حاشیه‌های روز انتخاب هیات رئیسه دائم مجلس دهم/ ازپخش بروشور تبلیغاتی تا بوسه تابش بر شانه لاریجانی

مجلس دهم در سومین جلسه علنی،‌ هیات رئیسه دائم خود را شناخت که به نوعی رکود در سرعت عمل محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه علنی امروز برای تمامی ‌منتخبان تعیین‌کننده بود و با تصویب اعتبارنامه‌‌ها،‌ منتخبان بالاخره عنوان "نماینده" گرفتند و در فاصله یک جلسه، هیات رئیسه دائم جای هیات رئیسه موقت را گرفت. هیات رئیسه دائم سه تفاوت با هیات رئیسه موقت داشت،‌ علی مطهری به عنوان نایب رئیس جای محمد دهقانی را گرفت و علی اصغر یوسف نژاد و محمدعلی وکیلی به عنوان دبیر،جای ناصر موسوی لارگانی و عبدالکریم حسین‌زاده را گرفتند.

کل کل پیروزی

تغییرات در هیات رئیسه مجلس به نفع فراکسیون امید بود. سه نفر جدید هر سه از فراکسیون امید هستند. البته یک نفر از حذفی‌ها هم از همین فراکسیون است. یعنی در مجموع دو عضو به نفع فراکسیون امید شد. اما اینکه در مجموع کدام فراکسیون پیروز شد، مورد مناقشه  برخی رسانه‌ها و نمایندگان دو طرف است. اکثرا بر این عقیده‌اند که فراکسیون ولایت 7 بر 5 کرسی‌های بیشتری از فراکسیون امید در هیات رئیسه کسب کرد. این شمارش بر اساس کاندیداهایی است که هر طرف برای کرسی‌های هیات رئیسه معرفی کرده بودند.

اما در برابر برخی رسانه‌ها از جمله ایرنا و برخی نمایندگان از جمله محمدرضا تابش معتقد هستند که فراکسیون امید 7 بر 5 بازی را برده است. آنها اعضای حاضر در لیست امید برای انتخابات مجلس را می‌شمرند و بر این اساس علی لاریجانی و بهروز نعمتی را هم از لیست خود می‌دانند. تابش در صحن علنی با نشان دادن اعداد 7 و 5 حکایت از پیروزی امیدی‌ها داشت.

ماجرای تذکرها، از شیوه رای‌گیری تا پخش بروشور تبلیغاتی

در زمان قرائت اعتبارنامه‌ها، سه منتخب یعنی مصطفی کواکبیان، مهرداد بائوج لاهوتی و محمدرضا تابش به روند تأیید اعتبارنامه‌ها اعتراض کردند و از رئیس مجلس خواستند اعتبارنامه هر نماینده به صورت جداگانه قرائت شود که لاریجانی توضیح داد: مطابق آیین‌نامه جدید پس از قرائت گزارش هر شعبه همه اعتبارنامه‌ها تأیید می‌شود. این تذکر سه بار در جلسه مطرح شد و هر سه بار نیز لاریجانی مجبور شد توضیحات خود را درباره تغییر آیین‌نامه تکرار کند.

اما ماجرای تذکرها با تذکر علی ادیانی‌‌راد، نماینده مردم قائمشهر باب جدیدی را باز کرد. ادیانی به توزیع نامه‌هایی در جلسه امروز مجلس اشاره کرد که به تایید هیات رئیسه نرسیده است. او اشاره‌ای هم به جلسه گذشته داشت و گفت: در زمان اخذ آرای هیات رئیسه موقت بروشورهای تبلیغاتی توزیع می‌شد. لاریجانی این تذکر را وارد دانست و گفت: برای پخش نامه‌ها باید از هیات رئیسه اجازه گرفته شود.

توصیه لاریجانی به پوست کلفت شدن

در جلسه پیشین پس از آنکه سکینه الماسی به عنوان سخنگوی شعبه 11 بررسی اعتبارنامه‌ها سخنانش مجلس را با نام «خدای رنگین کمان» آغاز کرد؛ در فضای مجازی مورد نقد قرار گرفت. تصاويري از لبخند لاريجاني حين سخنان وي نيز انتشار گسترده‌اي يافته بود. وقتي الماسي نماينده دير و عسلويه امروز بار ديگر پشت تريبون قرار گرفت تا گزارش تاييد اعتبارنامه‌ها را قرائت کند، لاريجاني در جايگاه رياست جلسه به اين موضوع اشاره کرد. او گفت که رسانه‌ها ظلمي به خانم الماسي کردند. ايشان شعر زيبايي خواندند و من که خسته بودم کمي چشمم را ماليدم. اما رسانه‎ها به‌گونه ديگري از آن تعبير کردند. لاريجاني سپس خطاب به الماسي گفت: فکر مي‌کنم بايد پوست کلفت باشيد! رسانه‌ها از اين شيطنت‌ها مي‌کنند. الماسي هم با اعتماد به نفس شعر ديگري را در آغاز سخنانش خواند مبني بر اينکه «اهل دل چون نامه انشا مي‌کنند؛ ابتدا با نام زهرا مي‌کنند».

رایزنی کاندیداها پیش از انتخابات

برخی از کاندیداهای هیات رئیسه پیش از رای‌گیری در حال رایزنی دیده می‌شدند. بهروز نعمتی در گعده‌های مختلفی دیده می‌شد. موسوی لارگانی نیز در بین راهروها راه می‌رفت و با تک‌تک نماینده‌ها دست می‌داد.

درخواست‌ها  برای انصراف کواکبیان

پس از بررسی اعتبارنامه‌ها،‌ مجلس وارد انتخابات برای هیات رئیسه شد و طبیعتا اولین رای‌گیری برای جایگاه ریاست بود. مجمدرضا عارف پیش‌تر رسما اعلام کرده بود که از کاندیداتوری انصراف داده است و فراکسیون امید دیگر کاندیدایی برای ریاست نداشت.  اما چند ثانیه پیش از شروع رای گیری مصطفی کواکبیان اعلام کاندیداتوری کرد. اقدامی‌که تعجب اعضای فراکسیون امید را به دنبال داشت. پزشکیان از دو ردیف عقب‌تر نام کواکبیان را صدا می‌زد و جمع زیادی او را دوره کردند تا انصراف دهد. دبیر جلسه از کواکبیان پرسید: آقای کواکبیان انصراف می‌دهید؟" اطرافیان کواکبیان فریاد می‌زدند: بله... بله اما صدایی از کواکبیان به گوش نمی‌رسید. پس از مدتی هم که کواکبیان می‌خواست سخن بگوید،‌ لاریجانی به او اجازه نداد و ماجرا را به شوخی ازسر گذارند و گفت: "آقای کواکبیان،  چرا آن آخر بای بای می‌کنید؟" به تشخیص رئیس جلسه،‌ از آنجا که رای گیری آغاز شده بود،‌ امکانی  برای انصراف وجود نداشت. البته آرای کواکبیان تفاوت چندانی با انصراف نداشت. او تنها 11 رای آورد و آرایش از برگه‌های سفید هم کمتر بود. نمایندگان 28 رای سفید داده بودند.

یکی از نکات جالب نسبت به کاندیداتوری کواکبیان، بی‌تفاوتی عارف بود. او حتی سرش را به سمت کواکبیان برنگرداند و سخنانش را با پژمانفر نماینده مشهد ادامه داد. عارف پس از جلسه به خبرآنلاین گفت که تصمیم کواکبیان فردی بوده و ارتباطی به فراکسیون نداشته است.

از شوخی‌های لاریجانی تا بوسه بر شانه او

شوخی‌‌های لاریجانی با علی مطهری بعد از انتخاب وی به عنوان نایب رییس مجلس، از حاشیه‌های جالب جلسه علنی امروز مجلس بود. مطهری، برادر همسر رئیس مجلس است. پس از انتخاب مطهری به عنوان نایب رئیس دوم افراد زیادی با او روبوسی کردند و مطهری و پزشکیان در انتهای صحن مشغول عکس انداختن و روبوسی‌های متعدد بودند.

امری که با شوخی و کنایه علی لاریجانی همراه شد، وی با کنایه و شوخی به نمایندگان گفت: مراقب آقای مطهری باشید و خیلی به او فشار وارد نکنید! لاریجانی در جایی دیگر نیز شخص مطهری را خطاب قرار داد و به او گفت: آقای مطهری من نگران حال شما هستم! خیلی فعالیت نکنید، جواب همشیره تان را چه بدهم؟

یکی از حاشیه‌های جلسه امروز مربوط به قرائت گزارش شعبه سه بود که ذوالقدر آن را می‌خواند. او دو بار نام دو نماینده را از قلم انداخت تا لاریجانی مجبور شود به او تذکر دهد. لاریجانی در حالی که اسامی ‌نمایندگان شعبه سه را دنبال می‌کرد در دو مرحله به ذوالقدر متذکر شد که نام دو نامزد را جا انداخته است. لاریجانی اینجا هم باب شوخی را گشود و خطاب به ذوالقدر گفت: سن تان اقتضا می‌کند که از این اشتباهات بکنید.

مراسم تحلیف که برگزار شد، نمایندگان کمتری نسبت به دو جلسه پیش برای تبریک به سوی هیات رئیسه رفتند اما در بین نمایندگان اندک، بوسه تابش بر شانه لاریجانی جلب توجه می‌کرد.

سکون عارف بالاخره شکست

در طول سه جلسه گذشته عموما محمدرضا عارف بر صندلی خود نشسته بود و تحرکی نداشت و پیش‌تر تنها وقتی علی لاریجانی رئیس موقت مجلس شد، برای تبریک نزد او رفت،‌ اما شادی امروز اصلاح طلبان که توانسته بودند هر دو کرسی نایب رئیسی را به دست آورند، بالاخره عارف را از روی صندلی تکان داد. 10دقیقه ای از شادی و روبوسی‌ها و تبریک‌ها در انتهای صحن بابت انتخاب پزشکیان و مطهری می‌گذشت که عارف هم به جمع آنها رفت و در عکس‌های یادگاری شرکت داشت. در عکس‌های یادگاری زنان هم حضور داشتند، اتفاقی که کمتر رخ می‌دهد.

سیاستگزاری آقای رئیس

وقتی انتخابات هیات رئیسه پایان یافت، لاریجانی در سخنان کوتاهی از نمایندگان تشکر کرد. او بر "وفاق،‌ همگرایی و دوستی" تاکید کرد تا مجلسی "آرام و کارگر" داشته باشیم.

نرمش آقای نایب رئیس

مسعود پزشکیان در طول جلسه امروز کمتر روی صندلی خود دیده شد. او قبل از اینکه بازار عکس‌ها و تبریکات به را بیفتد هم مدام پشت صندلی خود ایستاده بود و حتی گاهی سکوی پشت سر خود را می‌گرفت و نرمش می‌کرد.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    17 1
    انشاا...خیره
  • سید محمد A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    12 6
    مجلس اخلاق , اعتدال و امید ...