حاشیه‌هایی از اولین روز مجلس دهم؛ تپق آقای رئیس/حضورمنتخبی که اعتبارنامه‌اش صادرنشده دربین نمایندگان

اولین روز تشکیل مجلس دهم با سوگند خوردن نمایندگان و تشکیل شعب نمایندگی همراه بود.

به گزارش خبرآنلاین، امروز مجلس دهم رسما کار خود را شروع کرد. این جلسه که با 44 دقیقه تاخیر نسبت به ساعت مقرر (هشت صبح)  برگزار شد، میهمانان زیادی داشت، در حدی که برای استقرار آنها تعدادی صندلی قهوه‌ای در کنار کرسی‌های سبز پارلمان برای میهمانان قرار داده بودند. علاوه بر وزرا،‌ برخی مقامات نظامی و سفرا و چند ورزشکار، نيز مهمان مجلس بودند.
این جلسه چند میهمان ویژه داشت که به جز یکی همگی با هم وارد صحن شدند و پس از ورود آنها جلسه رسمیت یافت. آیت الله موحدی کرمانی، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری به تنهایی وارد صحن شد و پس از چند دقیقه سایر مقامات بلندپایه وارد شدند. در صدر آنها آیت الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان قرار داشت. پس از او آیت الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری وارد شد و به دنبال او حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ آيت الله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه، حجت الاسلام حسن خمینی، اسحاق جهانگیری،‌ غلامعلی حداد عادل و علی لاریجانی وارد شدند. تمامی این افراد در ردیف اول نشستند و در بین آنها آیت الله جنتی و آیت الله گلپایگانی عصا به دست وارد جلسه شدند.

ارکستر سمفونیک صداوسیما سرود خواندند

در ابتدای این جلسه، ارکستر سمفونیک صداوسیما در جایگاه هیات رئیسه قرار گرفتند و سرود جمهوری اسلامی ایران را خواندند. البته آنها در جلسه نماندند و پس از اجرا جلسه را ترک کردند.

گپ‌وگفت‌های ردیف اول

گفت و گوی دو نفره آیت الله هاشمی رفسنجانی  و آیت الله موحدی کرمانی در ابتدای جلسه امروز مجلس جلب توجه می‌کرد. غلامعلی حدادعادل که در مجلس آینده حضور ندارد نیز در کنار سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری نشسته بود. گپ و گفت های حداد عادل و حسن خمینی در طول جلسه قطع نمی‌شد. علي لاريجاني نيز گپ و گفتي با حجت الاسلام ناطق نوري داشت.

عارف و لاریجانی کجا نشستند؟

محمدرضا عارف اولین روز نمایندگی‌اش را در صندلی 195 تجربه کرد. او در ردیف سوم کرسی‌های نمایندگان نشسته بود. علی لاریجانی اما با بزرگان کشور وارد جلسه شد و در ردیف اول میهمانان نشست. او حتی تنها نماینده‌ای بود که سوگندنامه خود را در جایگاه نمایندگی نخواند. البته وقتی میهمانان جلسه را ترک کردند، لاریجانی به ردیف دوم نمایندگان رفت و در کنار محمدقسیم عثمانی نشست. برخی نمایندگان همچون عبدالرضا عزیزی، حمیدرضا فولادگر و نادر قاضی پور برای گفت و گو پیش لاریجانی رفتند.

مینو خالقی نیامد اما حرفش به میان کشیده شد

یکی از موضوعات جنجالی در انتخابات این دوره ابطال آرای منتخب سوم اصفهان بود. مینو خالقی در جلسه علنی حضور پیدا نکرد، اما حرفش به میان کشیده شد، آنجاکه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به ماجرای او اشاره کرد و گفت: درخصوص منتخبِ سوم مردم اصفهان نیز، مطابق آنچه که شورای نگهبان اعلام کرده است، ابطال انتخابات نسبت به یک فرد اعمال شده و با توجه به تفاوتِ برداشتِ وزارت کشور از قانون، در این خصوص اقدامات قانونی لازم، از جمله ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح و مجلس شورای اسلامی جهت ارائه استفساریه دنبال شده است که کماکان منتظرحل وفصل قانونی موضوع هستیم.

حضور کسی که اعتبارنامه‌اش صادر نشده در بین نمایندگان

مجلس دهم همچون مجالس پیشین دارای 290 کرسی است که در نشست افتتاحیه آن، 8 کرسی خالی بود. زیرا تاکنون صحت انتخابات 4 کرسی در حوزه انتخابیه تبریز و یک کرسی در اهر از سوی شورای نگهبان تاييد نشده است. علاوه بر این، شورای نگهبان انتخابات بندر لنگه را باطل کرده و با صدور اعتبارنامه برای مینو خالقی نماینده اصفهان مخالفت کرده است. محمدعلی حسین زاده، منتخب مردم مراغه نیز هفته گذشته در حالی که برای شرکت در نشست منتخبان مجلس دهم راهی تهران بود، در حادثه رانندگی جان باخت.

اما نکته قابل توجه حضور یکی از منتخبان حوزه تبریز در جلسه علنی بود. محمدحسین فرهنگی که سابقه حضور در هیات رئیسه مجلس نهم را در کارنامه دارد، امروز در ردیف نمایندگان نشست و حتی زمانی که سوگندنامه خوانده می شد، او نیز ایستاد و سوگند خورد، اما برگه سوگندنامه برای امضا به او داده نشده بود.

علاوه بر فرهنگی، احمدرضا دستغیب، نماینده پیشین مجلس در جلسه امروز حضور فعالی داشت. حتی زمانی که میهمانان جلسه را ترک کردند،‌ او در جلسه ماند، البته دستغیب وارد ردیف های نمایندگان نشد. حضور غیرنمایندگان در این ردیف‌ ها غیرقانونی است.

زنان کجا نشستند؟

چهارده نفر از نمایندگان زن مجلس در میانه مجلس و در ردیف‌های اول و دوم نمایندگان نشسته بودند. ردیف دوم میانه مجلس جایی است که زنان مجلس نهم نیز آنجا می نشستند. دو نماینده یعنی سمیه محمودی و سیده فاطمه حسینی در هیات رئیسه سني حضور داشتند و تنها یکی از زنان در ردیف انتهایی در گوشه‌ای از مجلس نشسته بود.

282نماینده سوگند خوردند

در زمان شروع جلسه تنها 265 نماینده حضور داشتند اما تعداد آنها در زمان ادای سوگند به 282نفر رسید، یعنی تمامی کسانی که می‌توانستند در این مراسم حضور داشته باشند. برای ادای سوگند روی میز نمایندگان از ابتدای جلسه قرآنی گذاشته شده بود. البته اقلیت های دینی به کتاب آسمانی خودشان سوگند خوردند.

آرامش نسبی جلسه

اولین جلسه مجلس دهم آرام بود. با اینکه تعداد مدعوین بسیار زیاد بود و شاید دو برابر روزهای عادی در صحن علني حضور داشتند اما صدای آرام عبدالرضا هاشم‌زایی رئيس سني که با حداکثر فاصله از میکروفون سخن می گفت،‌ در بیشتر مواقع به راحتی شنیده می‌شد. گعده های کمی هم تشکیل شد. وقتی جلسه رسمی نبود، حجت الاسلام احمد سالک حضور فعالی داشت و با نمایندگان زیادی سخن گفت و زمانی که رسمی شد،‌ الیاس حضرتی کمتر روی صندلی مشاهده می شد. گاهی هم قاضی پور درحال رایزنی با نمایندگان دیده می شد. اعتبارنامه او ممکن است در این دوره با مشکل روبه رو شود.

حاشیه‌های آقای رئیس

عبدالرضا هاشم‌زایی رئیس سنی جلسه امروز بود. او زمانی که می‌خواست از آیت الله محمدی گلپایگانی برای قرائت پیام مقام معظم رهبری دعوت کند، به اشتباه نام او را آیت الله محمدی گیلانی خطاب کرد که با تذکر نمایندگان سخنش را اصلاح کرد. وقتی گلپایگانی پشت تریبون رفت به شوخی گفت: "خداوند مرحوم محمدی گیلانی را رحمت کند، حالا خدا می داند که چگونه می خواهند از آن دنیا تشریف بیاورند." محمدی گیلانی در سال 93 دار فانی را وداع گفته است.

پیش از تعیین شعب نیز برخی نمایندگان می خواستند تذکر بدهند اما  هاشم‌زایی به آنها وقت نداد و گفت: من که دو ساعت بیشتر رئیس نیستم، تذکرات را برای بعد بگذارید که رئيس دائم انتخاب مي کنيد.

همچنین نام او در تعیین شعب 15گانه و اعضاي آن، یکی مانده به آخر از داخل گلدان اسامی خارج شد. هاشم زایی به این اتفاق نیز واکنش داشت و گفت:‌ اسم ما همیشه باید ته لیست باشد! کنايه او به اين بود که در ليست فراکسيون اميد در پايان ليست قرار داشت.

در پایان جلسه نیز هاشم زایی دوبار زنگ پایان را به صدا درآورد. عرف این است که رئیس جلسه ابتدا پایان جلسه و زمان جلسه بعدی مجلس را اعلام می کند و سپس زنگ پایان را به صدا درمی‌آورد. اما هاشم زایی هم بعد و هم قبل از اعلام پایان جلسه زنگ زد.

27213

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amir A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    96 5
    کاش بفهمیم تنها راه عدالت و پیشرفت اجرای قانونه حتی اگه قانون مشکل داشته باشه یا اشتباه باشه
    • بی نام GB ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
      19 40
      قانون سلیقه ای از بی قانونی بدتر است هر چند بی قانونی بهتر از قانون بد است
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    55 3
    آقای هاشم زایی هم دوست داشتنی ست. باید عملکرد ایشان را در مجلس ببینیم.
  • سیدمحمد خالقی A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    10 2
    امید مردم مجلس دهم
  • سی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    4 6
    خب تپق رئیس جمهور توی تیتر هست در خب رنیست
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    4 3
    سه نماینده از 4 نماینده تبریز هیچ مشکلی در کسب آرا حتی از نظر شورای نگهبان نداشتند. فقط نفر چهارم و پنجم سعیدی، منادی قراره تکلیفشون معلوم بشه که کدومشون رای بیشتری آوردن
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    29 7
    مگه صدور اعتبار نامه وظیفه وزارت کشور نیست؟شورای نگهبان به چه حقی دخالت میکنه
  • فقاهت مظلوم IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    12 9
    آیت الله محمدی گلپایگانی؟ حجة الاسلام حسن خمینی؟: کدوم مبحث فقهی رو مایلید با هم بحث کنند؟: نقدها را بود آیا که عیار یگیرند؟؟؟
  • سعدى A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    3 0
    چطورنادرقاضى پوررابه مجلس راه ميدهندآياهتاكيهاى اورا ميشودفراموش كرد؟ من كه فيلمهاى هتاكيهاوتوهينها به بانوان نماينده و كشتاراسيران جنگى راهروقت ميبينم ازانسانيت ايشان بسيارنوميدميشوم، نبايداعتبارنامه اش تأئيدشودازابتدامجلس بايدنسبت به تندروهاوباقيمانده آنهاعكس العمل نشان دهدوگرنه براى مردم ازسكه خواهدافتادوالسلام
  • بی نام A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    2 2
    سید حسن. ایت الله هستند جهت اطلاع
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    1 1
    تا زمانی که ملت اهل مطالعه نباشند اوضاع به همین منوال خواهد بود پس باید چشمها را شست جور دیگر باید دید
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    1 0
    چطوری بایددیدمثل سال 88که برای کشورهزینه درست کردید
  • محمد هادی مردانه A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    1 0
    این حضرات هیچ گرهی از مشکلات باز نمیکنند.مگر خدا کاری برایمان کند