فارس نوشت:

اعضای کمیسیون تجارت اتاق تهران نسبت به مشکلات پیش آمده در مرزهای تجاری شرقی و غربی کشور و ترافیک خروج کالاها از این مناطق ابراز نگرانی کردند و خواستار پیگیری سازمان توسعه تجارت برای حل این مشکلات شدند.

 در نشست کمیسیون تجارت اتاق تهران از آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران در سه ماه نخست امسال رونمایی شد و علاوه بر آن فعالان اقتصادی نسبت به مشکلات پیش آمده در مرزهای تجاری شرقی و غربی کشور و ترافیک خروج کالاها از این مناطق ابراز نگرانی کردند.

در نشست این هفته کمیسیون تجارت محمود بهشتیان مشاور رییس کل گمرک ایران از تراکم غیرعادی کامیون‌ها در مرزهای شرقی و غربی کشور خبر داد.

به گفته وی در مرز ماهور که راه ارتباط تجاری ایران با افغانستان است به دلیل آنکه افغان ها محموله‌های نفتی ایران را رد کرده‌اند، حجم توقف و ترافیک کامیون‌های حمل مواد نفتی به طور چشمگیری افزایش یافته که ماندگاری آن به نفع تجارت کشور نیست.

بهشتیان افزود: مدتی است که مقامات گمرکی افغانستان مدعی شده‌اند که گازوئیل ارسالی از ایران به این کشور، زیر استانداردهای لازم است و به این بهانه اجازه ترخیص کامیون‌های حامل مواد نفتی را نمی دهند.

او همچنین از توقف عبور و مرور در مرز بازرگان، یکی از مرزهای تجاری غرب ایران خبر داد و گفت: مرز بازرگان نیز از هر دو طرف به فاصله 20 کیلومتر بسته است به این دلیل که گمرک کشور ترکیه اجازه ترخیص کامیون های حامل کالاهای چینی که از ایران ترانزیت شده است را نمی دهد.

به گفته بهشتیان، مرزهای زاخو و ابراهیم خان که دروازه عبوری کالاها بین دو کشور ترکیه و عراق است، به دلیل مسائل امنیتی و تحرکات اخیر داعش در عراق، بسته شده و حجم ترافیک بالایی از کامیون در این دو مرز نیز دیده می شود.

افزایش تعرفه‌ها از سوی ترکیه

محمد مروج از اعضای انجمن نساجی ایران نیز در این نشست، از اقدام اخیر دولت ترکیه در افزایش 22 درصدی تعرفه واردات الیاف پلی استر از ایران خبر داد.به گفته وی، این اقدام ترکیه منجر به کاهش شدید صادرات این ماده اولیه در صنعت نساجی خواهد شد.در همین زمینه، رییس کمیسیون تجارت از ارسال نامه و درخواست فعالان اقتصادی به گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت برای بررسی این مشکل و رایزنی با مقامات ترکیه خبر داد.

آیا دولت نرخ ارز آزاد را رسمی می‌داند؟

مجیدرضا حریری نایب رییس کمیسیون تجارت نیز به اتفاقات اخیر بازار خودرو و مواجهه شورای رقابت و خودروسازان اشاره کرد و خواستار موضع گیری اتاق بازرگانی در این زمینه شد.به گفته وی، اتفاقات اخیر منجر به آشفتگی در بازار خودرو شده است و دو نهاد و دستگاه دولتی نیز به این آشفتگی دامن زده اند. اشاره حریری به شورای رقابت و کارخانه های خودروسازی است که به گفته وی هر دو این دستگاه ها دولتی هستند.

حریری در بخش دیگری از سخنانش به بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر فروش محصولات پتروشیمی در بورس به نرخ ارز آزاد اشاره کرد و گفت: این اقدام دولت را می توان در این راستا تحلیل کرد که دولت یازدهم، نرخ ارز آزاد را به عنوان نرخ رسمی قبول دارد. وی با بیان اینکه خواسته فعالان اقتصادی، تک نرخی شدن ارز است افزود: انتظار بخش خصوصی این است که مبنا شدن ارز به نرخ آزاد تنها برای برخی کالاها استثنا نباشد و به تمام تصمیم گیری ها اقتصادی نیز تعمیم داده شود.

تصویب نظام‌نامه اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی

محمدرضا شجاع الدینی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی که عضو دولتی کمیسیون تجارت اتاق تهران نیز است، در این نشست از ملغی شدن تفویض برخی اختیارات هیات امناء صندوق توسعه ملی به هیات عامل این صندوق خبر داد.

به گفته وی، در دولت گذشته برخی از اختیارات هیات امناء به هیات عامل تفویض شده بود که با تصمیمات اخیر، این حکم ملغی شده است و از این رو، هیات امناء در دوره جدید اختیارات بیشتری خواهد داشت.

شجاع الدینی همچنین از تصویب نظام نامه اعطای تسهیلات ارزی و ریالی و تعیین اولویت‌های تخصیص اعتبارات در صندوق توسعه ملی خبر داد.وی در عین حال اعلام کرد که صندوق توسعه ملی سرانجام موفق به امضای قرارداد با 19 بانک عامل برای اعطای تسهیلات ریالی به متقاضیان شده است.

درخواست برای واگذاری غرفه اکسپوی میلان

اسدالله عسگراولادی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مراحل واگذاری و تکمیل غرفه ایران در اکسپوی 2015 میلان در دست اجرا است، از آمادگی بخش خصوصی برای در اختیار گرفتن بخش بازرگانی این غرفه خبر داد و خواستار آن شد تا کمیسیون تجارت اتاق تهران طی نامه ای رسمی به سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران به عنوان متولیان حضور ایران در اکسپوی میلان، این تقاضا و آمادگی را اعلام کند.

انتقاد از شورای رقابت

رئیس کمیسیون تجارت نیز با اشاره به بخشنامه اخیر وزارت صنعت،معدن و تجارت و حواشی که این بخشنامه به همراه داشته، گفت: واحدهای تولیدکننده پتروشیمی در حالی مواد اولیه را با نرخ ارز دولتی خریداری می‌کنند که محصولات خود را به نرخ ارز آزاد در بازار می‌فروشند که این ظلم به صنایع پایین دستی پتروشیمی است. وی افزود: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به طور جد خواستار بازنگری و تجدیدنظر دولت و در عین حال لغو این بخشنامه هستند.

بهرامی ارض اقدس در بخش دیگری از سخنانش به موضوع خودرو و حواشی پیش آمده در بازار این صنعت اشاره کرد و با بیان اینکه شورای رقابت باید از دست دولت خارج و تصمیم گیران آن از بخش خصوصی باشند، اضافه کرد: رئیس جمهور نیز معتقد است که خودروهای داخلی که پس از 30 سال حمایت های دولتی به دست مصرف کنندگان می رسد در شأن مردم ایران نیست.

 

2323

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =