۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

تسنیم نوشت:

پیکره‌ای از خیام که به دست پروفسور حسین فخیمی هنرمند مجسمه ساز ساخته شده به شهر نیویورک برده و در محله منهتن نصب می‌شود.

در پی توافق انجام شده با شهردار نیویورک قرار است پیکره‌ای از خیام که به دست پروفسور حسین فخیمی هنرمند نام‌دار مجسمه‌ساز ساخته شده به شهر نیویورک برده و در محله منهتن نصب شود.

این هنرمند مجسمه‌های خیام را در سه نسخه ساخته که قرار است یکی از آن‌ها در نیشابور زادگاه خیام نصب شود، مجسمه دوم در شهر فلورانس ایتالیا و مجسه سوم در محله منهتن نیویورک قرار داده شود.

در سفر سال گذشته رییس جمهور به نیویورک مذاکراتی در مورد نصب یک اثر هنری به عنوان نمادی از ایران در باغی در محله منهتن صورت گرفت و مهدی فریدزاده رئیس انجمن ایران و آمریکا هم در این رابطه با جواد ظریف وزیر امور خارجه رایزنی‌هایی را انجام داد و در ‌‌نهایت موضوع به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع داده شده است.

مجسمه‌های خیام ساخته شده توسط این هنرمند در وضعیت نشسته دو متر و بیست سانتی متر و در حالت ایستاده دو متر و ۷۰ سانتی متر ارتفاع دارد.

وزن سنگ مجسمه نخست ۱۸ تن و مجسمه‌های دوم و سوم حدود ۱۲ تن بود که حدود به شش ‌تن آن پس از تراش، باقی ماند و از سال ۷۹ تا کنون این هنرمند درگیر ساخت و جانمایی این مجسمه‌ها است.

حسین فخیمی متولد ۱۳۲۴ در شهرستان ابهر است و پروفسورای طراحی «مجسمه سازی» خود را از دانشکده هنرهای زیبای مادرید دریافت کرده و دوره‌های مختلفی در این زمینه گذرانده و دارای گواهی مجسمه‌سازی از «دُن خوان آوالوس» مجسمه‌ساز مشهور اسپانیا، گواهی طراحی از استاد حسین شیخ از هنرستان کمال‌الملک، گواهی ساخت و ساز مدال و نشان از دانشکده هنرهای زیبای مادرید، گواهی درجه گراور از دانشکده هنرهای زیبای مادرید، گواهی ریخته‌گری برنز از کارگاه آرپولسای مادرید و گذراندن دوره‌های فنی و هنرهای دستی خیاطی، آهنگری، کفاشی، نجاری، اطاق سازی ماشین، طلاکاری روی چوب و الکتروفرمینگ است.

ساخت مجسمه‌های شهید چمران، جهان پهلوان تختی، عروج، طراحی و ساخت پل متحرک شهربازی تهران به شکل سنجابی فانتزی با ارتفاع ۱۱ متر، طراحی و معماری داخلی یکی از ایستگاه‌های مترو با الهام از موتیف‌های ایرانی و همچنین مجسمه مشهور صلح که در سال ۲۰۰۳ میلادی از سوی یونسکو به‌عنوان نماد جهانی صلح انتخاب شد، از مهم‌ترین و زیبا‌ترین آثار این هنرمند است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    63 0
    تندروهاي دلواپس نرن نيويورك خرابش كنن
    • enayat UA ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      10 2
      آقا ما با این روسیه مشکل داریم ها.....
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    13 0
    عکس و تفضیلاتش کو پس بی سلیقه؟