ایران این روزها با هیولاخوانی نغمه ثمینی

نمایشنامه «هیولاخوانی» نوشته نغمه ثمینی در مجموعه «ایران این روزها» انتشارات افراز به چاپ رسید.

به گزارش خبرآنلاين، نمایشنامه «هیولاخوانی» که نخستین بار در تیرماه سال جاری به کارگردانی محمد یعقوبی در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به‌اجرا درآمد، درباره‌ خانواده‌ای است که با ورود یک شیء غریبه به خانه‌ آن‌ها موقعیت و آرامش موجود در کانون این خانواده بر هم ریخته می‌شود و تک‌تک اعضای حاضر در این خانه سعی می‌کنند تا دیدگاه خود را نسبت به این شیء ناشناخته ابراز کنند که این تلاطم‌گویی‌ها باعث ایجاد داستان‌هایی برای پیش بردن این اثر نمایشی می‌شود.


این متن دارای 4 کاراکتر نمایشی (ابراهیم، مرضیه، یونس و سعید شهرزاد) است که بن‌مایه اساسی آن به جایگاه زن در جامعه اشاره دارد.

در بخشی از متن کتاب مي خوانيم:
«ابراهیم، توجاهلی دختر. جهل داری به کاری که می‌کنی. خیال می‌کنی همه‌ش همینه؟ خط کشیدن؟ خیال می‌کنی برای من ساده بوده، ساده‌ست این خط کشیدن؟ خیال می‌کنی برای یونس ساده بود؟ تو جاهلی به کاری که می‌کنی. این زن از رنج می‌گه اما خودش با قلمش اسباب رنجه. این نوشته تو دست یک جوون نوبالغ، چیزی رو توش زنده می‌کنه که نباید زنده بشه. که اگه زنده بشه وای که هیولای درنده، وای که مار غاشیه، وای که افعی میل و هوس، افعی وسوسه، افعی گناه. تو اینا رو می‌فهمی؟ چی می‌شه اگه چلوی چرب بریزن تو حلق یه نوزاد؟»

تاکنون در مجموعه ایران این روزها انتشارات افراز آثاری چون «رقصی چنین» اثر محمد رضایی‌راد، «همسایه‌ آقا» و «پنهان‌خانه پنج‌در و واقعه در مجلس سودابه‌خوانی» اثر حسین کیانی، «اعترافاتی درباره‌ زنان» اثر محمد امیریاراحمدی، «خشک‌سالی و دروغ»، «تنها یک»، «زمستان 66» و «ماه در آب» نوشته‌ محمد یعقوبی، «داستان‌های ناتمام» نوشته‌ اسماعیل خلج، «روی زمین» نوشته‌ افروز فروزند و «من آن‌جا نیستم» نوشته‌ مهدی میرباقری به‌چاپ رسیده‌اند.

نمایشنامه «هیولاخوانی»، دوازدهمین کتاب از مجموعه «ایران این روزها» در 72صفحه و قيمت 5500 تومان منتشر شده است.

بنابراين گزارش، اين ناشر همچنين جلد پنجم مجموعه «نقد، تحلیل و تفسیر چند داستان معتبر جهان» نوشته فتح الله بی‌نیاز را روانه بازار نشر كرد. این جلد برخلاف چهار جلد پیشین به تحلیل داستان‌های کوتاه برگزیده و مهم جهان می‌پردازد.

بی‌نیاز در مقدمه‌ اثر اشاره كرده که «در این کتاب بیشتر به آثاری پرداخته شده است که این دوسویه‌نگری برجستگی خاصی پیدا کرده است و می‌تواند رهنمودی برای خواننده باشد؛ خصوصاًبرای نویسندگان جوان که استعدادشان نیاز فراوانی به ذخایر متنوع نوشتاری، اعم از داستان یا نقد داستان دارد. شماری از مطالب این کتاب به مفهوم علمی کلمه،"نقد" نیستند و بیشتر خصلت تفسیر و تحلیل و بررسی دارند. این رویکرد عمدی بوده است؛ چون هدف نگارنده در شرایط کنونی ایران، بیشتر معطوف به درگیری خواننده یا متن روایی است. تصور من این است که به‌علّتِ مهجور ماندن ادبیات داستانی معاصر، در درجه نخست خواننده با قصه ها و نوع روایت آن‌ها و بازی‌ با پلات و فرم آن‌ها قرار گیرد. البته این نکات به نظر خواننده هم مربوط می‌شود.به همین دلیل از نقد بوطیقایی(فرمالیستی، ساختارگرایانه، زبان شناختی و...) خودداری کرده‌ام؛ چون با گزینش هریک از آن‌ها، هدف اصلی از دسترس خارج می‌شد و به‌جای آن یک کتاب نقد به یک رمان اختصاص می‌یافت.»

انتشارات افراز علاوه بر این مجموعه پنج جلدی از این نویسنده رمان «ترجیع‌‌بندی برای شاعران جوان» و کتاب‌های نظری «درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت‌شناسی»، «در جهان رمان مدرنیستی» را منتشر کرده است.

جلد پنجم «نقد، تحلیل و تفسیر چند داستان معتبر جهان» در 254 صفحه و و با بهای 15500 تومان به چاپ رسیده است.

آنطور كه روابط عمومي انتشارات افراز گزارش داده، متن کامل کتاب «اخلاق، قانون و سیاست» نوشته آرتور شوپنهاور با ترجمه عظیم جابری نيز به‌زودی منتشر می‌شود. این کتاب مجموعه‌ای از مقالات شوپنهاور با سرفصل‌های اخلاق، قانون وسیاست، فلسفه حقوق، در باب تعلیم و تربیت و ملاحظات روان شناختی است.

در مقدمه‌ کتاب آمده‌ است:
«فلسفه‌ مؤلف جهان به‌مثابه‌ اراده و نمایش بخش قابل‌ ملاحظه‌ای از تاریخ تفکر مدرن باقی می‌مانَد، در عین حالی که از بسیاری جوانب، یکی از گران‌بهاترین گنج‌های خِرد انسانی را تشکیل می‌دهد. یقیناً شوپنهاور اغلب در تلخیِ اندیشه، بدگمانی نسبت به هم‌نوعانش و شک‌گرایی اخلاقی افراط کرده است؛ شاید سرخوردگی‌ها و غصه‌های زندگی بیش از حد اوقاتش را تلخ کرده بودند. اما او با زدودن درخشش مصنوعی و فریبنده‌ی تمام بت‌ها، با قرار دادن شما رودررو با واقعیت، واقعیتی هرقدر هم بی‌رحم، چشمانتان را می‌گشاید، از اشتباه بیرونتان می‌کشد و آشکارا به شما خدمت می‌کند. زندگی انسان دارد بیش از پیش تبدیل به نبردی بی‌رحمانه می‌شود، نیازی نیست این را کتمان کنیم، و اگر کسی نمی‌خواهد به‌طور قطع مغلوب باشد باید بتواند در این کارزار هولناک مقابل دشمنانش سلاح‌هایی آب‌داده دست‌کم برابر با آب‌دادگی سلاح‌های آن‌ها برافرازد. شناخت، در معنای فلسفی کلمه، شناخت کامل و محتوم، بهترینِ این سلاح‌ها است.»

کتاب «اخلاق، قانون و سیاست» در 184 صفحه و با بهای 10800 تومان به زودی روانه بازار كتاب خواهد شد.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =