مهر نوشت:

رییس مرکز پزشکی قانونی شرق تهران گفت: افزایش احساس امنیت در جامعه، نزاع و دعوا را کاهش می‌دهد.

دکتر محمدحسین میرجلیلی با اشاره به این موضوع افزود: مهمترین دلیل اینکه برخی افراد با خود سلاح سرد حمل می‌کنند، نداشتن احساس امنیت است.

وی ادامه داد: هر چه نقش نیروهای پلیس پررنگ‌تر شوند، احساس امنیت در جامعه بیشتر می‌شود و دیگر افراد نیازی نمی‌بینند تا برای دفاع از خود سلاحی به همراه داشته باشند یا چوبی در ماشین حمل کنند.

رییس مرکز پزشکی قانونی شرق تهران در مورد مهمترین دلایل آمار بالای نزاع در کشور بیان کرد: بیشتر دعواها و نزاع‌ها به دلیل رعایت نکردن حقوق یکدیگر است.

به گفته دکتر میرجلیلی فرهنگ عذرخواهی و کوتاه آمدن در کشور بسیار ضعیف شده و اگر هر کدام از افراد بتوانند در عذرخواهی پیش‌قدم شوند، آتش شعله ور طرف مقابل را می‌توانند خاموش کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مسوول مانند سازمان پزشکی قانونی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی ابتدا باید آمار نزاع را تفکیک کنند، ادامه داد: برخی نزاع‌ها مانند همسرآزاری جزو نزاع‌های خانوادگی هستند و برخی نیز نزاع‌های خیابانی هستند که تحت عوامل مختلف برسر مسایل مالی، رعایت نکردن حقوق همدیگر و رعایت نکردن شئون جامعه اتفاق می‌افتند و هر کدام باید از لحاظ آماری تفکیک، و برنامه‌ریزی خاصی برای آن‌ها انجام شود.

دکتر میرجلیلی اولین اصل در رابطه با نزاع را احترام نگذاشتن به حقوق همدیگر عنوان کرد و گفت: بسیاری از دعواها به این دلیل است که یک نفر حقوق دیگری را زیر پا گذاشته و طرف مقابل در مقام اعتراض برمی‌آید.

به گفته رییس مرکز پزشکی قانونی شرق تهران، تسریع حضور نیروی انتظامی و پلیس ۱۱۰ نیز موضوع مهمی در کاهش نزاع است و اگر دستگاه‌های ذیربط سریع تر در محل نزاع حاضر شوند، چه بسا از گسترش نزاع یا حتی از بروز آن راحت‌تر می‌توان جلوگیری کرد.

آموزش همگانی نکته دیگری بود که دکتر میرجلیلی آن را در کاهش نزاع مهم دانست و گفت: خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش دهند و رفتار آن‌ها را زیر نظر بگیرند، البته بهترین راه آموزش، آموزش بصری مانند نمایش و یا آموزش در مدارس است.

وی افزود: بعضی وقت‌ها افراد نمی‌دانند حادثه‌ای ممکن است روی دهد و نمی‌دانند یک نزاع بسیار ساده گاهی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد که باید این موضوع آموزش داده شود.

رییس مرکز پزشکی قانونی شرق تهران تاکید کرد: نزاع ساده می‌تواند تبعات خیلی جدی داشته باشد و منجر به نقص عضو، فوت و یا موارد دیگری از این قبیل شود که دامن‌گیر خود فرد نیز می‌شود.

رییس مرکز پزشکی قانونی شرق تهران، مساله اخلاقی را نیز در این زمینه موضوع مهمی عنوان کرد و گفت: صبر، سعه صدر، گذشت، کنترل خشم یا همان کظم غیظ یا ترویج فرهنگ عذرخواهی می‌تواند در کاهش نزاع بسیار موثر باشد.

رییس مرکز پزشکی قانونی شرق تهران در مورد اینکه آیا دلیل خاصی برای بالا بودن آمار نزاع در تیر ماه یا فصل تابستان وجود دارد یا نه، گفت: این مساله از سال‌های طولانی در آمارهای سازمان پزشکی قانونی وجود دارد که در فصل گرما آمار نزاع خیلی بیشتر است.

وی ادامه داد: آمار تصادف‌ها نیز در تابستان بسیار بالا است که می‌تواند به خاطر تردد بیشتر خودروها باشد و البته این موضوع به تحقیق علمی نیاز دارد.

دکتر میرجلیلی طولانی بودن ساعات روز را یکی از دلایل این امر دانست و گفت: از آنجا که مردم در تابستان ساعت‌های بیشتری را در پارک‌ها، خیابان‌ها و تفرجگاه‌ها هستند، لذا این خود می‌تواند تنش را زیاد کند.

وی بیشترین آمار نزاع را نزاع‌های خیابانی عنوان کرد و افزود: باید با انجام تحقیقات لازم بررسی کرد که آیا خود گرما روی رفتار مردم تاثیر دارد یا نه.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    32 2
    وقتی تو جامعه ای عدالت نباشه ، فقر باشه ، تناسب امکانات با جمعیت نباشه ، تبعیض باشه و از همه مهمتر عدم ابراز آزادانه عقیده و برخورد بد برخی نیروها با مردم وجود داشته باشه توقعی بیش از این نمیشه داشت
    • روح اله RO ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
      6 1
      اونوقت به خاطر این دلایل وقتی یه نفر مثلا جلوی یکی بد می پیچه، اون یکی باید با قفل فرمون بره سراغش؟
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    3 2
    دقیقا چون امنیت نیست باید سلاح حمل کرد.
  • شاکر A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    4 0
    ما ک همیشه ادعای تاریخ و فرهنگ ودیانتمان میشود با یکیش حلش کنید خوب
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    5 0
    کاش مکان های تفریحی و ورزشی رایگان برای جوانان درست میکردند تا هیجاناتشون رو از در انجا تخلیه کنن، نه با تو سرو کله هم زدن با چاقو و قمه