۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۱

چرا باید کشور در حال توسعه‌ای مثل ایران که روی زمین با چالش‌های زیادی روبروست، روی فناوری فضایی سرمایه‌گذاری کند؟ آیا این کار عاقلانه است؟

عباس خاراباف: کشورهای درحال‌توسعه مثل ایران، گاهی در زمین با چالش‌های زیادی روبرو هستند. در چنین شرایطی شاید برای بعضی این سؤال پیش آید که چرا با وجود این‌همه مشکل روی زمین، این کشورها علاقه دارند فضاپیما به فضا بفرستند؟

فضا و فناوری فضایی ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی دارند. همان‌طور که در مطالب قبلی گفته شد، کشور ما در حال حاضر با عجیب‌ترین چالش‌های ممکن روی زمین دست پنجه نرم می‌کند و کارشناسان هشدار می‌دهند مشکلات پیچیده‌تری در آینده نه چندان دور به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدیدات طول تاریخ گریبان ایران را خواهند گرفت. (اینجا و اینجا را ببینید).

برای حل این مشکلات تنها راه‌حل موجود مدیریت بحران و عملکرد مدبرانه است. چرا؟ چون هیچ‌کس نمی‌تواند به‌یک‌باره دریاچه خشک‌شده ارومیه را پر از آب کند؛ اما کارشناسان ناسا سال‌هاست که با استفاده از فضاپیماها خشک شدن دریاچه را از آن‌سوی دنیا هشدار می‌دهند. درحالی‌که هر از چند گاهی یکی از مسئولان و مدیران تصمیم‌ساز یا تصمیم‌گیر برای نمایش هم که شده به ارومیه رفته و به دریاچه مظلوم سرک می‌کشد تا مشکل را از نزدیک بررسی کند، یک کارشناس جوان از دورترین نقطه ممکن به این دریاچه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به‌راحتی بخش اعظمی از ماجرا را کارشناسی کرده و بهترین راه‌حل را برای مدیریت این بحران ارائه می‌دهد. برای حل مشکلات اقتصادی، آب و انرژی گرفته تا چالش‌های عجیب‌وغریب امنیتی، فضا و فناوری فضایی برای کشور ما هم‌اکنون حکم آجیل مشکل‌گشا را دارد. گرچه در این آجیل مشکل‌گشا وجود چند عدد بادام تلخ‌کام بعضی‌ها را نیز تلخ کرده است. (اینجا و اینجا را ببینید).

فضا برای هند احترام و قدرت آورد
هرروز در کشور هند بسیاری از مردم از گرسنگی تلف می‌شوند. همچنین این کشور با پیچیده‌ترین مشکلات روی زمین از بهداشت گرفته تا حتی تأمین مواد غذایی برای مردم عادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بااین‌وجود سیاست‌مداران هند سال‌هاست که ارزش فضا را درک کرده و برنامه‌ریزی‌های خوبی درزمینه فناوری فضایی دارند. (اینجا را ببینید). برای نمونه از سال گذشته تاکنون هند با پرتاب و اعزام موفق یک کاوشگر به مدار مریخ با هزینه‌ای حدود 70 میلیون دلار کلیه معادلات فضایی و حتی برخی معادلات اقتصادی جهان را به هم زده است. درحالی‌که برای ساخت فیلم پرفروش جاذبه (Gravity) رقمی معادل 100 میلیون دلار هزینه شد، هند با خلق این شاهکار، توجه ده‌ها کشور دارای فناوری را به خود جلب کرده است. هرازگاهی چین، روسیه، ژاپن، اروپا و سایر کشورهای رقیب هند با این کشور قراردادهای همکاری مشترک درزمینه فناوری فضایی می‌بندند. اخیراً آمریکا (ناسا) نیز یک کارگروه مشترک با هند (ایسرو) جهت مطالعه سطح مریخ تشکیل داده است.

به نظر شما نتیجه این اتفاقات چیست؟ کارشناسان اعتقاد دارند که هند در آینده نه‌چندان دور به یکی از کشورهای پیشرفته و بدون رقیب در حوزه فناوری فضایی تبدیل خواهد شد. دانش و فناوری فضایی همچون گذشته و حال در آینده نزدیک نیز موتور محرک سایر علوم و فناوری‌های بومی هند شده و این کشور در مدیریت مشکلات خود یک الگوی موفق خواهد بود.

کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند هند در گذشته تمایل داشت با حرکات سیاسی و ایستادگی در برابر ابرقدرت‌ها و استعمارگران قدرت خود را به آن‌ها نشان دهد؛ اما در حال حاضر با حرکتی ساده‌تر و با هزینه‌های بسیار کمتر توانسته است با استفاده از سرمایه‌گذاری و مدیریت موفق در زمینه فناوری فضایی به یک «قدرت بزرگ» تبدیل شده و کشوری مثل آمریکا را ترغیب به درخواست همکاری کند.

خلاصه سخن این‌که هند با دستاوردهایی که داشته می‌تواند به‌عنوان یک الگوی مناسب برای کشور ما در زمینه فناوری فضایی باشد.

ما تربیت کنیم، اعراب استفاده کنند؟
چند روز پیش شرکت ماهواره‌ای عرب‌ست طی آخرین خبر اعلام کرد که قصد دارد در سال 2015/ 94-93، حدود 2.5 میلیارد دلار برای راه‌اندازی 5 ماهواره مخابراتی پیشرفته هزینه کند. این رقم درست برابر با کل بودجه فضایی کشورهایی مثل فرانسه و ژاپن بوده و حدوداً 2.5 برابر کل بودجه فضایی کشور هند است. هزینه کردن رقمی تقریباً 20 تا 25 برابر بودجه فضایی ایران برای ساخت تنها پنج ماهواره مخابراتی به‌وضوح نشان می‌دهد که اعراب برای فضا و فناوری فضایی برنامه‌های گسترده‌ای دارند. آن‌ها اهمیت فناوری فضایی را به‌خوبی درک کرده و می‌دانند اگر فضا را در چنگ خود نداشته باشند، زمین دیگر برای آن‌ها ارزش چندانی ندارد.

در یک مثال دیگر می‌توان به فعالیت‌های فضایی اخیر کشور امارات اشاره کرد. امارات به‌تازگی اعلام کرده است که در سال 2021/ 1400 می‌خواهد کاوشگر خود را به‌سوی مریخ بفرستد. در حال حاضر نیز این کشور سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه‌های مختلف فضایی از ماهواره‌های سنجش‌ازدور و مخابراتی گرفته تا توریسم فضایی انجام می‌دهد. با چنین فعالیت‌هایی این کشور در سال‌های اخیر به دنبال آن است که منابع انسانی خود را نیز در زمینه فناوری فضایی ارتقا دهد چراکه پس از گذشت سال‌ها، مجموع متخصصین فضایی این کشور هنوز به ۳۰ نفر نمی‌رسد. به همین دلیل این کشور با الگو قرار دادن صنعت نفت خود، راهبرد جذب متخصصین خارجی به‌ویژه متخصصین فضایی ایران را در پیش گرفته و با سوءاستفاده از عدم توجه دولت به بخش فضایی کشورمان این روند را نیز شدت بخشیده است. تا جایی که بر اساس آخرین اخبار از منابع غیررسمی دعوت‌نامه‌هایی نیز برای ده‌ها نفر از کارشناسان فضایی که طی سال‌های گذشته در حوزه فضایی در ایران مشغول بوده‌اند نیز ارسال شده است.

حال اگر امارات موفق شود تا 17 سال دیگر مثل هند یک کاوشگر به مریخ بفرستد و از آن بدتر در این موفقیت از دانشمندان ایرانی که تابعیت امارات را گرفته‌اند استفاده کند، چیزی جز افسوس خوردن برای ما باقی می‌ماند؟ آیا بااین‌وجود بازهم می‌توان اعتقاد داشت دولت به‌جای حفظ سرمایه‌ها و حمایت از بخش فضایی به مشکلات روی زمین بپردازد؟

توانایی ایران با یک‌پنجاهم هزینه‌ها
چند سال پیش که ماهواره امید سوار بر ماهواره‌بر بومی سفیر به فضا رفت، ایران نشان داد که توانایی‌های بسیار زیادی در حوزه فناوری فضایی دارد. بااینکه امید و سفیر از ساده‌ترین نوع مدل ماهواره‌ها و ماهواره‌برهای فضایی بودند، اما پرتاب موفقیت‌آمیز آن‌ها ایران را در آن زمان جزو 10 کشور دارای توانمندی پرتاب فضایی قرار داد. کارشناسان می‌گویند انجام چنین مأموریتی برای ایران با رقمی کمتر از یک‌پنجاهم هزینه‌های معمول دنیا برای انجام مأموریت‌های مشابه در شرایط مشابه رخ داد. آخرین پرتاب فضایی ایران (کاوشگر پژوهش) نیز دقیقاً نشان می‌دهد ایران می‌تواند با رقمی معادل هزینه ساخت فیلمی مثل «شهر موش‌ها» یک مأموریت فضایی انجام دهد. دست‌یابی به فضا با هزینه ساخت یک فیلم دستاورد کمی است؟ قضاوت با شما.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    67 8
    واقعا باید این حرف ها رو با طلا نوشت.
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      29 46
      چه کسی این مقاله رو نوشته ؟ شما هزینه در ایلات متحده رو با هند یکی می دانید ؟ شما کاوشگر یک تنی کنجکاوی را با یک ماهواره چند کیلوگرمی کی میدونید ؟ کاوشگر ناسا روی مریخ فرود اومد در مدار مریخ شناور نشد مثل ماهواره ای که هند فرستاد کل هزینه برای این موشکها فقط صرف ساخت خود کاوشگر و موشک ان می شود و این موشک بعد از خروج از جو موتورش را خاموش می کند حالا انتظار دارید برای یک ماهواره 20 کیلیویی هند که یکی از ارزانترین کشورهای دنیاست چند میلیارد دلار خرج کند ؟ ربط فناوری فضایی به اعراب و سلطه گری چی هست ؟ چرا درباره چیزی مقاله می نویسید که تخصصی تو اون ندارید
    • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      43 8
      بي نام دوم كه پرسيدي چه كسي اين مقاله رو نوشته. تابلوئه جهت تخريب اومدي نظر ميدي. اسم نويسنده رو نديدي؟؟؟ بعد واقعا استدلالي كه ميكني خنده داره. آخه چه ربطي داره اين حرفات به نظر نويسنده ؟ هند با اون فضاپيماي كوچكش كاري كرده كه رقيبان هم سطحش نتونستن. كاري كرده كه آمريكا اومده پيشنهاد همكاري داده بهشون. اعراب دارن كلان رو فضا سرمايه گذاري ميكنن. خبر داريد؟ نكند بعد از سالها افسوس بخوريد دانشكندان فضايي ما هم مثل خلبانان برجسته كشورمون، فوتباليست هاي خوبمون، دانشمندان صنعت نفت و سرمايه گذارامون برن سمت اعراب.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      31 4
      خيلي خسته اي بي نام دوم
    • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      14 23
      شما خودتون اعصابتون خورده لینک این موضوع که امریکا درخواست کمک کرده رو به من بده لطفا
    • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      18 14
      من چهار سال خودم کتابهای اختر فیزیک و نجوم می خوندم تمام این معادلات مکانیک سماوی رو حفظ هستم شما دوباره با این نظرتون فوتبال رو به هم به نجوم ربط دادید جواب من رو اول بدید اولا هند تازه وارد نیست 50 سال هست که تحقیقات فضایی انجام میده و بودجه فضایی اون در سال 1 میلیارد دلار هست بعلاوه هزینه ها در هند پایین هستند در مقابل کشورهای غربی اون قسمت مطلب درباره استعمار رو متوجه نشدم همین مهندسان فعلی هندوستان در کشورهای غربی درس خواندند و با غرب در ارتباط علمی هستند اصلا اینطوری که شما فکر می کنید نیست
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      21 4
      مهندس خاراباف واقعا یادداشت هاش همیشه همینطور خوندی و عالیه
  • بی نام A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    32 5
    این جاش عالی بود: هند در گذشته تمایل داشت با حرکات سیاسی و ایستادگی در برابر ابرقدرت‌ها و استعمارگران قدرت خود را به آن‌ها نشان دهد؛ اما در حال حاضر با حرکتی ساده‌تر و با هزینه‌های بسیار کمتر توانسته است با استفاده از سرمایه‌گذاری و مدیریت موفق در زمینه فناوری فضایی به یک «قدرت بزرگ» تبدیل شده و کشوری مثل آمریکا را ترغیب به درخواست همکاری کند.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    26 4
    بادوم تلخ هاش تو ایران زیاده که امیدوارم با تعیین تکلیف سازمان فضایی کام همه شیرین بشه. این سازمان یه مدیر قدرتمند میخواد. که یه بودجه خوب و منطقی داشته باشه و بتونه کار درست و حسابی واسه مملکت بکنه. مدیر قبلی که الان قائم مقامهواقعا خیلی ضعیفه خداییش
  • بی نام CH ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    39 3
    شکی در اهمیت فناوری فضایی برای پیشرفت کشور نیست. ولی همین پارسال وقتی که ما موقعیتهای استراتژیک کشورمون را در مدار ژئو از دست دادیم و این سرمایه های ملی برای همیشه به اعراب منطقه داده شد سازمان فضایی ما کجا بود؟ وقتی که مغزهای ما که برای پرورش هرکدام ازآنها ده ها و حتی صدها میلیارد از بیت المال هزینه شده به دلیل نبود حمایت از کشور خارج میشوند این سازمان فضایی کجاست؟ آیا ایران حتی یک ماهواره در مدار ژئو دارد؟ ناسا قبله مغزهای امریکا وجهان بوده و هست٬ سازمان فضایی ما چطور؟ کشورهای دیگه با پرتاب و کرایه ماهواره میلیاردها دلار در سال درآمد دارند کشور ما چطور؟ فقط حرف زدن و باز هم حرف زدن. ایکاش ما کمی کارهم میکردیم در کنار حرف زدن.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      23 4
      فناوري فضايي خوبه. حالا سازمان فضايي مديريت خوب نداره بايد درست بشه
  • بی نام A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    33 3
    امارات و عربستان فهميدن، اينا هنوز اندر خم يك كوچه اند
  • عباس IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    42 47
    سرمایه گذاری یک ریال در فناوری فضائی میلیونها ریال برگشت سرمایه دارد مازاد بر آنکه موجب توسعه علمی کشور می شود و قدرت وجایگاه جهانی مارا شدیدا افزایش می دهد.به گفته ای فناوری فضایی از نان شب برای ما حیاتی تر است .هزینه هایی را که امریکا وروسیه در فناوری فضایی می کنند را ببینید وبدنبال آن جایگاه جهانی آنها را مشاهده کنید.
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      29 12
      سرمایه گذاری در زمینه فضایی زمانی جواب میدهد که کشور ، کشوری با برنامه و قانونمند باشد و از حداکثر پتانسیل نیروی انسانی با رعایت اصل شایسته سالاری در امور کشور استفاده شود . با مدیرت رانتی ، پارتی بازی ، اختلاس ، باند بازی ، شعار ، تفکرات متحجرانه و ... دم دستی ترین و سود ده ترین فناوری ها و صنایع هم برای کشور جزء ضرر و هزینه مضاغف حاصلی نخواهد داشت .
    • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      41 27
      اخه مشکل اینجاست ما زیر خط استاندارد در دنیا قرارداریم
    • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      16 15
      بي نام جان چه ربطي داشت ما زير خط استاندارديم؟ خوب يه كاري كنيم قرار نگيريم.
    • بی نام FI ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      17 14
      بي نام ٩:٤٣. عزيزم چرا اصرار داري جواب نميدهد؟ اونوقت تو اين مملكت همه چيز رو بزاريم كنار چون همه جا از اين مشكلاتي كه شما ميگيد هست.
    • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      6 4
      عباس آقا " شدیدا" را خوب آمدی.
  • پیمان IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    21 15
    بنظر من در شرایط کنونی این تکنولوژی حتی جزو 1020 اولویت اولیه کشور ما هم نیست. درضمن اون عکسهای دریاچه ارومیه رو از همینجا هم میشه با گوگل مپ مشاهده کرد و راهکار ارائه داد. منتها انگیزه اش نیست و آدماش که اونا هم با دیدن اوضاع کوچ کردن اونور. مرحمت فرموده ما را مس کنید.
    • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      13 14
      پس چي جزو اولويت كشور هست؟ مگه كشور تو بحران نيست؟ چطور مديريت بحران كنيم؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    19 9
    سرمايه گذاري بر روي انرژي هاي پاك از همه اين ها براي آينده كشور سودمند تر است
  • مهام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    13 13
    آخرش هم نفهمیدیم چه سودی حاصل ما میشود؟ .فناوری خوب است ولی آنچه در این مقاله مورد نظر بوده تنها جنبه سیاسی و قدرت نمایی بود که از دولت قبل به ارث رسیده است . اگر ماهواره بسازید و مثلا به صنایع امکان استفاده از آن را بدهید آنگاه دارای ارزش است . هیچ وقت هم هزینه ها را باهم مقایسه نکنید . مردم هم به شهر موشها و هم به نانو تکنولوژی و هم به فناوری فضایی و مهندسی نرم افزار و ... نیازدارند . اگر خواستید مقایسه کنید بهتر است با ریخت و پاشهای سازمانها و کمک هزینه های اعطایی به دول مشخص که هیچ فایده ای جز خرید زمان نداشته اند اشاره کنید .ای کاش پای سیاست هیچ وقت به علم و صنعت باز نمیشد.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      12 9
      براي سودش اون لينك ها رو بخوني برات كافيه. امان از مردمي كه حوصله مطالعه ندارند.
  • کارمند پیمانی سازمان IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    31 4
    به شرط آنکه سازمان فضایی فقط کارکرد شعاری برای مسوولان نداشته باشد و فسادهای مالی آنرا بتوان کنترل کرد با این وضع فعلی تعطیل کردن سازمان بهتر از ادامه حیات آن می باشد
  • کارشناس سازمان فضایی IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    26 9
    حرمت امامزاده را متولی باید نگاه می داشت که نداشت. امیدی به تدبیر این دولت نیز نیست. پس زنده باد امارات
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    26 12
    تنها دلیل مانور روی صنایع فضایی پوشش ناتوانی دولت در رفع و رجوع مشکلات روی زمین و داشتن کانالی برای تبلیغ توانمندی هاست و لاغیر.
    • بی نام FI ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      15 8
      متن رو يكبار كامل بخوني فكر نكنم همچين فكري داشته باشي. من خوندم همه مطالب نويسنده رو تو اين سايت و واقعا معتقدم براي حل مشكلات روي زمينمون بايد فضا رو بدست بياريم.
  • محمد IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    12 7
    یک لحظه تیتر را خواندم خواستم هر از دهنم در می اید نثارت کنم مطلب خوبی بود..
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    12 10
    اول توسعه و تکمیل فناوری نفت و گاز و پتروشیمی که منابع خدادای مجانی در اختیار ما هست بعد فناوری های دیگر . مطمئنا با توجه به وجود مخازن عظیم توسعه و تکمیل صنعت نفت و گاز سود دهی چند صد برابری فضایی و غیره دارد . فناوری فضایی چیزی در مایه های هسته ای است که منفعتی ندارد و فقط خسارت و هزینه است. متاسفانه چند وقتیست عده خاصی در حال تبلیغ برنامه فضایی هستند که هدفشان بازکردن کاسبی جدیدی برای خودشان و بیچاره کردن بیشتر اقتصاد است.
    • بی نام FI ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      11 6
      اول از همه فرهنگ سازي براي افرادي هست كه همش دنبال اين هستند افكار دلسوزانه يك عده رو به كاسبي ربط بدهند.
  • جلال A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    15 2
    به شرطی که با یک نقشه راه درست و هدف صحیح باشه نه با شعار زدگی محض.
  • ناشناس IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    5 16
    به به آقای خاراباف نینیم این همه تغییر عقیده در کمتر از یکسال مذاکراتی با مسئولین فضایی کشور داشتید اخیراً؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • خودمونی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    5 2
    به هر حال از هیچ صحنه ای نباید غایب بود به شرط انکه دیگران برایمان ریل نگذارند .دیدی هندی ها ژاپنی دها و.... چه کردند چرا ما عقبیم ؟ بد جوری ادم را دنباله رو میکند اخرش هم نمی داند در این ناکجا اباد دنبال چیست؟ما باید برای مرگ یک انسان هم نگران باشیم چه مر گ هزاران نفر بر اثر گرسنگی . ما در فرهنگ قرانییمان ملا ومترف داریم با اینها چه کنیم؟
  • سعیدی فرد A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    11 3
    ای کاش ما به جای همه منابع طبیعی، یک‌دهم آن خودباوری داشتیم.
  • علی اکبر A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    7 10
    چرا ما باید نسخه هندوستان را برای کشورمان بپیچیم؟
    • بی نام FI ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      16 8
      براي اينكه آنها موفق شدن احترام و قدرت رو با كمترين هزينه ممكن بدست بيارن. كره شمالي رو الگو قرار بديم خوبه به نظر شما؟؟؟
  • مهدی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    7 9
    جناب خارباف عزیز، از قیاسی که در انتها فرمودید بسیار متعجبم. راکتی که حداکثر یک محموله 50 یا 100 کیلویی به مدار زمین می‌برد در عرصه کاربردی فضا، بیشتر به شوخی می‌ماند توسعه وسایل پرتابگری که توانایی خوب داشته باشند و همزمان ارزان باشند به متدهای جدید نیاز دارد. همانطور که می‌دانید امروزه طبقات مختلف راکت‌های فضایی پس از عملکرد چند دقیقه‌ای نابود می‌شوند و به همین دلیل پرتاب یک محموله به فضا هربار مستلزم پرداخت هزینه یک راکت جدید است اما مثلا کمپانی پیشرو اسپیس‌اکس با ایده استفاده مجدد از طبقات راکت در پی کاهش موثر هزینه ها است. آیا در ایران به ارائه متدهای جدید اینچنینی فکر می‌شود؟ بنده چیزی که احساس می‌کنم پی گرفتن روش اختراع دوباره چرخ هست و طبعا هزینه‌ها هم به همان میزان زیاد خواهد بود
    • بی نام FI ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      10 4
      خوب تو همون راكت هاي پيشرفته هم ميتونن با يك پنجاهم هزينه كار كنن. اتفاقا من با نويسنده موافقم
    • كارشناس سازمان فضايي A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      9 5
      آقاي مهدي من به شما اين اطمينان رو ميدم همه كاري تو عرصه فضا رو اين جوانها ميتونن با يك پنجاهم هزينه معمول در دنيا انجام بدن. همه كار. اينايي كه من تو سازمان خودمون ميبينم فقط اميد ميخوان و توجه
    • مهدی IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      5 8
      خطاب به بی نام 17:47 چگونه قرار است بدون ارائه متدهای جدید هزینه‌ها را کاهش دهند؟ جهت اطلاع هزینه راکت پروتون روسی که به طور مشابه از سوخت هایپرگولیک استفاده می‌کند و به عنوان یک سیستم پرتاب نسبتا ارزان شناخته می‌شود 100 میلیون دلار در هر پرتاب است. هزینه توسعه آریان6 اروپا حدود 4 میلیارد دلار و هر پرتاب آن 90 میلیون یورو خواهد بود و... در این میان اگر طرح اسپیس‌اکس موفق شود آنها می‌توانند هزینه‌ را به زیر 50 میلیون دلار برسانند. آیا ما تافته جدا بافته هستیم؟ آیا فیزیک و ریاضی و مکانیک و... برای ما طور دیگری کار می‌کنند؟ چگونه قرار است سیستم های پرتاب ما بدون دلیل تکنیکی و فنی ارزانتر از بقیه باشند؟
    • بی نام A1 ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      12 3
      خطاب به مهدي عزيز: دقيقا همونطوري كه هند با كمترين هزينه برنامه هاشو جلو ميبره. درست مثل چين كه خيلي كمتر هزينه ميكنه. با اين حال تو ايران قطعا از هند و چين هم كمتر هزينه ميشه. يكم فكر كني ميفهمي چطور.
    • بی نام CA ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      14 3
      ایران تواروپا نیست که خودشوبااروپامقایسه کنه. پروتون۲۲تن محموله میزاره تومدار. ماهواره امید۲۲کیلووزن داشت. هندکشورخوبیه برای مقایسه باایران. ماهواره ای که هندتومدارمریخ گذاشت کل هزینه اش ۷۴ میلیون دلارشد که ازاین مبلغ فقط۲۹میلیون دلارش هزینه پرتاب توسط پرتابگرپی.اس.ال.وی هند بود.اون هم پرتاب به مدارمریخ نه زمین.ایران الان حتی یک ماهواره مخابراتی نداره نه برای پخش تلویزیون نه برای مخابرات کشتی/هواپیما/مناطق دور نه برای سنجش ازراه دورنه هیچی دیگه. الان برای همه ایناایران داره ازماهواره کشورهای دیگه استفاده میکنه باپرداختن دلارکمیاب به عنوان کرایه این خدمات.هزینه ها توایران یاهندپایین هستندچونکه یک مهندس ایرانی/هندی باچندرغازهمون کارومیکنه که یک مهندس اروپایی با حقوق افاده بالا. فقط مدیریت کمه
    • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      2 9
      واقعا مهندس اروپایی همان کار هندی و ایرانی رو انجام میده ؟ از ساخت تلسکوپهای فضایی پیشرفته و راکتهای چندین متری و ازمایشگاه فضایی و... در ضمن حقوق بالای اونها بخاطر توسعه یافتگی و هزینه بالاست و اصلا حقوقی که به انها میدهند قابل مقایسه با ستارگاه سینما و فوتبالیستهای انها نیست خیلی هم کمتر هست
    • مهدی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      7 9
      در پاسخ به دوستان بزرگوار که هند را مطرح می‌کنند، عارضم درست است که آنها ارزان کار می‌کنند اما مرتبه ارزانی آنها در بهترین حالت مثلا زیر 5 هست. و جالب اینکه همین هند اینک برخی ماهواره های خود را با آریان اروپا پرتاب می کند، همانگونه که چند روز پیش اینکار را کرد. از آنجا که بنده کلاس سنگین را مبنای مقایسه قرار داده بودم بهتر است به جای پی.اس.ال.وی به پرتابگر جدید جی.اس.ال.وی مارک3 آنها اشاره کنیم که اولین پرتاب آزمایشی آن در اواخر هفته آینده خواهد بود و با وجود اینکه در کلاس سنگین هست اما به طور مشخص ضعیفتر از آریان5 و پروتون است و هزینه توسعه آن حدود نیم میلیارد دلار گفته شده است. بنابراین حتی هند هم آنقدرها که دوستان تصور می‌کنند ارزان نیست و طبعا برای ما هم به سادگی، ارزان نخواهد بود.
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    7 18
    چقدر پول میگیرید که اینهمه در این رابطه تیتر بزنید؟
    • بی نام FI ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      19 6
      يه مقداري ميگيريم. شما چقدر ميگيري بياي اينجا موج منفي بدي؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      8 20
      شما هم وی پی ان رو خاموش کن با پرچم فنلاند کافر نیا تو خبرانلاین
    • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      16 8
      شما چقدر بدبين هستين. ببين چي گفته
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    16 4
    کاملا با نظر نویسنده موافقم
  • کارشناس هوافضا IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    8 13
    تا زمانی که ما با کشورهای دارای فناوری فضایی همکاری بین المللی نداشته باشیم، همینجور به این وضعیت ادامه خواهیم داد و هیچ پیشرفتی هم نخواهیم داشت بلکه پسرفت هم خواهیم داشت، همانطوری که الان شاهدش هستیم. بیان یکم واقع بین باشیم دوستان
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    4 12
    هند یک فضاپیامی کوچک فرستاد مریخ بی رقیب شد ؟ پس ناسا و سازمان فضایی روسیه که کار هرسالشون این کاوش هاست احتمالا متعلق به فضاییها هستند ؟ هرسال ناسا تلسکوپ فضایی و کاوشگر و ازمایشگاه فضایی و محموله به فضا می فرسته
  • مهدی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    7 14
    تشکر بابت انتشار نظرات. لازم می‌دانم نکته دیگری را هم بگویم، در کشور ما آنگونه که بیان شده متولی ساخت راکت‌های فضایی، سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع هست و نه سازمان فضایی. از طرفی تمام کسانی که به گوگل‌ارث دسترسی دارند به سادگی با نگاهی به پایگاه فضایی سمنان، سکوی پرناب بزرگی که آنجا احداث شده را مشاهده خواهند کرد. وقتی سکو ساخته شده طبیعتا راکت هم برایش مد نظر بوده. بنابراین بحث این نیست که آیا قرار است هزینه‌های هزار میلیاردی از نقطه صفر در این زمینه بشود یا خیر. بحث این است که منطقا تاکنون هزینه‌های بسیاری صورت گرفته. و مقایسه با دنیا نشان می دهد که ادامه راه نیز نیاز به ادامه سرمایه‌گذاری سنگین دارد و اینکه آیا کشور پول کافی دارد که این کار را در اولویت های اصلی قرار دهد بحث دیگریست.
  • پاسخ به عزیز A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    7 9
    عالی بود. خوب نوشتی عزیز
  • بی نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    6 15
    معلومه بالاخره سازمان فضایی سر عقل اومده و یه پولی یا پروژه ای یا مجله ای چیزی داده به خاراباف. برزو رو هم مدتیه که راضی کردن. به هر حال نوش جان هردوشان. به این دو بدن بخورن شرف داره به حق ماموریت و پاداشهایی که به مدیران و کارمندای بیکارشون میدن.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      4 3
      واي بر شما كه خيلي راحت دين و ايمانتان را ميفروشيد
    • يك روزنامه نگار A1 ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
      13 2
      كجاي اين متن حرف از سازمان فضايي اومده؟ از فناوري فضايي دفاع كرده باهوش بعدش هم تو همون لينك هايي كه گذاشته و گفته بخون ميتوني ببيني سازمان فضايي رو له كرده. درضمن يه جايي هم بادام تلخ اشاره كرده. يه ذره سواد و اطلاعات ميخواد تا بفهمي كه دفاع از فناوري فضايي، دفاع از سازمان و مدير فاسدش و كارمنداي بيكارش نيست. برزو رو كه فراري دادن رفته الان باز مسكو بيچاره سر همين سازمان فضايي زندگيشو فروخت رفت. خاراباف و آهنگري و ... ميخواي ترور كنن تو راحت بشي؟ يكم چشماتو باز كن
    • آشنا IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      8 0
      دوست گرامی اگر رسانه های ما جرات نشر مطالب برزو یا خارابف را ندارند دلیل سازشکاری آنها با سازمان فضایی نیست. من کاملا مطلع هستم طی ماه های گذشته چندین چند مطلب این دوستان به منابع خبری مختلف داده شد اما هیچکدام حاضر نشدند منتشر کنند. بدون اطلاع از واقعیت ها قضاوت نکنید. ضمنا دفاع فناوری فضایی و ثمرات مثبت آن ربطی به سازمان فضایی ایران ندارد.
    • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      5 1
      سازمان فضایی دیگر وجود ندارد؛ معلوم است خبر دارید و از ناراحتی جو را آلوده می کنید و کامنت کذب مینویسید جهت انحراف افکار عمومی. سازمان فضایی به همت و صداقت همین دوستانی که اسمشان رابردید دستش رو شد و به امر رییس جمهور به معاونت علمی و فناوری منتقل گردید تا آنجا از اول بنا نهاده شده و درست عمل کند. مشکل شما احتمالا همین است ولی ماه پشت ابر نمی ماند.
  • بی نام GB ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    11 2
    مگه اين دزديهاي ميلياردي ديگه پولي ميگذاره براي سرمايه گذاري. اول بايد دزد ها رو معرفي كنن و تنبيه تا اوضاع مملكت درست بشه ، حالا ميخواد اين آقايون و برادران دزد خودي باشند يا غير خودي. والله.
  • علی A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    6 5
    برنامه بودجه سازمان فضایی هند برای سال 2014 تا 2015 چیزی نزدیک 5 هزار میلیارد تومان است کمی بی اندیشیم که با لانچر هایی که داریم نباید بیش از این انتظارها را بالا برد ارسال بیش از چند ده کیلو به فضا هزینه های سرسام آوری دارد و باید بخش اجرایی رو به بخش خصوصی واگذار کرد که بهترین کار است و که امکان ارسال ماهواره را داشته باشد و سازمان فضایی ناظر باشد و یک مثال اگر تمام بودجه کشور رو صرف فضا کنیم تازه بعد از چهل سال به جایی میرسیم که با دنیا یکجا باشیم امیدوارم به جای این کارها و حیف پول ها مشارکت خود را با سازمان های فضایی نظیر چین و روسیه و شاید کشورهای اروپایی گسترش دهیم که با کمترین هزینه به بیشترین موفقیت برسیم و در آخر نباید فراموش کرد بیش از نیمی از پرتاب ها هند در فضا نابود شدن
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    2 3
    من بی نام چندمی ام
  • ویشه.. IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    2 4
    واي بر شما.....
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    2 4
    مردم نون ندارند شما موشک میفرستی۰۰۰۰۰ حالا مثلا مردم هند خیلی خوب زندگی میکنند وسط گاوها
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    با سپاس از نویسنده. پیشنهاد من این است که به فکر انجام پروژه های مشترک با همسایگان عربمان باشیم. به نظر دولت در حال حاضر به دلایل بسیاری توان استفاده کامل از منابع انسانی بومی را ندارد.