یک گروه باستان شناسی بررسی می کند: تهرانی ها از کی شهرنشین شدند؟

سومین فصل کاوش تپه شغالی،شهرستان پیشوا برای بررسی دوره انتقالی روستا نشینی به شهرنشینی استان تهران امروز " سه شنبه " شروع شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی حصاری سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر هدف دیگر این فصل از کاوش را بررسی شواهد معماری و باستان شناسی توصیف کرد.

او گفت: برنامه پژوهشی کاوش با همکاری متخصصان دانشگاه هنر اصفهان،آزاد اسلامی پیشوا و با همکاری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران و پژوهشکده باستان شناسی با پرسش هایی درباره نحوه ی استقرار در دوره های روستانشینی و شهرنشینی به ویژه نوع معماری و یافته های شاخص استقراری و مدیریتی از این دو دوره فرهنگی ارائه و تصویب شد.

این باستان شناس گفت: یکی از اهداف این فصل کاوش مطالعه جامع در خصوص مرحله انتقالی دوره روستانشینی به شهرنشینی در این استقرارگاه است.

حصاری گفت: کاوش در بخش احتمالی دوره آغاز نگارش، می تواند شرق دشت ری(دشت ورامین، پیشوا و جوادآباد) را در مرکز فلات ایران به عنوان منطقه ای محوری در مسیر جاده خراسان بزرگ و جنوب غرب ایران متمایز کند.

در کاوش های قبلی این منطقه مقدار قابل توجهی ابزار سنگی و تعداد محدودی ابزار مفرغی و همچنین ظرف سفالی کشف شده است.

تپه شغالی واقع در شمال شهر پیشوا متعلق به هزاره 4 تا هزاره اول قبل از میلاد است که در تاریخ 11 شهریور1382 با شماره ثبت 9889 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    21 7
    کلی آثار باستانی بسیار قدیمی در مناطق داخلی تهران بخصوص قیطریه وجود داشت که همه زیر برجسازیها موند که یا نابود شد یا دیگه قابل دسترسی نیستن
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 9
    محل دروس تهران یکی از با تمدن ترین مکان های سکونت بشر بوده.اگر پیشینه این محل رو بخونید به خیلی موارد جالب میرسید