ایرنا نوشت: زیگمار گابریل معاون صدر اعظم آلمان و والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه این کشور اجرای طرح برنامه حذف تدریجی تحریم های دو ساله ضد روسی اتحادیه اروپا و آمریکا را مطرح کردند.

 معاون صدراعظم آلمان گفتکه مسکو شریک مطمئنی برای ما است و لغو تدریجی تحریم ها ضرورت دارد.
خبرگزاری اسپوتنیک امروز (سه شنبه) نوشت: آلمان تاکنون از موضع لغو محدودیت های تجاری و ممنوعیت ورود علیه روسیه مشروط به اجرای کامل توافق مینسک با موضوع حل پرونده اکراین حمایت می کرد، اما کنون نشان می دهد حاضر است با مسکو مصالحه و تحریم ها را تضعیف کند، اگر در روند اجرای توافق مینسک پیشرفت هایی حاصل شود.
نشریه آلمانی دیر اشپیگل در این باره نوشته است: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز از این سیاست حمایت می کند، در واقع نمایندگان حزب سوسیال دموکرات طرفدار از سرگیری رابطه با مسکو هستند. گرچه اشتاین مایر هیچ گاه آشکارا به نفع سبک شدن تحریم ها ابراز نظر نکرده بود، اما از مدت ها پیش بر ایده بازگشت روسیه در قالب جی هشت اصرار دارد و از سوی دیگر در حالیکه مرکل همیشه سیاست سخت گیرانه ای داشته، اما اکنون دولت وی نیز موضع نرمی به خود گرفته است.
اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز تاکید کرده است: همواره از موضعی حمایت کرده ام که تحریم ها هدف نهایی نباشد. اگر در اجرای توافق مینسک پیشرفت هایی دیده شد، می توان تحریم ها را سبک تر کرد.
به نوشته نشریه آلمانی، طرح برلین شامل این است که در برابر همکاری مسکو در اجرای انتخابات محلی در شرق اوکراین برخی تحریم ها لغو شود. با توجه به تمامی بدیهیات این امر به محدودیت های ملی و همچنین تحریم کریمه مربوط است. در واقع ممنوعیت ورود به آلمان برای برخی افراد برای نمونه اعضای پارلمان روسیه حذف و مدت زمان تمدید دوره ای تحریم ها نیز از شش به سه ماه کم می شود.
اما جان امرسون سفیر آمریکا در آلمان در برخوردی سرد با طرح برلین بیان کرد: تحریم های ضد روسی ممکن است تنها در صورت اجرای تمامی توافق مینسک اجرا شود و اگر چیزی تغییر کند ، ضعف حاصل می شود که ممکن است حوادث خطرناکی را منجر شود.
این طرح آلمان در حالی اعلام می شود که سران گروه جی هفت به روسیه هشدار دادند در صورت عدم اجرای توافقنامه مینسک برای حل مساله اوکراین، تحریم های ضد روسی تمدید خواهد شد و حتی افزایش می یابد.
در بیانیه نشست اخیر سران کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، کانادا، ایتالیا و ژاپن در این کشور بر ماندگاری تحریم ها علیه روسیه تا زمان اجرای کامل توافقنامه مینسک برای حل درگیری ها در شرق اوکراین تاکید شده است.
دونالد توسک رئیس شورای اروپا نیز در حاشیه اجلاس سران جی -7 به خبرنگاران اعلام کرده است تا زمانی که توافقنامه مینسک برای حل بحران اوکراین بطور کامل اجرا نشود تحریم ها در مورد روسیه باقی می ماند.
سال 2014 پس از سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ و روی کار آمدن یک دولت متمایل به غرب در اکراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این کشور که روسیه متهم به حمایت از آنان شد، شبه جزیره کریمه به روسیه پیوست.
جدایی شبه جزیره کریمه براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت، یکی از عوامل اصلی افزایش تنش در روابط این کشور با اکراین و غرب شده که وضع تحریم های ضد روسی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و واکنش متقابل روسیه را در پی داشته است.
این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور هدیه شده بود.
اروپا و آمریکا تاکنون هیچ نشانه ای از تصمیم به لغو یا سبک سازی تحریم ها علیه روسیه نشان نداده اند در حالیکه این کشور بارها بر زیانبار بودن این اقدام ها در روابط مسکو و غرب تاکید کرده است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =