شماره سی و یکم مهرنامه منتشر شد.

 در این شماره مهرنامه، مقاله مفصلی از دکتر یوسف اباذری در نقد اقتصاددانان لیبرال منتشر شده است. قبل از این، در شماره 18 مهرنامه گفتگویی با اباذری منتشر شده و او در این گفتگو ضمن بررسی ریشه های نظری مکتب اتریش به نقد ایده های این مکتب و هواداران آن در ایران پرداخته بود. بعد از آن، در شماره 19 مهرنامه، دکتر موسی غنی نژاد و دکتر طبیبیان به نقدهای دکتر اباذری پاسخ دادند. اکنون در شماره 31 مهرنامه با انتشار مقاله مفصل اباذری، این مباحثه وارد مرحله تازه ای می شود.

در این مقاله، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، تکامل فکری مکتب اتریش و تلاش های متفکران آن را دنبال کرده است. تلاش هایی که به نظر این نویسنده، برای ایجاد مبنای منطقی و فلسفی برای بازار مطلقا آزاد ناکام مانده اند. این مقاله، با بررسی تلاش های لودویک فون میزس و تاثیراتی که از جامعه شناسی گرفته، شروع می شود. دکتر اباذری قبلا متهم شده بود که از حوزه جامعه شناسی پا بیرون گذاشته و به حوزه اقتصاد وارد شده است. حالا یکی از اهداف ثانویه این مقاله آن است که نشان دهد که اقتصاددانان مکتب اتریش چقدر از جامعه شناسان تاثیر گرفته اند.

از جمله، اباذری این مسئله را بررسی کرده که میزس چگونه از نقدهای کانت و مقولات پیشینی او استفاده می کند اما نمی تواند به منظور خود که برپا کردن اصول بازار آزاد بر مبنایی فلسفی است، نایل شود. در ادامه راه، لاخمان ـ دیگر متفکر مکتب اتریش ـ با استفاده از مفاهیم ماکس وبر ـ جامعه شناس مشهور آلمانی و از بنیانگذاران دانش جامعه شناسی ـ سعی می کند شکست میزس را جبران کند. اما او هم ناکام می ماند و به همین دلیل، راتبارد ـ از متفکران برجسته مکتب اتریش ـ دست به دامان ارسطو می شود. اما در نهایت، چون راتبارد هم ناکام می ماند، فردریش فون هایک به سراغ اسپنسر می رود و نوعی فلسفه بازار آزاد را بر اساس نظریه های تکاملی این جامعه شناس انگلیسی بنا می کند.  

در ادامه، اباذری مقولات اساسی که این مکتب معرفی کرده یا به آن ها معناهایی جدید داده را مورد بررسی قرار داده است. از جمله این مقولات، واژه کارآفرین است. به گفته اباذری این کلمه ترجمه ایدئولوژیکی از واژه Entrepreneur است چرا که در مکتب اتریش اساسا مقوله کار، وجود ندارد و کسی که کار ایجاد می کند مورد توجه نیست. مسئله دیگر که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته، مقوله مونوپولی یا انحصار است. دکتر غنی نژاد بارها اشاره کرده بود که اقتصاددانان لیبرال از انحصار حمایت نمی کنند، اما دکتر اباذری در مقاله خود نشان داده است که متفکران مکتب اتریش به شکل تئوریک از انحصار دفاع کرده اند. اما مقوله سومی که از منظر اتریشی ها مورد بررسی قرار گرفته، سیاست است. دکتر اباذری اشاره کرده که یکی از دلایل ورودش به این بحث ها آن است که روشنفکران هوادار مکتب اتریش دستاوردهای لیبرالیسم را به پای خود می نویسند اما هم از رژیم های دیکتاتوری حمایت کرده اند و هم به لیبرالیسم اجتماعی نقد جدی دارند. دکتر اباذری در این مقاله، به نقد رویکردِ ضد سیاسی و غیردموکراتیک متفکران مکتب اتریش پرداخته است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =