ایسنا نوشت:

رییس پروژه ساخت راکتور اراک گفت: هیچ توقفی در کار ساخت و تکمیل رآکتور اراک تاکنون وجود نداشته است و ما فعالیت‌های خود را بر اساس برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تعیین شده از سوی سازمان انرژی اتمی برحسب تعهدات و توافق ژنو انجام می‌دهیم.

پس از یک دهه برای اولین بار درهای راکتور IR-40 اراک باز شد تا در روزهای منتهی به راه‌اندازی راکتور آب سنگین اراک از نزدیک شاهد فعالیت‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته در این راکتور باشیم.

رییس پروژه ساخت راکتور اراک در جریان بازدید ایسنا از این راکتور و در آستانه برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در نیویورک، درباره برخی شایعات و نگرانی‌ها در میان افکار عمومی به ویژه پس از توافق ژنو درباره متوقف شدن فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی در راکتور اراک تاکید کرد: "هیچ توقفی در کار ساخت و تکمیل رآکتور اراک تاکنون وجود نداشته است و ما فعالیت‌های خود را بر اساس برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تعیین شده از سوی سازمان انرژی اتمی بر حسب تعهدات و توافقات در چارچوب برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) انجام می‌دهیم. تنها مواردی که فعلا متوقف شده است همان مواردی است که در چارچوب "برنامه اقدام مشترک" میان ایران و 1+5 مورد توافق قرار گرفته است. از جمله می‌توان به دو پمپ مربوط به خنک‌کننده مبدل‌های رآکتور اشاره کرد."

او گفت: بسیار خوشحال هستم که به مردم کشورمان بگویم بخش اعظم واحدهای جانبی سایت اراک را تکمیل کرده ایم و سیستم های برق، آب، بخار و هوای فشرده راه‌اندازی و قابل استفاده است. به لحاظ فنی رساندن آب، بخار و هوای فشرده برای یک رآکتور آب سنگین کار ساده‌ای نیست و ما سال گذشته گرمایش ساختمان‌های خود را از بخار تولید شده، فراهم کردیم.

راکتور اراک در جای خود در ساختمان اصلی قرار گرفته است اما ساختار و طراحی راکتور آب سنگین متفاوت از راکتور آب سبک بوشهر است.

دو مبدل اصلی راکتور در اتاق جانبی در ساختمان اصلی راکتور نصب شده است و تمامی ساختمان‌های جانبی و مرتبط با فعالیت راکتور اراک ساخته شده است، به جز یک ساختمان که کارگران بر روی آن مشغول کار بودند.

قطعات مهمی از جمله جرثقیل بالاسری متحرک( جرثقیل قطبی)، تعدیل‌کننده و مبدل‌های گرمایی همراه با سردکننده‌های اصلی، سیستم‌های پاک‌کننده و مدارکشی، تانکرهای ذخیره تعدیل‌کننده و کنترل‌کننده‌های فشار برای سیستم سردکننده راکتور در این مجموعه نصب شده‌اند.

بر اساس آخرین اعلام ایران به آژانس راکتور اراک باید در سه ماهه سوم سال 2014 با استفاده از سوخت واقعی و آب سنگین راه‌اندازی می‌شد که سال گذشته اعلام شد بر اساس "پیشرفت عملی فعالیت‌های ساختمانی" تاریخ اعلام شده فوق برای "آغاز" فعالیت رآکتور IR-40 "امکان‌پذیر نیست، اما در بازدید ایسنا از این راکتور مشاهده شد که حدود 90 درصد فعالیت‌های مختلف این پروژه در ابعاد گوناگون انجام شده است.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات کشورمان، در حال حاضر 10 مجتمع سوخت اصلی راکتور اراک از مجموع 150 مجتمع در کارخانه تولید سوخت انبار شده است.

هم چنین بر اساس اعلام ایران به آژانس در سال گذشته حدود 90 تن آب سنگین تولید در کشور تولید شده است که آب سنگین کافی را برای راه‌اندازی راکتور IR-40 است.

مجتمع آب سنگین اراک از نیمه دوم سال 1382 با راه‌اندازی واحد تامین تصفیه آب "دمین" آغاز به کار کرد و بقیه واحد‌های سرویس‌های جانبی به ترتیب اولویت راه‌اندازی شدند.

مهم‌ترین محصول این مجتمع، تولید آب سنگین مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی اراک است که به عنوان خنک کننده در راکتور از آن استفاده می شود. تولید رادیودارو، ایزوتوپ های پایدار، اکسیژن 18 از جمله محصولات تولیدی این مجتمع است.

مجتمع تولید آب سنگین اراک ظرفیت تولید 16 تن آب سنگین در سال دارد.

مرکز هسته‌ای اراک شامل مجتمع تولید آب سنگین و راکتور 40 مگاواتی آب سنگین در 75 کیلومتری اراک به سمت خنداب واقع شده است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 1
    راكتور دروغ