان و طول بزرگراه عبور می نمایند، به صورت قُطری در میدان ها و چهارراه ها حرکت می کنند یا به جای تردد در طول پیاده رو، ترجیح می دهند در حاشیه خیابان به مسیر خود ادامه دهند و همین رفتارهاست که تصادفات تأسف باری را رقم می زند.

وی در پایان با تأکید بر لزوم بررسی نظام مند مؤلفه های مؤثر بر الگوی رفتار تهاجمی رانندگان هنگام رانندگی در تهران خاطرنشان کرد: توجه به مسائل روان شناختی و الگوهای رفتاری افراد قبل از اعطای گواهی‏نامه رانندگی و پس از آن باید در اولویت برنامه های اصلاحی جهت آموزش و بازآموزی تمامی دارندگان گواهی نامه اعم از رانندگان سواری و راکبان موتورسیکلت قرار گیرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    4 0
    ما مدتهاس فریاد میزنیم در کیفیت بسیار پایین خودروها، جاده های غیر استاندارد، تعداد زیاد موتور و البته رانندگی بسیار بد برخی رانندگان که ممکنه خودشون از صحنه خارج بشن ولی عامل اصلی تصادف اونها باشن