همه فوت و فن‌هایی که باید درباره مصرف ضد‌آفتاب در فصل گرما بدانید

همشهری آنلاین نوشت: قرارگیری در معرض دو نوع پرتوهای ماورای بنفش A و B همیشه مضر است و باید با ضدآفتاب‌ها از پوست در برابر آن‌ها محافظت کرد. اما مسئله این است میان طیف گسترده ضدآفتاب‌ها کدام را برای خودمان انتخاب کنیم.

آسیب ایجاد شده درنتیجه پرتوهای ماورای بنفش ممکن است به‌فوریت به‌ شکل برنزه شدن یا آفتاب‌سوختگی خود را نشان دهد، اما این پرتوها طیفی از مشکلات دیگر از چین‌وچروک پوست گرفته تا سرطان پوست را هم ایجاد می‌کنند.

اما انتخاب ضدآفتاب مناسب برای محافظت پوست در مواجه با شمار گسترده کرم‌ها، لوسیون‌ها و اسپری‌ها با اجزای گوناگون ممکن است گیج‌کننده باشد.

اغلب ضدآفتاب‌هایی که در بازار موجودند طیف محافظت گسترده دارند یعنی مانع نفوذ هم UVA و هم UVB به پوست می‌شوند، اما میزان‌های «فاکتور محافظت در برابر نور خورشید» (SPF) در میان این فراورده‌های بسیار متفاوت است و از ممکن است از ۲ تا ۱۰۰ متغیر باشد.

شماره SPF بیانگر این است که ضدآفتاب نسبت به وضعیتی که پوست محافظتی نداشته باشد، چند دقیقه بیشتر به فرد امکان باقی ماندن زیر آفتاب بدون آفتاب‌سوختگی را می‌دهد.

البته باید توجه داشت که نوع پوست هم در این مورد مؤثر است و می‌توان گفت SPF در واقع شماره‌ای شخصی است. به عبارت میزان محافظتی که یک فرد از ضدآفتاب با SPF 30 می‌گیرد متفاوت از محافظتی است که فرد با پوست متفاوت از ضدآفتاب با همین شماره SPF می‌گیرد.

اغلب افراد باید از ضدآفتابی استفاده کنند که دست‌کم SPF 30 داشته باشد. از طرف دیگر پرداختن پول برای ضدآفتاب‌های با SPF های بالای ۵۵ ممکن است عاقلانه نباشد، چراکه ممکن است مجبور شوید برای مزیتی اندک مقدار زیادی پول بپردازید و از طرف دیگر حس کاذبی از امنیت پیدا کنید.

ضدآفتاب‌ها برای اینکه مؤثر باشند باید به‌درستی به کار روند- یعنی اینکه هر دو ساعت یک‌بار تجدید شوند. اگر شما پول زیادی برای ضدآفتاب بپردازید و گاه‌گاهی از آن استفاده کنید، نفعی از SPF بالای آن نخواهید برد.

برخی مردان ممکن است از استفاده ضدآفتاب‌های حاوی رایحه اکراه داشته باشند. این مردان می‌توانند از ضدآفتاب‌های به‌طور خاص طراحی‌شده برای مردان استفاده کنند.

ضمناً والدینی که ضدآفتاب را برای کودکانشان به کار می‌برند ممکن است برای راحتی کار از اسپری‌ها استفاده کنند. در چنین مواردی باید توجه داشت که فراورده واقعاً روی پوست پاشیده شود و با نسیم به اطراف پخش نشود.

یک راه دیگر برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید استفاده از لباس‌های UV است. چنین لباس‌هایی را می‌توانید در لباس‌فروشی‌های بزرگ و فروشگاه‌های لوازم ورزشی پیدا کند.

SPF یک تی‌شرت معمولی ۳ است، لباس‌های UV ممکن است SPF یا از ۳۰ تا ۵۰ داشته باشند. اغلب این نوع لباس‌ها از پارچه لباس شنا ساخته شده‌اند که می‌توان آن‌ها را در بیرون و درون آب پوشید. این لباس‌ها برخلاف ضدآفتاب‌ها اثرشان را از دست نمی‌دهند و نیاز به تجدید ندارند. لباس‌های UV تا زمانی که افراد آن‌ها را پوشیده باشند، آنان را در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =