رخت سیاه بر تن بزرگترین بازار مسقف جهان/ گردهمایی عزاداران در نخستین پایتخت تشیع

خبرگزاری مهر نوشت:

با فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان، لباس عزای سید و سالار شهیدان را بر تن کرده و میزبان عزاداران حسینی است.

در این ایام، حجره ها و در و دیوار پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره و ۲۰ راسته ی بزرگترین بازار سرپوشیده جهان با پرچم های سیاه و سبز آراسته می شود تا با این حال، بازاریان تبریزی خود را برای پذیرایی از عزاداران حسینی آماده کنند؛ بازاریان این کلانشهر در دهه نخست ایام محرم از دسته جات مختلف که به ترتیب از راسته ها می گذرند و در پایان در راسته مظفریه به عزاداری خود پایان می دهند، با چای و نان و خرما پذیرایی می کنند.

نام نویسی هیئات مذهبی برای عزاداری در بازار تبریز

یکی از پیرغلامان حسینی با بیان اینکه هیئات مذهبی برای حضور در عزاداری بازار تبریز نام نویسی می کنند، اظهار داشت: حدود ۳۵ دسته جات از محلات قدیمی تبریز از جمله نوبر، خیابان، ششگلان، اهراب و سایر محلات پیش از فرا رسیدن ایام محرم برای حضور در عزاداری بازار نام نویسی می کنند.

حاج پرویز بنائی در ادامه افزود: در چند روز پیش از فرا رسیدن ایام سوگواری، توسط بازاریان ترتیب حضور دسته جات و هیئات مذهبی در بازار مشخص می شود و هئیت ها با توجه به ساعت معین شده در بازار حضور می یابند و به عزدارای به سبک محلات خود می پردازند.

وی همچنین ادامه داد: این عزادارای ها از بعد از ظهر هشتم تا دوازدهم محرم الحرام آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه می یابد، البته روزهای تاسوعا و عاشورا عزاداری در بازار تبريز به قدری با شكوه و با عظمت برگزار می شود كه كمتر كسی را در اين شهر می توان يافت كه بعد از ظهر اين روزهای خاص در بازار حضور نيابد.

وی همچنین ادامه داد: شيوه عزاداري در بازار تبريز با گذشت زمان‌های بسيار همچنان شكل سنتی خود را حفظ كرده كه همين امر يكی از دلايل بسيار مهم رغبت مردم به حضور در اين مكان است.

رغبت مردم برای حضور باشکوه در عزاداری بازار

یکی از شهروندان تبریزی با بیان اینکه رغبت مردم برای حضور در عزاداری های بازار تبریز بیشتر از سایر عزاداری هاست، اظهار داشت: این بازار از سالیان دور ميعادگاه عزاداری اصيل و سنتی مردم تبریز بوده كه با وجود گذشت سال ها از اين موضوع، هنوز با رغبت و استقبال بی نظير مردم روبروست.

آرش لاجوردی در ادامه افزود: با توجه به اینکه همه ساله این نوع مراسم از شبکه استانی آذربایجان شرقی به صورت زنده و مستقیم پخش می شود ولی با این حال شلوغی بازار مسقف و تاريخی تبريز در اين روزها به قدری است كه بارها و بارها برخی از دسته‌های سياه پوش حسينی از هم جدا شده و فشار جمعيت مانع از ادامه عزاداری‌ها می‌شود که این نشان از عشق و علاقه مردم به امام حسین (ع) دارد.

وی همچنین ادامه داد: برگزاری مراسم سوگواری برای اباعبدالله حسین (ع) با کالبد بازار بزرگ تبریز عجین شده و با توجه به اینکه این بازار در عظمت و بزرگی نه تنها در ایران بلکه در جهان همتایی ندارد، این آیین های عزاداری هم با گستردگی و شوری که برگزار می شود، معرف همگان شده است.

وجود مساجد در بازار موجب افزایش فضای معنوی شده است

یکی از خادمان امام حسین (ع) با اشاره به وجود ۲۰ باب مسجد در بازار بزرگ تبریز، اظهار داشت: یکی از علل حضور هیئات مذهبی در طول سالیان دراز در بازار تبریز، وجود مساجد متعدد و فراوان در محوطه بازار است که فضای معنوی بخصوصی به این مرکز تجاری، فرهنگی و سیاسی بخشیده است.

میرعلی محمدی در ادامه افزود: تبریز که به عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان شناخته شده است از همان روزها، مردمان این شهر، شیعه را به عنوان مذهبی ریشه دار و اصیل در اسلام شناخته اند که این مذهب همیشه عقلانیت و معنویت را در همه عرصه های زندگی فردی و اجتماعی رقم زده است.

وی همچنین ادامه داد: بنابراین مردم این کلانشهر همواره بر تفکرات شیعی خود پایبند بوده و نمی گذارند کوچکترین لطمه ای به این مذهب الهی زده شود که عزاداری در بازار تبریز مصداق این سخن است.

وی در ادامه اظهار داشت: حضور هیئات مذهبی و دسته جات محلی اعم از دسته جات عرب، عجم و زنجیرزن محلات در بازار تبریز به نوعی نمایش گذاشتن اتحاد و همبستگی شیعیان جهان است.

با این وجود که دسته جات بیش از ۳۵ محلات قدیمی تبریز همه ساله از هشتم تا دوازدهم ماه محرم در راسته های مختلف بازار تبریز حضور یافته و برای سالار شهیدان عزاداری می کنند، نمی توان نقش بازار و بازاریان تبریزی را در این مهم نادیده گرفت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • nhl TR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    این مراسم واقعا باشکوه میباشد.
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    8 31
    باید به عرض برسانم اولین پایتخت تشیع اردبیل می باشد نه تبریز
    • بهروز IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      3 6
      تبریز اولین و استوارترین پایه و پایتخت تشیع است.
  • رضا IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    12 4
    طبق شواهد و مدارک مستدله تشکیل پایتخت تشیع در تبریز و یا اردبیل سال 906 ه.ق بوده است، در حالیکه در سبزوار اولین پایتخت تشیع 12 امامی ایران در سال 783 ه.ق تشکیل شده است، سبزوار در دوره حکومت سربداران اولین حکومت شیعه دوازده امامی ایران به مدت نیم قرن پایتخت این نهضت بود.