دستاورد بزرگ دنیای پزشکی: آزمایشگاه همراه، فقط با ۸۰،۰۰۰ تومان

فناوری جدید پژوهشگران دانشگاه هاروارد برای تشخیص شیمیایی مواد، به راحتی به گوشی موبایل وصل می‌شود و داده‌های آزمایش را برای تحلیل به کامپیوترهای دیگر منتقل می‌کند.

نسیبه خانلرزاده: گروهی از پژوهشگران، آشکارساز الکتروشیمیایی کوچکی ساخته‌اند که می‌تواند اندازه‌گیری‌های شیمیایی را انجام دهد و با استفاده از هر نوع گوشی موبایل (حتی مدل‌های سطح پایین) نتایج حاصل را به پایگاه داده‌‌ها بفرستد.

به گفته سازندگان این آشکارساز؛ که روز دوشنبه گذشته در کنفرانس پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم امریکا از آن رونمایی شد؛ روزی خواهد رسید که این ابزار بتواند گستره وسیعی از آزمایش‌ها را با هزینه‌ای بسیار پایین انجام دهد، مانند اندازه‌گیری سطح فلزات سمی در آب آشامیدنی، سطح قند خون یا مقدار الکترولیت‌ها در بدن انسان و حتی عفونت مالاریا .

به گزارش نیچر، ساخت هر دستگاه از این ابزار که حسگر الکتروشیمیایی جهانی موبایل (universal mobile electrochemical detector یا uMED) نامیده شده، تقریبا ۲۵ دلار خرج بر می‌دارد، و باتری پلیمری لیتیومی ۳.۷ ولت آن می‌تواند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها با یک بار شارژ کار کند. این وسیله آزمایش تنها ۳ الکترود و یک جای نمونه کوچک برای مایعات دارد. داده‌هایی را که uMED جمع آوری می‌کند می‌توان از طریق اتصال دستگاه به پایه هدفون گوشی همراه انتقال داد؛ ضمن اینکه این وسیله با بیشتر گوشی‌‌های همراه و تمام انواع شبکه‌های موبایل سازگاری دارد.

جرج وایتسایدز، سرپرست گروه سازنده این ابزار در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «کل کار مورد نیاز برای استفاده از این دستگاه از این قرار است:‌وصل کردن قطعه، انتخاب آزمایش، ریختن نمونه مورد آزمایش و اتصال این وسیله به یک گوشی همراه». بررسی‌های این گروه نشان می دهد که داده‌های جمع‌آوری شده توسط uMED با داده‌های حاصل از دستگاه‌های آنالیزور الکتروشیمایی تجاری قابل مقایسه است.

کاربرد جهانی
اغلب ابزارهای موجود در بازار که امکان اتصال به گوشی‌های همراه و انتقال داده‌های سلامت را دارند، بسیار گران بوده و کاربردهایشان محدود است، از سوی دیگر آنها نیاز به این دارند که به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های نسل ۳ یا ۴ متصل شوند. از انجایی که در حدود ۳ میلیارد نفر در سراسر جهان گوشی‌های همراه مدل پایین دارند و اغلب به شبکه‌هایی با فناوری قدیمی متصل هستند، محققان هاروارد، uMED را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با هر نوع گوشی همراه و هر نوع شبکه سازگار باشد.

فناوری uMED این امکان را فراهم می‌کند که داده‌هایی که دستگاه گردآوری می‌کند، در خارج از محل به طور لحظه‌ای بررسی شوند، به این ترتیب که نتایج حاصله را با اطلاعات ذخیره شده در پایگاه اطلاعاتی مقایسه می‌شود و یا از طریق پیامک برای یک متخصص پزشکی ارسال شود.

کانر هوگان، شیمیدان در دانشگاه لاتروب در ملبورن استرالیا می‌گوید: «فراهم آوردن این امکان که افراد بتوانند به راحتی به اطلاعاتی مربوط به سطح مواد شیمیایی در بدن خود یا در محیط اطرافشان دست یابند، به طور بالقوه کمک بسیار بزرگ و توانمند سازی برای اشخاص یا جوامع آنها است».

ساموئل سیا، مهندس زیست پزشکی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گوید که مکانیسم ارتعاشی ‌ uMED که به نمونه‌ها در سیالشان اجازه می‌دهد تا به خوبی مخلط شوند، و همچنین استفاده از ورودی میکروفون موبایل رویکردهای بسیار هوشمندانه‌ای برای تحلیل اطلاعات موبایل هستند.

به دلیل اینکه این وسیله از اجزای تجاری قابل دسترس ساخته شده، سازندگان آن امیدوارند که بتوانند این وسیله را در کمتر از یک سال به تولید انبوه برسانند. وایتسایدز و همکارانش با گروهی در هند کار می‌کنند که در حال ترتیب دادن آزمایش‌های میدانی با استفاده از این وسیله است.

۵۳۲۷۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    50 2
    یه اختراع فوق العاده که به نظر من اهمیتش اگر بیشتر از کشف پنی سیلین نباشه کمتر نیست. می تونه جون میلیون ها نفر رو با پیشگیری و تشخیص نجات بده.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    42 1
    اینجا برسه قیمتش یک میلیونه
  • arman IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    26 1
    نویسنده کجای کاری ، برسه ایران حداقل دویست تومن میشه
    • مجید US ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      34 0
      نه برادر من قبل از رسیدنش به ایران، چینیا تقلبیش رو میزنن با 2500 تومن و همون رو به قیمت 50 هزار تومن برادرا همراه با تبلیغات تلویزیونی و البته ممنوعیت واردات نمونه اصلی میفروشن به ملت
  • علی ابراهیم ... A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    14 1
    دقتش در چه حدی هستش. دقتش خیلی مهمه
    • بی نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      3 0
      پاراگراف چهارم نوشته: ررسی‌های این گروه نشان می دهد که داده‌های جمع‌آوری شده توسط این ابزار با داده‌های حاصل از دستگاه‌های آنالیزور الکتروشیمایی تجاری قابل مقایسه است.
  • عبدالله IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    9 0
    ببین داخل ایران با این گوشی گردو می شکنند داخل اروپا و امریکا چیکار که نمی کنند واقعا هاا
  • علیرضا A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    8 0
    خیلی کاربردیه...واقعا فوق العادست هاروارد دانشگاهه دانشگاه ما هم دانشگاهه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    3 0
    جالبه که به گوشی نوکیا عهد دقیانوس وصلش کردن ؟ باید به این همه تحصیلکرده بی هنر توی ایران تبریک گفت 2 سال دیگه آقایاتون دکتر و مهندس کیکش رو میبرن و جایزه اش را هم میگیرن .
  • محسن ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    2 0
    بله.در ايران بري آزمايشگاه هشتاد هزار برات آب ميخوره