۰ نفر
۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴

ایسنا نوشت:

برخی متخصصان معتقدند استاتین‌ها را می‌توان به عنوان دارویی موثر برای مقابله با ویروس ابولا در نظر گرفت.

دکتر «دیوید فدسون»، پرفسور بازنشسته و کارشناس واکسیناسیون در فرانسه گفت: استاتین‌ها علاوه بر توانایی در کاهش سطح کلسترول، خاصیت ضدالتهابی دارند و ممکن است در واکنش خارج از کنترل سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به ابولا که به بدن آسیب می‌رساند، موثر باشند.

در بیماران مبتلا به ابولا این ویروس می‌تواند منجر به بروز علائم خطرناک شود چرا که سلول‌های سیستم ایمنی را مورد حمله قرار می‌دهد و می‌تواند توانایی سیستم ایمنی را در تنظیم فعالیت خود، دچار نقص کند. این امر موجب می‌شود سیستم ایمنی موج خطرناکی از مولکول‌های التهابی را منتشر کند و در عوض مصرف استاتین‌ها می‌تواند در کنترل این مولکول‌ها کمک‌کننده باشد.

همچنین مصرف استاتین‌ها به عنوان شیوه درمانی برای بیماران مبتلا به عفونتی که با واکنش ایمنی خارج از کنترل مشابه با ابولا همراه است توصیه می‌شود. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ میلادی روی ۱۰۰ بیمار مبتلا به عفونت انجام گرفت مشاهده شد بیمارانی که از استاتین‌ها مصرف کرده بودند ۸۳ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت عفونت بودند. به گفته پزشکان، استاتین‌ها ممکن است احتمالا خونریزی را در بیماران ابولا کاهش دهند زیرا بر عناصر مجرای لخته شدن خون تاثیر می‌گذارد.

فدسون همچنین گفت:‌ در حال حاضر گزینه بهتری برای بیماران مبتلا به ابولا وجود ندارد و داروهای استاتین به نسبت ارزان هستند.

به نقل از لایوساینس، با وجود این، بررسی‌ها در عین حال حاکی از آن است که استاتین‌ روی کبد عوارض جانبی دارد و ویروس ابولا نیز به کبد آسیب می‌رساند و به همین دلیل هنگام تجویز استاتین لازم است وضعیت کبد بیمار تحت کنترل باشد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =