مشرق به نقل از مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نوشت:

 

-تأکید آقای روحانی بر همگرایی بود، بحث رویکرد دولت در اعتدال موردتوجه ایشان بود و اینکه مسائل زنان وجه‌المصالحه مباحث سیاسی قرار نگیرد و تلاش شود که راهبردهایی ایشان در حوزه زنان و خانواده محقق شود.


-من دو دختردارم که هر دو دانشجو هستند. تأکید ما از ابتدا بر این بوده است که زمینه را طوری فراهم کنیم که فرزندانمان آگاهانه بتوانند انتخاب داشته باشند، چون معتقد هستم اگر از روی آگاهی راهی انتخاب نشود، محکوم‌به شکست خواهد بود و تا جایی که توانسته‌ایم - هم من و هم پدرشان - این آگاهی و اطلاعات لازم را در اختیار فرزندانم قرار داده‌ایم و کمک کرده‌ایم که شرایط مناسب برای یک انتخاب صحیح شکل بگیرد.

-هرسال سازمان ثبت‌احوال این آمارها را اعلام می‌کند و استناد ما هم به همین آمارهای ثبت‌احوال است. در آخرین آماری که اعلام‌شده است بیشترین ترکیب طلاق ثبت‌شده در سه‌ماهه اول 93 مربوط به ترکیب سنی مردان بین 25 تا 29 ساله و زنان 20 تا 24 ساله که تعداد آن برابر با 3622 واقعه هست. تعداد کل وقایع طلاق ثبت‌شده در سه‌ماهه اول سال جاری 34026 مورد است؛ بنابراین نسبت طلاق در سه ماه اول سال جاری به ازدواج برابر با 19.5 درصد برآورد شده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته که 20.3 درصد بوده نشان‌دهنده عدم‌تغییر محسوس درروند وقوع ازدواج و طلاق در جامعه است.


-شاید یکی از دلایل این تفاوت در تهران و شهرستان‌ها این باشد که در بعضی از استان‌ها که آمار پایین است، اصلاً طلاق‌ها به ثبت نمی‌رسد که البته در تهران ثبت می‌شود و هم به دلیل جمعیتی که در تهران زندگی می‌کنند، اگر مقایسه کنیم تعداد طلاق‌ها را بیشتر نشان می‌دهد. به هر شکل، به‌عنوان پایتخت و مرکز کشور، بحثِ فرهنگی طلاق ممکن است برای زوج‌ها نسبت به شهرستان‌ها و محیط‌های کوچک راحت‌تر باشد، زیرا در شهرستان‌ها تبعات و آثاری که طلاق ممکن است داشته باشد به‌خصوص برای خانم‌ها، آن‌ها را کمتر راغب می‌کند که خیلی سریع تصمیم به طلاق بگیرند. در تهران به دلیل اینکه شهر بزرگی است و کلان‌شهر است و کمتر خانواده‌ها و حتی همسایه‌ها همدیگر را می‌شناسند، طلاق مسئلهٔ زیاد مهمی نیست و محدودیت‌ها و موانع فرهنگی در تهران کمتر وجود دارد.

-تهران پایتخت است و سطح تحصیلات بالاتر است و انتظار این است که طلاق کمتر رخ دهد، ولی می‌بینیم که جدایی راحت‌تر شده است و برخلاف اینکه اسلام آن را مبغوض‌ترین حلال می‌داند، افراد به‌راحتی از یکدیگر جدا می‌شوند.
-حتی می‌بینیم که برای طلاق جشن هم می‌گیرند.
-این مبحث را به این شکل و تفکیک‌شده تابه‌حال ندیده‌ام، ولی بررسی‌های کلی نشان می‌دهد که نمی‌توانیم طلاق را منحصر بدانیم به طبقات غیر برخوردار، چون در آن طبقات موردنظر که اشاره کردید هم قطعاً این اتفاق رخ می‌دهد و شاید خیلی بیشتر از طلاق‌هایی باشد که در خانواده‌های طبقات پایین در حال رخ دادن است. در اینجا بحثی که مطرح می‌شود این است که خانواده‌های ثروتمند با توجه به دسترسی‌ها و استقلال مالی‌ای که دارند، به هر قیمتی حاضر به حفظ زندگی در زیر یک سقف مشترک نیستند و به‌راحتی تصمیم می‌گیرند تا از هم جدا شوند. شاید این راحتی در تصمیم‌گیری را در خانواده‌های طبقات پایین‌تر، نداشته باشیم.

-با توجه به نفوذ ماهواره و فیلم‌هایی که در بین خانواده‌ها طرفدار دارد و به‌ویژه زنان خانه‌دار با اوقات فراغتی که دارند، وقت بیشتری را به این برنامه‌ها و فیلم‌ها اختصاص می‌دهند و محتوای این فیلم‌ها، قطعاً در طلاق تأثیر دارد و باید سهم خاصی را برای آن قائل شویم، ولی باز به این معنا نیست که ما علت‌های دیگر را کنار بگذاریم و تماماً به ماهواره منحصر کنیم. یکی از دلایل ممکن است این باشد و در اندازه خود باید سهم آن را در نظر بگیریم.

-خانم‌ها بیشتر این تحمل را دارند و به خاطر احساس مادرانه‌ای که دارند سعی می‌کنند که فرزندان کمترین آسیب را ببینند، اما در برخی موارد، می‌بینیم که حتی باوجود فرزندان، این اتفاق رخ می‌دهد و زندگی برای طرفین غیرقابل‌تحمل می‌شود و درنتیجه به طلاق منجر می‌شود.
-وقتی تحصیلات بالا می‌رود در پی آن استقلال مالی مطرح می‌شود. این مسئله خیلی تأثیرگذار است در تصمیماتی که منجر به طلاق و جدایی می‌شود، چون در طلاق بحث امنیت و نگرانی از آینده در تصمیماتی که اتخاذ می‌شود خیلی مهم است. لذا، قطعاً تأثیرگذار است، البته بازهم نمی‌توانیم بگوییم که تمام دلایل به این امر مربوط می‌شود. وقتی تحصیلات بالاتر می‌رود،

 

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    49 12
    جامعه در گذر از وضعیت سنتی به مدرنیته است. باید بپذیریم که باید تغییر کنیم هم زنان و هم مردان. قرار نیست زنان مثل نسلهای قبل بسوزند و بسازند و نباید اینگونه باشد که از آن سوی بوم بیفتند و نفی هر گونه سازگاری کنند. مردان هم باید روحیه همکاری را گسترش دهند. براستی فرهنگ ما اشکال دارد و هر کداممان فرق نمی کند زن و مرد باید خیلی ویژگیها مثل انصاف را در خودمان رشد دهیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    31 68
    این رو قبول دارم. جدیدا سر کلاس های ارشد تعداد دختران خیلی بیشتر از پسران هست
  • ن IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    36 13
    از معاون زنان و خانواده رئیس جمهور دیگه انتظار این حرف های خلاف واقع و ضد زن رو نداشتم. خودم زن هستم ولی جالب و البته تاسف‌انگیز اینجاست که اکثر این اظهارنظرهای غیرکارشناسی رو زنان می‌فرمایند
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    28 11
    آخه اين طرز فكر مسخره‌ايه. روز به روز از روحاني و اطرافيانشان نااميدتر ميشم.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    34 13
    عوض اين كه بريد سراغ دلايل اصلي طلاق گير دادين به تحصيلات بالاي خانم ها ؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    32 7
    به نظر ایشان پس خانمها نباید استقلال مالی و تحصیلات عالی داشته باشند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    37 7
    خب كه چي؟ اينكه خانوما تحصيل كردن و به حقوق خودشون واقف شدن و از اون استفاده مي كنن به مذاقشون خوش نيومده؟ بد شد چون از اين به بعد همينه كه هست
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    18 11
    تاثير برنامه هاي ماهواره ها بر رشد طلاق را فراموش نكنيد
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    33 7
    بفرمایید زنان را خانه نشین کنید و حقوقشان قطع کنید که نرن دنبال طلاق فردا هست که طرحش بره رو صحن علنی
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    28 5
    البته پایین آمدن شعور اجتماعی و وابستگی جوانان ذکور به والدین و اشاعه کم سوادی باعث میشه که خانمهای تحصیل کرده و مستقل زیر بار نروند
  • هانیه IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    45 3
    30سال اززندگی مشترکم می گذرد به خاطر فرزندانم با مشکلات زیاد ماندم اما شوهرم پررو تر شد وحالا خانه راترک کرده وبا دیگری....مخارج بچه هارانمی دهد ومابا مشکلات زیاد مواجه هستیم او حتی مهریه کم مرا نمیدهدو می گوید ببخش 30سال رنج وسختی وحالا با نداری .........
  • یک شهروند A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    22 32
    متاسفانه خیلی دیر به این مسله پی بردید وقتی همه اداره ها فقط خانمها رو استخدام میکنند فقط بدلیل اینکه با هر ساز مدیران میرقصند و شرکت های خصوصی هم نیازی به گفتن نیست خب میخواستید خانمها قانع بمونند ؟ خب وقتی خانم استقلال مالی داره و تحصیلات هم داره و خودشو با فرهنگ هم میدونه از بالا میخاد نگاه کنه که اینجا کنش بوجود میاد من نمیگم خانها نباید کار کنن فقط باید فرهنگ سازی بشه و ظرفیت خانمها رو باید بالا ببریم
    • رعنا1 A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      21 7
      واقعیت اینه که بعضی از خانومای ما چه تحصیل کرده و چه تحصیل نکرده بسیار پرادعا شدند و توی زندگی معنی گذشت و نمیدونن.البته عرض کردم بعضی ها .همینطور بعضی آقایون تو این دوره و زمونه باز هم به زنان به چشم جنس دوم نگاه میکنن و انتظار دارن خانمشون بهشون بله چشم بگه.این درست نیست هر دو قشر باید یه مقدار تغییر کنن و متعادل تر بشن
  • مصلحت EU ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    11 38
    خانوما نبايد استخدام بشن و موقعييت شغلي پسرارو كم كن
    • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      19 0
      پسرها اگه عرضه دارند خودشون موقعیت شغلی خلق کنند. خبر آنلاین نظرات چند روز قبل منو منتشر نکردی. هر کی حقیقت بنویسه منتشر نمیکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      9 18
      بحث عرضه نیست بلکه دخترها با حقوق کمتری کار میکنند برای این استخدام میشن.
    • شهروندی که به خاطر جنسیتش درجه دو هست A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      22 1
      نظرمو چاپ نکردید دوباره میگم:ان شاءالله یه روز ازاین کشور میرم تا فرصتهای شغلی شما رو کم نکرده باشم خدای نکرده
  • بی نام DE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    15 0
    شما هم که همان حرفهای کلیشه ای بی پایه و اساس را میزنید : ماهواره و تحصیلات و درآمد ، عامل طلاق خود شما هم که درس خوانده و دارای شغل و درآ مد هستید این حرفها زمینه سرکوب زنان و آزادی داشتن ماهواره و ارتباط با دنیا را تشدید میکند.
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    19 0
    بر اساس کدوم تحقیق به این رابطه علت معلولی دست پیدا کردند ؟؟؟