فارس نوشت:

مدیرعامل رجاء در برنامه مناظره بلیت قطار گفت: ارزان‌ترین قطار‌های دنیا را داریم؛ همچنین سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: این دولت نتوانست راه‌آهن را خوب مدیریت کند.

برنامه امروز مناظره با موضوع افزایش کیفیت قطار‌ها و نرخ بلیت، امروز آغاز شد.

در ابتدای این برنامه عبدالکریم حسین‌زاده‌ اظهار داشت: اهمیت سیستم ریلی بر همگان آشکار است؛ با توجه به ظرفیت‌های سیستم ریلی در توسعه پایدار و دسترسی آسان و ارزان به این سیستم و جلوگیری از تولید آلاینده‌های زیست محیطی باید سیستم ریلی توسعه یابد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: متأسفانه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها اغلب بدون حضور مردم انجام می‌شود.

وی افزود: حال که نرخ‌های بلیت‌های قطار افزایش یافته است باید دید چه میزان رضایتمندی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه مردم از نرخ‌ها و کیفیت قطارها ناراضی هستند، گفت: هزینه خدمات ریلی نباید سنگین باشد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: با توجه به عمر ناوگان، سرویس و عدم انتخاب خدمات توسط مردم افزایش قیمت‌ها توجیه منطقی ندارد.

حسین‌زاده بر همسان‌سازی تعرفه‌ها با فرمول‌های جهانی تأکید کرد.

در ادامه این برنامه سیدمحمد راشدی، معاون مسافری راه‌آهن، گفت: شبکه ریلی کشور به خصوص در خطوط اصلی از سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۷ شمسی احداث شد که شامل خطوط تهران - شمال و تهران - جنوب بود.

وی ادامه داد: این خطوط در سال ۱۳۳۵ بازسازی شد و پس از آن در یک نوبت بهسازی روی آن انجام شده و هیچ بازسازی انجام نشده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سفرهای ریلی امن‌ترین سفرها و انتخاب مردم است، گفت: در دولت گذشته ساخت هزار کیلومتر خط آهن محقق نشد و تنها سالانه ۳۰۰ کیلومتر ریل احداث شد.

راشدی افزود: در حال حاضر تنها دو مسیر دو خطه تهران - مشهد و بافق - بندرعباس داریم.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در حال حاضر افزایش نرخ‌های بلیت قطار متناسب با افزایش تورم بوده است.

در ادامه این برنامه غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اظهار داشت: پس از افزایش نرخ‌های بلیت قطار مردم هیچ کیفیتی دریافت نکردند.

وی گفت: در همین استان سمنان در سال گذشته سه حادثه ناگوار ریلی رخ داد؛ مردم انتظار افزایش سرعت قطار به ۲۰۰ یا ۳۰۰ کیلومتر ندارند، اما انتظار دارند همین قطارهای موجود خوب اداره شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه این دولت نتوانسته است، راه‌آهن را مثل قبل خوب اداره کند، اظهار داشت: در قانون بودجه امسال رقمی که به سیستم ریلی اختصاص یافت، در ۳۵ سال اخیر بی‌سابقه بود؛ ۳۵ میلیارد دلار در قالب فاینانس در اختیار بخش خصوصی و عمومی قرار دادیم، تا دولت سرمایه‌گذار کسب کند همچنین از محل بند «ق» نیز اعتباراتی به سیستم ریلی اختصاص یافت.

در ادامه این برنامه سیدحسن موسوی‌نژاد، مدیر عامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء، اظهار داشت: متوسط سن ناوگان ریلی حدود ۲۸ سال است.

وی ادامه داد: شرکت حمل‌ونقل رجاء که توسط دولت به بخش خصوصی واگذار شد، در زمان دولتی بودن سالانه ۲۵ تا ۷۵ میلیارد تومان از اعتبارات عمومی یارانه می‌گرفت همچنین ۳۵ تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای بخش مسافری هزینه می‌شد که مجموع این اعتبارات به قیمت امروز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است که دریافت نمی‌شود.

موسوی‌نژاد اظهار داشت: در مقایسه قیمت بلیط قطارهای معمولی با سرعت زیر ۱۴۰ کیلومتر در ۲۳ کشور، ایران بعد از هندوستان ارزان‌ترین قطارهای دنیا را دارد.

مدیرعامل رجاء افزود: در بخش مسافری دولت بابت دسترسی به شبکه ریلی رقمی دریافت نمی‌کند و از لکوموتیو‌های ارزان استفاده می‌کند اما باید بخشی از این هزینه‌های سیر قطارها توسط مسافر و بخشی از زیان شرکت‌ها تأمین شود، یعنی سرمایه شرکت‌ها صرف هزینه‌ جاری می‌شود.

 

47503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CN ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    47 3
    ببخشید در سی چهل سال گذشته چه سرمایه گزاری کردید که منت بلیط گرون روی مردم میزارید
  • احمد US ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    66 2
    چرا فقط قیاس مالی می کنید؟بی کیفیت ترین،کثیف ترین،بی نظم ترین و قدیمی ترین واگن های دنیا را هم دارید
  • نيما IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    10 0
    خواهشا يكي به ايشون بگه،قطارهاي دنيا در بهترين و عالي ترين سطح خدمات هستند ولي شركت رجاء به غير از چند تا قطار كهنه و درب و داغون و ريلهاي پيچ در پيچ چه خدمات خاصي ميده؟؟؟
  • سيد محمد A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    9 0
    ديروز با قطار غزال به شما ره ٥٨١ از مشهد به اصفهان آمدم اين سفر ٢١ ساعت طول كشيد . كوپه ٢ سالن ١٠ بسيار كثيف و اطراف پنجره پر از خاك و سرويس بهداشتي هم واقعا افتضاح بود. پتوي خواب اينقدر چرك بود كه رغبت نكردم از آن استفاده كنم . در حاليكه قيمت بليط ٨٧٠٠٠ تومان شده واقعا سرويس دهي افتضاح است. قطعا اين آخرين باري بود كه براي سفر از قطار استفاده كردم. حق مردم ايران اين نيست.
  • بی نام IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    4 9
    چرا شرکت رجاء وارد بورس نمی شه؟
  • بی نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    10 0
    جناب مسئول ، اگر سطح درآمد اكثر مردم را ببينيد متوجه ميشويد كه اتفاقا يكي از گرانترين بليط ها در دنيا را داريم. چرا قيمت بليط را با ساير كشورها مقايسه ميكنيد؟ آنها درآمدشان 10 برابر ما است
  • مجيد IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    6 0
    من هفته پيش با بهترين و گرونترين قطار رجا رفتم مشهد خدا وكيلي با اتوبوس ميرفتم خيلي بهتر بود واقعا بي كيفيت بود جالبه كه رفتني 11 ساعت طول كشيد برگشتني 13.5ساعت .ديگه عمرا برم قطار سوار شم. من نميدونم 80هزار تومن پول چي رو گرفتن تازه پذيرايي هم نداشت فقط يه اب معدني و يه چايي.غذا هم از رستوران گرفتيم هم گرون بود و هم خيلي بي كيفيت
  • شهرام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    15 0
    البته با در نظر گرفتن درامد مردم و كيفيت حتما يكي از گرونترين قطارهاي جهان رو خواهيم داشت
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    6 0
    و البته بی کیفیت ترینشون رو
  • ناشناس IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    من به عنوان رییس قطار مسافری شرکت رجاء دارم این نظر رو میزارم. اولا شرکت رجاء به بخش خصوصی واگذار شده و ربطی به راه اهن نداره. پولی که بابت خدمات ایستگاهی میگیرن که باعث افزایش قیمت بلیت شده ی پول زوری هست که راه آهن داره میگیره. در مورد نظر دوستمون که با قطار غزال رفته باید بگم که قطار غزال واسه شرکت رجاء نیست. پس طرح شکایت از مدیر عامل رجاء منطقی نیست. همچنین با همتون موافقم که کیفیت قطارا فوق العاده افتضاحه. خدا به مردم رحم میکنه که سالم به مقصد میرسن. همچنین دوستمون در مورد ریل های پیچ در پیچ نالان هستند باید بگم ریل به رجاء ربطی نداره. در ضمن دوستمون که میگه برید توبه کنید باید بگم که بخش مسافری با همین قیمت ها تازه از زیان ده بودن خارج شده چه برسه به سود داشتن