۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

ایسنا نوشت: مذاکره کننده مستعفی هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو ضمن اعلام پایبندی به استعفای خود، دلیل استعفایش را "رسیدن به بن بست با نظام حاکم" خواند.

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، محمد علوش، مذاکره کننده ارشد مخالفان سوریه که اخیرا از سمت خود استعفا کرد، در سخنانی دلیل استعفایش را رسیدن به بن بست با نظام سوریه اعلام کرد و مدعی شد: "نظام سوریه هیچ کدام از قطعنامه‌های بین المللی را اجرا نکرد و برخی کشورها از هر اقدامی برای حل بحران سوریه عاجز ماندند."

وی ضمن اعلام پایبندی به استعفایش، کناره گیری از این سمت به خاطر گسترش دایره هیئت مذاکره کنندگان مخالف سوریه را تکذیب کرد.

علوش گفت: هیئت عالی مذاکره‌کنندگان اختیار گسترش دایره اعضای خود را ندارد. کنفرانس ریاض شکل هیئت کنونی را که شامل تمامی طیف‌های مردم سوریه است، مشخص کرد.

وی افزود: هیئت عالی دو کمیته را برای مشاوره با تمامی سوری‌ها نه فقط در مسکو و قاهره تشکیل داد که شامل شوراهای محلی، هیئت‌های شرعی، روحانیون و فعالان سیاسی و احزاب است. هدف این کمیته‌ها مشورت گرفتن از تمامی طیف‌های سوریه درباره مرحله آتی است. هیئت ما یک هدف واضح دارد و آن اطلاع یافتن از نظر مردم سوریه درباره شکل مرحله آتی در سایه تعلیق مذاکرات است.

علوش تأکید کرد که وی به عنوان عضو و نماینده جیش الاسلام در هیئت مخالفان باقی می‌ماند و تنها از سمت مذاکره کننده ارشد استعفا داده است.

وی گفت که هیئت مخالفان تا به این لحظه دعوتنامه‌ای برای حضور در دور چهارم مذاکرات صلح را دریافت نکرده است و بعید است در سایه تحولات کنونی چنین دعوتنامه‌ای صادر شود.

علوش بر لزوم فشار بر نظام سوریه برای اجرای قطعنامه‌های بین المللی یا در پیش گرفتن روش دیگر یعنی طرح "ب" که جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره آن صحبت کرده بود و لزوم حمایت از گروه‌های مسلح مخالف با سلاح پیشرفته برای ایجاد توازن در درگیری‌ها تأکید کرد.

علوش درباره آینده این هیئت گفت: هیئت مخالفان برخاسته از کنفرانس ریاض است و براساس بیانیه آن به فعالیت می‌پردازد.

در همین حال اسعد الزعبی، رئیس هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو به استعفای خود از منصبش در واکنش به فشارهای سیاسی روسیه برای ابقای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت اشاره کرد.

وی به الشرق الاوسط گفت: مسکو تصمیم دارد از طریق برخی از اعضا و یکجانبه کردن برخی قطعنامه‌های شورای امنیت و ایجاد شرایطی که اجازه ادامه ابقای بشار در قدرت یا نامزدی وی در انتخابات را بدهد، لیست کار خود را توجیه کند.

الزعبی گفت: برخی در داخل هیئت هستند که برای شکست روند مذاکرات جدی و تحقق منافع کشورهای دیگر تلاش می‌کنند.

وی گفت که با اظهارات محمد علوش درباره "بی فایده بودن" حضور در مذاکرات ژنو هم‌عقیده است. الزعبی تأکید کرد: در شرایط کنونی هیئت ما هرگز به مذاکرات نخواهند رفت چراکه همچنان در آغاز بحران قرار داریم و مسائل اصلی و اولویت‌ها هنوز حل نشده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =