درگذشت مرتضی پاشایی گرچه غم انگیز بود اما واکنش جامعه به این اتفاق در نوع خود جدید بود.

طهورا شهبازی: تولد و مرگ، زوال و احیا، غم و شادی شاید، با تحول ارتباطات و تولد شبکه های اجتماعی تغییر شکل یافته اند. جمله «مرتضی پاشایی درگذشت» با سرعت خیره کننده ای در این شبکه ها پخش شد و به دنبال آن جمع ها و کمپین هایی در سوگ مرتضی پاشایی شکل گرفت. غم از دست رفتن مرتضی پاشایی به اشتراک گذاشته شد تا بلکه پذیرش آن راحت تر شود.

حال سوالی که مطرح می شود به قبل از تولد شبکه های اجتماعی برمی گردد اگر در گذشته خواننده مشهور پاپی بر اثر سرطان در می گذشت، حجم اطلاع رسانی ها و تشکیل کمپین ها به این مرحله می رسید؟ دکتر مصطفی مهرآیین، جامعه شناس و استاد دانشگاه این پدیده را خروج افراد از فرد بودن و تبدیل به مردم شدن می داند: «مردم بودن به لحاظ اجتماعی می تواند افراد را از موقعیت کودکی، موقعیت فرد خاص بودن و از موقعیت خودشیفتگی خارج کند و به لحاظ فرهنگی هم می توانیم معرفتمان را با همدیگر مبادله کنیم.»

گفت و گوی خبرآنلاین با مصطفی مهرآیین در ادامه می آید:


شبکه های اجتماعی چندسالی است که همه گیر شده اند. اما همین دو سه روز پیش ضریب نفوذ و تاثیرخود را نشان دادند؛ مرگ مرتضی پاشایی خیلی از افراد را دور هم جمع کرد تا شمعی روشن کنند و شعری را زمزمه کنند.

اینکه یک چهره مشهور از دنیا می رود و برای آن یک تجمع می گیرند اتفاقی است که سال ها در ایران انجام می شود. گفتمان رایج ایران است که هر چهره مشهوری که از دنیا می رود برای آن مراسم می گیرند و این فرم معمول جامعه است. اما اینکه در همه شبکه های اجتماعی و در همه صفحه ها شاهد آن باشیم، در حاشیه آن شکل می گیرد تا مرگ را به یک امر عادی تبدیل کنیم و بتوانیم آن را بپذیریم.


حالا این سوال مطرح می شود که چرا جوان خاصی اینچنین مشهور می شود، افرادی برای آن تجمعاتی را تشکیل می دهند و اینکه چه می شود در شبکه های اجتماعی به آن توجه بسیار می شود؟

خب خیلی ساده است؛ وقتی زبان انسان ها وجود دارد مردم دنبال راهی می گردند تا با آن زبان صحبت کنند و با توجه به هدفی که در این شبکه های اجتماعی وجود دارد که باید پیامی در آن رد و بدل شود هر چیزی می تواند موضوع رد و بدل شدن قرار گیرد. یکی از اخباری که می تواند در این شبکه های اجتماعی رد و بدل شود، اخبار عامه است، می خواهد مربوط به کوبانی باشد یا مربوط به مرگ یک انسان یا یک جوکی باشد که درجایی خلق شده است.


می توانیم بگوییم شبکه های اجتماعی می تواند دلیلی باشد تا مردم را در کنار هم جمع کند؟

با این شبکه ها می توانیم دور هم جمع شویم و شمع روشن کنیم، ترانه ای را از این خواننده زمزمه کنیم یا با هم شعاری دهیم. فرقی ندارد یکی از کارکردهای رسانه در واقع امکان ایجاد تجمع و امکان ایجاد مفهوم مردم است. به لحاظ نظری مفهوم مردم در این شبکه های اجتماعی به وجود می آید و مردم با دیدگاه های مشترک در کنار هم جمع می شوند از این منظر این رسانه ها دارند نقش را ایفا می کنند.


تا قبل از رواج شبکه های اجتماعی خیلی شاهد این رفتار ها و تجمع ها به این صورت نبودیم.

خب به دلیل اینکه امکان نبوده پس ممکن نشده است. اگر امکان بود که ممکن می شد. شبکه های اجتماعی در پاسخ به یک نیاز هستند و پاسخ به آن نیاز این است که انسان ها می خواهند به همدیگر نزدیک شوند. یعنی می خواهند اطلاعات مختلفی که دارند را به همدیگر منتقل کنند. وقتی این نیاز است شبکه های اجتماعی نیز در پاسخ به همین نیاز به وجود می آید و نظم خاص خودش شکل می گیرد. یعنی هر کس اطلاعاتی دارد یکی در مورد استیو جابز و یکی در مورد مرتضی پاشایی. اینها وقتی خبر را منتقل می کنند دیگران نسبت به این خبر حساسیت نشان می دهند و امکان جست و جوگری در جامعه به وجود می آید که این فرد چه کسی بود یا این اتفاق چه چیزی بود و وقتی این جست و جو گری شکل می گیرد کسانی که از همدیگر منفک بودند به همدیگر نزدیک می شوند و مفهوم مردم ممکن می شود.


چرا بیشتر در زمان هایی که به مرگ افراد مربوط می شود ما تازه به شناخت افراد دست می زنیم؟

دلیلی وجود ندارد که ما هرروز بخواهیم مفهوم مردم را ممکن کنیم. هر فردی اطلاعات خاص خودش را دارد با ویژگی های خاص خودش. دلیلی وجود ندارد ما صبح تا غروب مردم شویم. ما هرکدام زندگی جداگانه خودمان با قواعد خاص خودمان را داریم اما در لحظاتی جامعه نیاز دارد که مردم شود یعنی در حوزه هایی که به هم نزدیک می شود کنار هم قرار می گیرد که این کنار هم قرار گرفتن ها هم پیامدهایی دارد که یکی از پیامدهایش که قبلا هم گفته شد ممکن کردن مردم است.


مفهوم مردم بودن چه کمکی می تواند به افراد بکند؟

به لحاظ اجتماعی مردم بودن می تواند افراد را از موقعیت کودکی، موقعیت فرد خاص بودن و از موقعیت خودشیفتگی خارج کند به لحاظ فرهنگی نیز می توانیم معرفتمان را با هم مبادله کنیم.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    110 5
    چه عجب یک جامعه شناس هم دیدیم
  • mohsen RO ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    تعجبم واقعا چرا همه چیز رو به شبکه های اجتماعی ربط میدید فکر میکنید اگر این شبکه ها نبود مردم مرتضی پاشایی رو دوست نداشتن ؟؟؟ مطمئن باش پاشایی تفاوت های زیادی داشت و مردم دوسش داشتن من هیچ شبکه اجتماعی ندارم ولی خیلی خیلی نارحت شدم البته میدونم اینجا بیشتر راجب تجمعات مردم بحث شد ولی احساس میکنم میخواین علاقه مردم به این خواننده با صدای بی نظیرش رو ربط بدید به شبکه های اجتماعی ...
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      20 1
      مردم ما احساس تنهایی میکنندو این شبکه های اجتماعی اونهارو ازفرد به مردم تبدیل میکنه برای همینه که فضای مجازی تو ایران بیش ازجاهای دیگه دنیا طرفدار و قدرت داره.بعد از فوت مرحوم پاشایی این شبکه های اجتماعی بودند که اطلاع رسانی کردند مردم رو دور هم جمع کردند و قرارهای بعدی برای سوگواری رو به اطلاع مردم رسوندن.البته حساب خود مرتضی و طرفداراش جدا وکسی منکر علاقه مردم به این هنرمند نمیتونه بشه ولی بودندخیلیهاکه باهمین فضاهای مجازی پاشایی روشناختندو همراه طرفداران او شدن و در سوگ اونها شریک شدند. خوش بحال مرتضی پاشایی که به بهترین شکل مراسمش انجام شد چون آرزوی هر هنرمند قدیمی و جدیدیه که مردم اینجوری همراهیش کنن ولی با تمام اینها ودرکنارعلاقه مردم و طرفدارا قدرت رسانه های مجازی رونمیشه ندید گرفت
  • سالار A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    114 4
    من از زمان در گذشت حجازی چنین جماعتی ندیده بودم
  • عرشیا A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    83 5
    خدایش بیامرزاد ولی براستی این مقدار واکنش و ابراز احساسات محیر العقول در سطح جامعه برای هیچکس قابل پیش بینی نبود و اینرا فقط نباید در قدرت رسانه های مجازی جستجو کرد بلکه دلیل اصلیش به زعم من همان غیر قابل پیش بینی بودن مردم ایران در مواجهه با وقایع و حوادث است که از ما ملتی یگانه در سطح گیتی ساخته است .البته لازم به ذکر است که این بی همتایی که وصفش رفت الزاما و به هیچ وجه همیشه کارکرد مثبت ندارد .
  • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    77 11
    وایبر داره زندگی ما ایرانیا رو زیر و رو میکنه. ما ملتی هستیم که دوست داریم همیشه با هم در ارتباط باشیم و حرف بزنیم. وایبر این امکان رو در اختیار ما قرار داده و خیلی فراگیرتر از فیس بوک و توییتر و.. شده. حتی پدر بزرگ و مادر بزرگا عضو وایبر هستن. این هیجان انگیزه انگار وایبر و برای ما ایرانیا ساختن.
  • امیر IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    59 19
    آقای مثلا جامعه شناس؟ خبر درگذشت خیلی ها تو شبکه های اجتماعی بازتاب خورده میشه اما کجا این شکلی میشه؟ مرتضی پاشایی جوان ناکامی بود که خیلی زیااااد محبوب بود مرتضی پاشایی زیاد نتونست لذت ببره و مردم و سوزوند ما فامیل هایی داریم تو تبریز که بخاطر مرتضی از تبریز اومدن تهران هیچ کدومشونم دسترسی به اینترنت ندارن حالا شما نشستی تحلیل میکنید که چرا مردم انقدر مرتضی رو دوست داشتن؟ دارید به جوون ناکام حسادت میکنید؟ چشم ندارید ببینید یک نفر حتی بعد از مرگش انقد محبوبه؟ وارد سایت جام جم شدم دیدم نظرسنجی گذاشته که یکی از نظرات که اتفاقا بیشترین رای هم داشته این بود "شبکه های اجتماعی، احساسات جامعه را تحریک کردند" فقط میتونم بگم متاسفم براتون که مثلا فرهنگی هستید.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    39 2
    " شبکه های اجتماعی در پاسخ به یک نیاز هستند و پاسخ به آن نیاز این است که انسان ها می خواهند به همدیگر نزدیک شوند. " و البته بعضی ها این نیزدیک شدن و به قولل مصاحبه شونده مردم شدن رو دوست ندارن. در نتیجه شبکه هایی اجتماعی رو مسدود میکنند
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    28 81
    مرده پرستی یعنی مردم شدن؟
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    43 2
    اخه نبود سرگرمی وهیجان چه ربطی داره به شبکه های اجتماعی
  • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    14 16
    بسیار زیبا بود حضرت استاد.
  • بی نام GB ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    58 13
    جوانها کار دیگه ای ندارند و می ترسند که شادی کنند پس اینجوری انرژی خودشون را خالی می کنند
  • ریضا IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    60 16
    بیجاره استاد کاتوزیان هم مرد؛ اما تفاوت بین یک خواننده و یک استاد تمام را در ایران ببینید... الله اکبر. چرا برای پدر حقوق ایران یک دهم این برنامه ها را هم راه نینداختید اصحاب محترم رسانه؟ لطفا منتشر کرده و در معرض عموم قرار دهید تا نقد شود.
    • محبوبه A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      1 1
      من دوتا رای اشتباه دادم نظرم به پست نرگس و قبلی مثبته
  • بی نام US ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    29 5
    فقط مردم
  • من IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    40 34
    نه اقای محترم جامعه شناس این جور حرکت ها تشانه از یکسری جوهای زودگذر و بدون تفکر هست که توسط افراد جامعه صورت می گیره اگر فرد به مردم تبدیل شده اونهم از نظر شما چرا در مورد قضیه اسید پاشی هیچکس حاضر نشد در تجمع اعتراض به این موضوع در خ فاطمی حاضر بشه پس الکی برای خوتون بحث های فلسفی و اجتماعی نکنید بیاید با واقعیت جامعه روبرو بشیم .
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    25 48
    مردم ايران نمونه هستند ،، متحد و همدل ،، اين خاصيت كشور ماست ،،
  • بی نام RO ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    20 10
    و این یعنی خطر .......
  • نرگس A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    67 4
    دیشب یه هنرمند دیگه هم فوت کرده. چرا خبری تو وایبر و لاین و ... نیست؟ آقای جامعه شناس میشه جواب بدید
  • مهدی IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    26 1
    مرتضی پاشایی محبوب بود عالی بود من فیسبوک ندارم ولی یکی از طرفدارای خاص مرتضی پاشایی هستم اونم تا آخر عمرم ضمنا بنده بچه کرجم ولی دیروز ساعت 7/30 رفتم تهران تا در تشیع جنازه باشم ولی تو راه با ترافیک و شلوغی مترو روبرو شدم انقدر آدم اومده بود که فکر کنم حداقل 2 الی 3 میلیون آدم تو خیابونا بود مترو ولیعصرو فردوسی که کلا قفل بود بعد رفتم تشیع جنازه که تا ساعت 6 که اونجا بودم نتونستن خاک کنن که اومدن خواهش کردن برید خونه هاتون فردا صبح 4 تا 6 خاک میکنیم منم به هوای فردا رفتم که دیشب تو سایتا خوندم که تقریبا ساعت 9 خاک شد آقای جامعه شناس ... خدایا مرتضی پاشایی را بیامرز لطفا فاتحه بفرستید
    • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
      3 0
      دمتون گرم ملت عزیز
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    3 5
    مردم دنبال یه بهونه میگردن که جایی اجتماع کنن خا بیامرزدش برای خیلی ها مشغولیات یه جور سرگرمیه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    4 0
    همه دنیا مرسومه کسی که در بین مردم جایگاهی دارند در چنین مواقعی شبکه های اطلاع رسانی خوب عمل میکنند اما بعلت عدم همکاری کافی صدا وسیما مردم اخبارشان از شبکه های خارجی نشین دریافت میکنند و اون شبکه ها هستند که بیشترین بهره از جذب مخاطب میکنند انشااله که برنامه های صدا سیما به خواسته های مردم نزدیکتر شود
  • سالار IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    5 2
    یعنی اگه تو اون ترافیک یکی حالش بد میشد به حدی که تنها راه زنده موندنش رسوندنش به بیمارستان بود .شک نکنید که اون آدم میمرد... خدا رحمتش کنه اون مرحوم رو . اما اون ترافیک به یک بحران تبدیل شده بود. انقدر شور راه انداخته بودن که حتی خانواده خود مرحوم هم نتونستن درست برای عزیزشون عزاداری کنند. بیچاره ها مجبور شدن شب بچه شونو به خاک بسپارند اگه اونروز بعضی اتفاق ها نمی افتاد خیلی قشنگ تر و انسانی تر بود. درحال روحش شاد
  • arash A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    8 1
    اقای روانشناس مردم تو این یکی دوسال صدای یه نفرو میشنیدند که بهشون آرامش میداد ..صدایی که حرف دل جونا رو میزد..صدایی که حرف دل مریضا یتیما و همه ی اقشار جامعه رو میزد...و تو اوج انس گرفتن با این صدا بودن که متوجه مشکل این جون و بعدشم از دست دادن اون شدن اونم در اوج وابستگی به یک صدای خاص که برای همه میخوند نه برای خودش.....این بود دلیل محبوبیت این جوون..و البته شک نکنید خدا مرگ با عزت رو نصیب هر کسی نمیکنه ...خلوص نیت این جوون هم تو این مرگ با عزت بی تاثیر نبود...کار خدا رو با شبکه های اجتماعی مقایسه نکنید
    • مرمر A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
      5 2
      با نظرت موافقم حرف دل همه رو میزد.روحش شاد
  • باران عشق IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    3 0
    ممنون داداش آرش جواب خوبی دادی طرفداران مرتضی اگه واسش احساساتمان را بیان نکنیم چطور بدانیم عاشقش بودیم لطف کن آقای جامعه شناس احساسات طرفداران مرتضی را نسبت به مرگش جدی بگیر مرتضی خاص بود ومیتوانم بگویم تا ابد خاص خواهد ماند.. چون واقعا مردمی بود... تنها خواننده ای بود که صدایش به قلب مردم آرامش میداد..
  • آناهيتا A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 0
    ما فقط براي آهنگاش نرفتيم .ما براي خود خود مرتضي رفتيم.براي شخصيت وانسانيت و مقاومتش مثل يه كوه استوار.مرتضي براي ما نماد يه اسطوره است.هيچ چيزي هم نميتونه امپراطور صدا و اسطوره ما رو ازمون بگيره.دوسش داريم تا ابد