دانشجوی ایرانی که 106 سال پیش داخل قشون فرانسه شد

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، کتاب «یک سال در قشون فرانسه»، نوشته عباس میرزا را که بیش از یک قرن از تالیف آن می گذرد، معرفی کرده است.

عضو هيت علمي دانشگاه تهران درباره مولف این کتاب نوشته است:

«دانشجویی به نام عباس میرزا در سال 1908 میلادی در مدرسه معروف ساند هوست انگلیس، تحصیلات نظامی را تمام کرده و پس از آن به فرانسه رفته، از دولت آنجا اجازه گرفته است تا وارد قشون فرانسه شود. با قبول درخواستش، محل خدمت او در بخش جنگهای کوهستانی معین شده و مدتی در منطقه ای که برای وی معین شده خدمت کرده است. زیرکی وی همین است که حاصل تجربه های خود را نوشته و در بازگشت به صورت یک کتاب منتشر کرده است. در این کتاب، هم از نظر اطلاعات جغرافیایی و هم نظامی، تلاش کرده تا دانسته های خود را به صورت مکتوب در اختیار دیگران قرار دهد. این اثر بیشتر رنگ نظامی و ارائه تجربه های نظامی گری در کوهستان را دارد، و با این حال اثری است بسیار سودمند.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه می نویسد:
«اگر به همین قیاس، از آن زمان تا به امروز، نه 10 درصد که 5 صد از دانشجویان ما به ثبت درست دیده ها و شنیده ها و تجربه های علمی و آموزشی آن محیط دست زده بودند، امروز ما سرمایه شگفتی داشتیم. فراموش نکنیم معدود فرنگیانی مانند شاردن و تاورنیه و قبلش دلاواله که زمان صفویه آمدند، تلاش کردند تا در گزارش های خود، زندگی روز مره، مدارس، آداب و رسوم و همه اموری را که قابل ثبت می دیدند، بنویسند و سفرنامه درست کنند. وقتی این آثار در فرنگ چاپ می شد با استقبالی مواجه می شد که کم مانند بود، زیرا غربی ها سخت در پی شناخت کشورهای دیگر بودند و قصد بهره مندی از تجارب آنان و فرصت های اقتصادی را داشتند.
راستش شرق شناسی از همین سفرنامه ها آغاز شد و غرب شناسی ما هم می توانست از همین گزارش ها باشد که البته هست اما شمار آنها بسیار اندک است.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیکار A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    12 0
    لطفا یک نفر بررسی کند ببیند بورسیه اش درست بوده یا نه
  • موسی A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    6 0
    واقعا راست میگی اگه هر کی که خارج رفته این کار بکنه تجربه های زیادی در اختیار دیگران قرار میگیره
  • بی نام A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    5 0
    حاجی شما هم دکتری؟
  • بی نام US ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    7 1
    خدا لعنت کنه قاجاریان و طرفدارنشون رو.... و البته اونها که الان میخوان ایران رو به عصر قجر برگردونن.
  • حسین جعفری A1 ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    2 0
    درباره عنوان این مقاله البته بسیار بهتر می بود به "رفت" شد نوشته می شد به عبارت دیگر "دانشجوی ایرانی که 106 سال پیش داخل قشون فرانسه رفت" تبدیل می شد به "دانشجوی ایرانی که 106 سال پیش داخل قشون فرانسه شد". اما نکته دیگر آنکه نزدیک به هشتاد سال پیش از این "عباس" دانشجوی دیگری هم به همین نام در زمان عباس میرزا جزو اولین دسته از دانشجویان به اروپا و انگلیس اعزام شد که در رشته های فنی تحصیل کند. این دانشجو همراه با آن دانشجویانی بود بازنگی فرنگی ازدواج کرده و با او به ایران آمد واین زن به نام "مادام عباس" معروف شد که دردربارایران به ویژه دردربارناصرالدین شاه گل دوزی و گل سازی ودیگرهنرها را به خانمهای درباری تعلیم میداد. یکی دیگرازاین دانشجویان همان دانشجوی شیرازی است که "کاغذاخبار"را انتشارداد.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    5 0
    دانشجویی به نام عباس میرزا؟ عباس میرزا یکی از برجسته ترین فرمانده هان ایرانی بود که سپاه پاسکوویچ را شکست داد و سر اخر به دلیل خیانت و شورش ارمنیان از سپاه روسها شکست خورد: زمانی که ناپلئون در سیبری یخ زد روسها با عثمانی ها صلح کردند و با انگلیسیها ساخت و پاخت و تنها ایران ماند و سپاه غول روسیه. عباس میرزا فرزند برومند فتحعلی شاه که همیشه در خط مقدم به عنوان فرمانده جنگید و همیشه در فکر ازادی اراضی ایران بود. کسی که تا اخرین دم جنگید و عقب ننشست...